Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomenutá historie: výlet za krásnými pragovkami

aktualizováno 
Praga je mladším ročníkům známá hlavně svým nezničitelným vojenským třínápravovým speciálem, v první polovině minulého století však měla automobilka dominantní postavení na československém trhu a byla dokonce úspěšnější než Škoda.

Praga Baby (1936) s otevřenou čtyřmístnou dvoudveřovou karoserií. Kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec SV, zdvihový objem 996 cm3, výkon 16,2 kW, maximální rychlost 100 km/h. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Unikátní osobní vozy si můžete prohlédnout v Národním technickém muzeu v Praze.

Ve svých prostorách vystavuje patnáct historických pragovek z let 1910 až 1939. Na expozici se podílelo Automuzeum Praga ve Zbuzanech a také několik soukromých sběratelů. Výstava potrvá až do 27. dubna a k vidění jsou i kousky, které údajně patřily Kanceláři prezidenta T. G. Masaryka nebo herečce Lídě Baarové. Na výstavě nechybí ani moderní sportovní Praga R4S, i když s původní automobilkou má tento vůz společnou jenom značku.

Výlet do historie

V březnu roku 1907 založily dva nejvýznamnější pražské strojírenské podniky, smíchovská továrna Ringhoffer a První českomoravská továrna na stroje v Praze, společný podnik na výrobu automobilů s názvem Pražská továrna na automobily, s.r.o. V následujícím roce byla v Praze-Libni zahájena výstavba nové automobilky a v obou mateřských podnicích bylo z dílů zakoupených u italské automobilky Isotta Fraschini postaveno prvních šest vozů značky PAT-PAF (Pražská automobilní továrna - Prager Automobil Fabrik).

Praga Alfa 5/15HP (1913) s kapalinou chlazeným čtyřdobým čtyřválcovým motorem...

Praga Alfa 5/15HP (1913) s kapalinou chlazeným čtyřdobým čtyřválcovým motorem SV. Zdvihový objem 1 130 cm3, výkon 11 kW, maximální rychlost 55 km/h.

Pro podnikatelské neshody však František Ringohoffer k 1. lednu 1909 ze společného podniku vystoupil a v průběhu roku vznikla nová automobilka, která byla integrována jako samostatné automobilní oddělení do První českomoravské.

Výroba a prodej pragovek se rozbíhaly pomalu, v roce 1909 v automobilce dokončili jen necelé tři desítky vozů a z nich prodali pouze 15 kusů. Třílitrové čtyřválce Praga 18-22 HP, typ IV, byly vyráběny dle konstrukce italských vozů Isotta Fraschini, malé dvouválce Praga 9-10 HP, typ V, pak podle konstrukce slavného francouzského konstruktéra Fernanda Charrona.

V roce 1911 opustily bránu automobilky první vozy její vlastní konstrukce: nákladní automobil typu V a osobní vůz střední třídy Praga Mignon. V roce 1912 byl mignon doplněn velkým luxusním čtyřlitrovým čtyřválcem Praga Grand a o rok později i malým vozem Praga Alfa.

Velký úspěch

Stejně jako všechny další automobily pocházející z konstrukční kanceláře automobilky v následujících více než dvaceti letech měly osobní vozy Praga Alfa, Mignon a Praga Grand klasickou stavbu s žebřinovým rámem, tuhými nápravami na dvojicích podélných půleliptických per a s vpředu umístěným kapalinou chlazeným motorem SV, který poháněl zadní kola.

Praga Alfa (1939) s čtyřdobým šestiválcem SV a s pohonem zadních kol. Zdvihový...

Praga Alfa (1939) s čtyřdobým šestiválcem SV a s pohonem zadních kol. Zdvihový objem 2 492 cm3, výkon 44 kW, maximální rychlost 110 km/h. Otevřená šestimístná karoserie pro potřeby četnického sboru.

Velký význam pro budoucnost automobilky měl v roce 1911 úspěch takzvaného autovlaku Praga v soutěži rakouského ministerstva války. Autovlak Praga byl nákladní automobil typu V s přívěsem o celkové nosnosti pět tun a zájemce si ho mohl koupit s velmi významnou státní subvencí pod podmínkou, že ho v případě války poskytne armádě.

Úspěch autovlaku Praga přinesl továrně okamžité objednávky, ale byl i důvodem k zachování plného rozsahu automobilové výroby v době první světové války.

Silná značka

V polovině dvacátých let minulého století byla Praga nejúspěšnější značkou na domácím automobilovém trhu. Malý vůz typu Alfa, střední mignon a velký luxusní grand doplnil v roce 1924 i nejmenší osobní vůz Piccolo.

Ten se na začátku prodával s motorem o objemu 707 cm³, postupem času se vůz i objem zvětšovaly a v letech 1928-1932 se stal nejprodávanějším domácím automobilem.

Praga Piccolo (1926) s kapalinou chlazeným čtyřdobým čtyřválcem SV a s pohonem...

Praga Piccolo (1926) s kapalinou chlazeným čtyřdobým čtyřválcem SV a s pohonem zadních kol. Zdvihový objem 824 cm3, výkon 9,2 kW, maximální rychlost 70 km/h. Uzavřená čtyřmístná dvoudveřová karoserie tudor.

Z malého vozu Alfa se v průběhu dvacátých let postupně vyvinul automobil střední třídy, který měl od roku 1927 šestiválcový motor, nejdříve jedenapůlitrový, později pak s objemem 1,8 litru. Ze středního vozu Praga Mignon, který byl v roce 1920 poháněn čtyřválcem o objemu 2,3 litru, se postupem doby stal velký luxusní automobil a v roce 1929 ho poháněl šestiválec o objemu 2 638 cm³.

Podobným vývojem prošla i vlajková loď automobilky, vůz Praga Grand. Čtyřválcový motor o objemu 3,8 litru v roce 1927 nahradil osmiválec, jehož objem postupně narostl až na 4 423 cm³.

Praga Grand 8 (1929) s uzavřenou sedmimístnou čtyřdveřovou karoserií s vnitřní...

Praga Grand 8 (1929) s uzavřenou sedmimístnou čtyřdveřovou karoserií s vnitřní mezistěnou. Osobní automobil s kapalinou chlazeným čtyřdobým osmiválcovým motorem SV umístěným podél za přední nápravou a s pohonem zadních kol. Zdvihový objem 3 582 cm3, výkon 51,5 kW, maximální rychlost 110 km/h.

Na domácím trhu měly pragovky prioritní postavení. V únoru 1930 bylo na území Československa registrováno 18 570 automobilů Praga, 10 697 vozů Laurin & Klement a Škoda, 9 032 automobilů Tatra. Až za nimi pak následovaly značky jako Fiat (3 364), Chevrolet (2 483) nebo Ford (2 363).

Krize přináší změnu

Tlak velké hospodářské krize v 30. letech minulého století přinesl do tuzemských automobilek konstrukční revoluci. Do té doby převládající koncepci s nýtovaným žebřinovým rámem, tuhými nápravami na listových perech a vpředu umístěným motorem pohánějícím zadní kola postupně střídala nová generace automobilů. Začaly převládat vozy s centrálními nebo svařovanými rámy, nezávislým zavěšením kol.

Změna nastala i u Pragy. V roce 1934 se na trhu objevil malý litrový čtyřválec Praga Baby s nezávislým zavěšením všech kol, o rok později pak čtyřválcová sedmnáctistovka Praga Lady a velký luxusní čtyřlitrový šestiválec Praga Golden.

Fotogalerie

V první polovině třicátých let nicméně Praga začala svoji pozici nejúspěšnější automobilky ztrácet. V roce 1932 jí v prodeji předstihla kopřivnická Tatra a v roce 1935 se nejsilnější značkou stala Škoda.

V roce 1938 uvedla Praga na trh dva nové vozy se starým názvem Piccolo a Alfa. Koncem třicátých let tak nabízela svým zákazníkům vedle šestiválce Praga Golden i tři osobní automobily: piccolo se čtyřválcem o objemu 1 128 cm³, větší čtyřválec Praga Lady s motorem o objemu 1 661 cm³ a dvaapůllitrový šestiválec Praga Alfa.

V roce 1938 získal vůz Praga Piccolo na ženevském autosalonu ocenění Nejkrásnější vůz autosalonu a budoucnost osobních vozů vypadala více než slibně. Jenže rok poté vypukla druhá světová válka. 

Během ní se Praga zabývala výhradně výrobou pro armádu. V roce 1945 pak americké bombardování zničilo továrnu v Libni a strojní zařízení, které bylo použitelné, se přemístilo do nových budov ve Vysočanech; 28. října stejného roku pak byla dekretem prezidenta firma znárodněna.

V poválečném období se už vyráběly pouze užitkové vozy typu RN, RND, ND, Aero 150 a městské autobusy NDO. Výroba osobních automobilů byla obnovena v roce 1946, ale jenom v malých sériích a v roce 1948 pak byla definitivně ukončena.

Autoři:


Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Jak přežít cestu s dětmi? Mimina chytře oblečte, puberťákům dovolte mobil

Cestování s dětmi v autě

Jako by nestačilo, že vám trasu na dovolenou kříží silničáři a méně zdatní šoféři, vy si vyslance pekla vezete i na...

VIDEO: Sací bagr pomáhal vyprostit dělníky v Praze, vyluxuje i cihly

Sací bagr

V domě v Mikulandské ulici v centru Prahy, v němž spadlý strop v úterý dopoledne zavalil dělníky, nasadili hasiči při...

Německo zavede mýtné po roce 2019, český ministr dopravy ho schvaluje

Německo, dálnice (ilustrační snímek)

Český ministr dopravy Dan Ťok má pochopení pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta. Nepovažuje ho totiž...

Najdete na iDNES.cz