Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta nejčastěji začínají hořet sama od sebe

  20:00aktualizováno  20:00
Auto, ze kterého se najednou začne strašně kouřit na dálnici, nevěstí nic dobrého. Martin jel za octavií, jejíž řidič si nevšiml, že začíná hořet.
V článku najdete zásady chování při požáru vozu.

Jel normálně dál. Všichni na něj blikali, mávali a troubili. Pak teprve zastavil na krajnici, vystoupil... A auto mu shořelo v tu chvíli před očima, popisuje očitý svědek Martin s rozčilením dodnes patrným. Prý i když to udělali, nemělo cenu volat hasiče. Požár postupoval ohromně rychle. Vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo auto z povodní, říká Tomáš Lachout z AAA Auto Praha. Tvrdí, že vozy, do jejichž elektroinstalace se dostala voda, jsou bez pořádného následného servisu k podobným nehodám velmi náchylné: "Taví se jim spoje i relátka!"

Hasičské statistiky uvádějí za rok 2001 celkem 2227 požárů v dopravě. V tom jsou zahrnuty nejen osobní auta, ale i nákladní a třeba i traktory. Hořících osobních vozů je však nejvíc. Za první tři čtvrtletí roku 2002 už v "dopravě" hořelo 1827 krát. Nejpřekvapivější je konstatování vyšetřovatele Václava Hladíka, že havárie je příčinou hoření jen v 1,12 procenta všech případů! "Drtivá většina jsou závady na elektroinstalaci a palivovém systému," shrnuje Hladík. Proto doporučuje všem preventivní kontroly.

Co dělat, když začne hořet auto?

1 Zachránit sebe,spolucestující,doklady amobilní telefon.Nemá smysl riskovat s cílem dojet s hořícím, nebo i třeba jen čoudícím vozem někam daleko od domů, nebo k potoku kvůli hašení. Záchrana lidí má absolutní přednost před vším!

2 Je čím hasit? Chytrý řidič má kdispozici alespoň hasicí sprej za dvě nebo tři stokoruny. Lepší je dvoukilový práškový hasicí přístroj za zhruba tisícikorunu. "Nejhorší hloupost, co znám, je koupit si auto za milion, ale potom ušetřit tisícovku na hasičáku," tvrdí hasič Petr Vodička. Na hasicí azbestovou roušku propagovanou před lety už moc nevěří.

3 Troufnu si hasit? Je třeba se rozhodnout, jestli není oheň už tak silný, že bych při snaze hasit příliš riskoval, nebo zda má smysl ještě něco zachraňovat. "Někdy může být ještě chvilka času. Benzin třeba na výfuku na bloku motoru nevzplane úplně ihned. Pár vteřin to trvá," konstatuje ze zkušenosti hasičský vyšetřovatel Václav Hladík.

4 Podívat se pod auto,zda z motoru neteče hořící benzin.Pokud ano, hasit nejprve motor!

5 Při hašení nezpůsobit komínový efekt - nezvedat kryt motoru naplno! "Prostor motoru hasíme zásadně tak, že jenom kryt nadzvedneme o pár centimetrů a hasicí směs pouštíme dovnitř jen škvírou," popisuje postup Petr Vodička. Postupují tak prý i profesionálové, i když mají k dispozici celé auto vody a silnou stříkačku.

6 Uhasit louži benzinu,pokud pod autem zůstala.

7 Pokud hoří vinteriéru (nejčastěji hoří za palubní deskou),hasit škvírami odspoda!

8 Pozor na airbagy, pokud hasíte uvnitř! Požár může čidla pomýlit a záchranný vak může vystřelit. "Viděl jsem na vlastní oči, jak airbag doslova vyhodil hasiče z auta. Byl pěkně pomlácený," varuje hasič Vodička.

Dobré rady

* I když se mi podaří požár auta zvládnout vlastními silami, je třeba profesionální hasiče zavolat. A to jak kvůli riziku opětovného hoření, tak i kvůli pojišťovně.

* Pro pomoc s hašením zastavit nákladní auto nebo autobus - podle předpisů musí mít šestikilový hasicí přístroj, s nímž už jsou šance na uhašení podstatně větší.

* Pokud vozím v autě hasicí přístroj, je třeba ho jednou za rok nechat prohlédnout. Kontrola vyjde zhruba na 40 korun. Sprejem hasíme zásadně s ventilem nahoře.

NEZAPOMEŇTE:

Hasicí sprej v přihrádce u spolujezdce má každý rozumný řidič

Motor se hasí zásadně jen škvírou pod jen trochu zvednutou kapotou

Hořící elektronika za pulubní deskou se hasí nejlépe škvírami odspodu

Hasicí přístroj nepřekáží pod sedačkou

Motor se hasí zásadně jen škvírou pod jen trochu zvednutou kapotou

Hasicí sprej v přihrádce u spolujezdce má každý rozumný řidič

Hořící elektronika za palubní deskou se hasí nejlépe škvírami odspodu

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.