Auta nejčastěji začínají hořet sama od sebe

  20:00aktualizováno  20:00
Auto, ze kterého se najednou začne strašně kouřit na dálnici, nevěstí nic dobrého. Martin jel za octavií, jejíž řidič si nevšiml, že začíná hořet.
V článku najdete zásady chování při požáru vozu.

Jel normálně dál. Všichni na něj blikali, mávali a troubili. Pak teprve zastavil na krajnici, vystoupil... A auto mu shořelo v tu chvíli před očima, popisuje očitý svědek Martin s rozčilením dodnes patrným. Prý i když to udělali, nemělo cenu volat hasiče. Požár postupoval ohromně rychle. Vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo auto z povodní, říká Tomáš Lachout z AAA Auto Praha. Tvrdí, že vozy, do jejichž elektroinstalace se dostala voda, jsou bez pořádného následného servisu k podobným nehodám velmi náchylné: "Taví se jim spoje i relátka!"

Hasičské statistiky uvádějí za rok 2001 celkem 2227 požárů v dopravě. V tom jsou zahrnuty nejen osobní auta, ale i nákladní a třeba i traktory. Hořících osobních vozů je však nejvíc. Za první tři čtvrtletí roku 2002 už v "dopravě" hořelo 1827 krát. Nejpřekvapivější je konstatování vyšetřovatele Václava Hladíka, že havárie je příčinou hoření jen v 1,12 procenta všech případů! "Drtivá většina jsou závady na elektroinstalaci a palivovém systému," shrnuje Hladík. Proto doporučuje všem preventivní kontroly.

Co dělat, když začne hořet auto?

1 Zachránit sebe,spolucestující,doklady amobilní telefon.Nemá smysl riskovat s cílem dojet s hořícím, nebo i třeba jen čoudícím vozem někam daleko od domů, nebo k potoku kvůli hašení. Záchrana lidí má absolutní přednost před vším!

2 Je čím hasit? Chytrý řidič má kdispozici alespoň hasicí sprej za dvě nebo tři stokoruny. Lepší je dvoukilový práškový hasicí přístroj za zhruba tisícikorunu. "Nejhorší hloupost, co znám, je koupit si auto za milion, ale potom ušetřit tisícovku na hasičáku," tvrdí hasič Petr Vodička. Na hasicí azbestovou roušku propagovanou před lety už moc nevěří.

3 Troufnu si hasit? Je třeba se rozhodnout, jestli není oheň už tak silný, že bych při snaze hasit příliš riskoval, nebo zda má smysl ještě něco zachraňovat. "Někdy může být ještě chvilka času. Benzin třeba na výfuku na bloku motoru nevzplane úplně ihned. Pár vteřin to trvá," konstatuje ze zkušenosti hasičský vyšetřovatel Václav Hladík.

4 Podívat se pod auto,zda z motoru neteče hořící benzin.Pokud ano, hasit nejprve motor!

5 Při hašení nezpůsobit komínový efekt - nezvedat kryt motoru naplno! "Prostor motoru hasíme zásadně tak, že jenom kryt nadzvedneme o pár centimetrů a hasicí směs pouštíme dovnitř jen škvírou," popisuje postup Petr Vodička. Postupují tak prý i profesionálové, i když mají k dispozici celé auto vody a silnou stříkačku.

6 Uhasit louži benzinu,pokud pod autem zůstala.

7 Pokud hoří vinteriéru (nejčastěji hoří za palubní deskou),hasit škvírami odspoda!

8 Pozor na airbagy, pokud hasíte uvnitř! Požár může čidla pomýlit a záchranný vak může vystřelit. "Viděl jsem na vlastní oči, jak airbag doslova vyhodil hasiče z auta. Byl pěkně pomlácený," varuje hasič Vodička.

Dobré rady

* I když se mi podaří požár auta zvládnout vlastními silami, je třeba profesionální hasiče zavolat. A to jak kvůli riziku opětovného hoření, tak i kvůli pojišťovně.

* Pro pomoc s hašením zastavit nákladní auto nebo autobus - podle předpisů musí mít šestikilový hasicí přístroj, s nímž už jsou šance na uhašení podstatně větší.

* Pokud vozím v autě hasicí přístroj, je třeba ho jednou za rok nechat prohlédnout. Kontrola vyjde zhruba na 40 korun. Sprejem hasíme zásadně s ventilem nahoře.

NEZAPOMEŇTE:

Hasicí sprej v přihrádce u spolujezdce má každý rozumný řidič

Motor se hasí zásadně jen škvírou pod jen trochu zvednutou kapotou

Hořící elektronika za pulubní deskou se hasí nejlépe škvírami odspodu

Hasicí přístroj nepřekáží pod sedačkou

Motor se hasí zásadně jen škvírou pod jen trochu zvednutou kapotou

Hasicí sprej v přihrádce u spolujezdce má každý rozumný řidič

Hořící elektronika za palubní deskou se hasí nejlépe škvírami odspodu

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz