Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta nejbohatších lidí světa: Rolls-Royce, porsche, octavia

  18:44aktualizováno  18:44
Jakými auty jezdí deset nejbohatších lidí světa? V jejich přehledu se objevuje luxusní Rolls-Royce Phantom za deset milionů i Daewoo Matiz za dvě stě tisíc korun.

Škoda Octavia: Jedno z aut zakladatele společnosti IKEA | foto: iDNES

Představte si... Máte majetek převyšující miliardu dolarů a přemýšlíte, jaké auto byste si koupili. Napadají vás značky jako Ferrari, Rolls-Royce, Lamborghini, Porsche nebo Jaguar?

Pak uvažujete správně. Ale pozor, najdou se výjimky, kterým stačí stařičké volvo či nová Škoda Octavia.

Gates má rád porsche
Pokud je řeč o nejmajetnějších lidech světa, nelze začít nikým jiným než Billem Gatesem, spoluzakladatelem a šéfem softwarové firmy Microsoft. Podle časopisu Forbes, který vozový park deseti nejbohatších lidí světa zkoumal, se tento počítačový guru vozí ve dvou autech značky Porsche.

Nejde však o žádné supernovinky. Jedním je klasický model 911 z roku 1999. Ojeté se dnes dá pořídit za milion korun. Větší libůstkou je model 959 z roku 1988. Tohoto auta, které ve své době bojovalo o titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozu, se totiž vyrobilo jen 250 exemplářů.

Tím výčet aut časopisu Forbes u Billa Gatese končí. Dá se však předpokládat, že aut bude mít víc. Děti do školy v dvoumístném porsche přece jen neodvezete...

Zabalte mi to dvakrát
Automobilovým požitkářem mezi deseti nejbohatšími lidmi světa je Princ Alwaleed Bin Talal Alsaud, synovec saúdskoarabského krále. V garážích jeho paláců stojí například americká vojenská legenda Hummer H1, Volvo XC90, Rolls-Royce Phantom a - velmi nečekaně - také miniaturní Daewoo Matiz.

Princ má totiž významný podíl v korejské automobilce Daewoo, která je nyní kontrolována koncernem General Motors. Aby těch překvapení nebylo málo, všechny vozy má ve dvou identických provedeních. A důvod? Vždy si kupuje jeden pro sebe a druhý pro své bodyguardy.

I miliardáři šetří
Člověkem, který v autech nehledá nic než užitek, je zřejmě zakladatel švédské nábytkářské společnosti Ikea Ingvar Kamprad. Tento osmdesátiletý muž s jměním ve výši 23 miliard dolarů je totiž hrdým majitelem 13 let starého Volva 240 GL.

Z pohledu České republiky je zajímavé, že kromě auta ze své vlasti si Kamprad nedávno pořídil i Škodu Octavia. „Jsem s ní velmi spokojen,“ řekl v rozhovoru pro loni v lednu.

Kdyby chtěl Ingvar Kamprad za Škodu Octavia utratit všechny své peníze, v základním provedení by si jich odvezl více než 54 tisíc. Jen pro představu: octavií se loni v Česku prodalo 17 500.

Stejně šetrný jako Kamprad je i americký investor Waren Buffet, jenž řídí zcela běžné americké auto Lincoln Town Car z roku 2001. O minimální touze Buffeta utrácet za auta hovoří i to, že na registrační značce jeho lincolnu je napsáno slovo thrifty, tedy spořivý.

Stejnou značku, ale o něco sportovnější model zvolil další z desítky světových boháčů - Steven Ballmer. Ačkoliv spoluvlastník velké části akcií Microsoftu pochází z Detroitu, což je jedno z měst nejvíce spojených s automobily, žádné překvapení se nekoná. Lincoln Continental z roku 1998 moc emocí v duši motoristy nevzedme.

Bentley i Mig-29
Luxusem doma i na cestách se naopak rád obklopuje Lawrence Ellison z
informační firmy Oracle. Stačí vyslovit jméno Bentley. Za dva modely Flying Spur a Continental GT zaplatil minimálně deset milionů korun. Co za tyto peníze získal? V případě Bentleye Continental Flying Spur sloučení luxusní limuzíny a nadupaného sporťáku. Tento vůz má totiž pod kapotou šestilitrový motor s výkonem 552 koní.

Díky tomu zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za pět sekund. Maximální rychlost se mírně přehoupne přes tři sta za hodinu. A pokud ani to nebude rozmařilému miliardáři stačit, může se proletět ve své stíhačce MiG-29.

O hýčkání posádky v autech značky Bentley není pochyb. Interiér je vybaven nejlepšími materiály, které jsou k dostání. Dřevěné obložení se například dělá z jednoho stromu, což zaručuje stejnou texturu, a problematická místa čalounění se sešívají ručně. Na kožená obložení se podle údajů výrobce spotřebuje kůže z jedenácti krav té nejvyšší kvality. A jeden detail na závěr: klíče a vložky do aut značky Bentley pocházejí z České republiky. Dodává je firma FAB.

Automobily bohatých Čechů

A jaká auta mají ti nejbohatší Češi? Například miliardář Zdeněk Bakala má Audi S8 i ferrari. Fotbalista Milan Baroš si nedávno nadělil Ferrari F430 Spider, Lamborghini Murciélago Roadster za osm milionů korun si koupil Radim Passer, jeden z našich největších obchodníků s realitami.
Zálibu v autech má i jeho bratr Zbyněk Passer. Toho ovšem za volantem ferarri nebo lamborghini neuvidíte. „Tyhle značky vám lechtají ego a dávají pocit, že něčím vynikáte nad ostatními. Přitom můžete mít stejně rychlá auta za méně než polovinu,“ říká.

V jeho garáži tak stojí například BMW M3 AC Schnitzer s výkonem 350 koní, Mitsubishi Lancer EVO VII s výkonem 330 koní a pro rodinné účely rovněž výkonově upravený Volkswagen Multivan s výkonem 205 koní. „BMW používám po městě, když nemůžu jezdit na motorce.

S mitsubishi jezdím rallye a okruhové závody. Volkswagen je pro rodinu,“ vysvětluje Passer. Říci částku, kterou do automobilů vložil, odmítá. „Nechci to počítat. Manželka by mi vystěhovala kufry. Třeba jen náklady na provoz mitsubishi jsou větší než u ferrari,“ připouští.

Auta naopak nechávají chladná Martina Kratochvíla, spolumajitele mediálního impéria Bonton. „Pro mě to je jen kus plechu. Víc mě baví cestování a letadla,“ říká muž, který jezdí v osm let starém volvu, které kupoval podle toho, zda se v něm dá pohodlně přespat.


Dědici obrovské sítě obchodů Walmart se vyžívají v typických amerických dodávkách. Jim Walton proto usedá za volant vozu Dodge Dakota. Jeho sestra Alice, která žije na ranči v Texasu, řídí rozměrný Ford F-150 King Ranch, který jí poskytuje ideální směs luxusu a tažné síly.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.