Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta pro děti: noví piráti silnic?

  12:12
Výrobce motocyklů JAWA chystá nový hit: čtyřkolové vozy, jež budou moci řídit už děti od patnácti let. A první zájemci se hlásí. Malá auta, která mohou řídit už patnáctiletí, však vyvolávají bouři nevole dopravních policistů, psychologů i pedagogů.

Rychlost vozu, sice nepřesáhne 45 kilometrů za hodinu, odborníci jsou přesto na nohou.

Obávají se, že na českých silnicích by s příchodem aut pro patnáctileté mohl zavládnout ještě větší zmatek.

„Ani osmnáctiletí nejsou mnohdy připraveni na řízení auta, natož nezletilci,“ řekla dětská psycholožka Václava Masáková. Potíž je podle ní i v tom, že pubescenti nejsou trestně zcela odpovědní. „Pokud se vybourají nebo někoho zraní, nastane z právního hlediska dost velký problém. Zpráva o řízení aut i nezletilci ve mně vyvolává velké rozpaky,“ míní psycholožka.

DĚTSKÉ AUTO. Firma JAWA nabízí tento malý automobil i pro patnáctileté řidiče. Těm by stačilo řidičské oprávnění na malou motorku...více ZDE
Děti budou žárlit

Ani republikový šéf dopravní policie Zdeněk Bambas není auty pro patnáctileté nadšen. „Už tak napjaté poměry na českých silnicích to ještě vyhrotí a zhorší. A to i kvůli nedobrému stavu a průjezdnosti komunikací,“ tvrdí policista. Umí si představit situaci, v níž například vznikne kvůli tomuto pomalému autu kolona, v níž i sebevzornější řidič nakonec poruší předpisy a bude ho předjíždět v místech, kde se to nesmí.

Také jeden z účastníků diskuse na serveru www.motorkáři.cz Gustav L. si hned ulevil: „Jestli budu muset potkávat na silnici šestnáctiletý blbečky, co jim tatínek musel koupit novou hračku k mobilu, tak už budu jezdit jenom vlakem!“

Auta pro nezletilce mohou podle psychologů prohloubit i frustraci dětí, jejichž rodiče jim nemohou auto za 300 000 koupit. „Už tak značně rozevřené sociální 'nůžky' mezi dětmi se ještě více oddálí,“ míní psycholožka Masáková. „Když má tedy někdo mobil, neřkuli auto, a druhý ne, chce ho od rodičů okamžitě taky.“

Firma chystá i pronájmy

Antonín Charouz z firmy JAWA však tvrdí: „Podobná auta se ve velkém prodávají hlavně v Itálii a ve Francii, tak proč by to nemohlo jít i u nás?“ Kromě prodeje chce firma vozy i pronajímat. „Jsou totiž určeny lidem mezi patnácti a osmnácti lety, kteří si pak mohou koupit normální auto. My jim nabídneme pronájem na ty tři roky a poté vůz budeme moci nabízet dalším zájemcům,“ řekl Charouz.

Druhou cílovou skupinou budou starší lidé. „Výhodou auta je, že i přes vyšší pořizovací hodnotu je nenáročné na provoz. Spotřeba se totiž pohybuje do tří litrů na sto kilometrů a ježdění novou jawou tak nebude nijak drahé,“ dodal.

Co si o "mopedoautech" na našich silnicích myslí Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu?

Bylo jen otázkou času, kdy se naplní předpoklad, že tato vozidla si najdou cestu i na české silnice (neboť legislativa to umožňuje). Definičně ale nejde o žádné "AUTO", definičně jde o "MOPED" ve smyslu zákona číslo 56/2001 Sb. Pro jeho konstrukci platí dost velká omezení, mj. nejvyšší rychlost 45 km/h a nejvyšší výkon 4 kW. Objem motoru nesmí činit více než 50 ccm, jestliže jde o motor benzínový (běžně se ale používají motory naftové s větším zdvihovým objemem).

Na jedné straně asi nelze očekávat, že tato vozidla zaplaví silnice, neboť bývají dost drahá a prakticky neexistuje trh ojetin. Navíc pro mladého člověka je více "sexy" jezdit na motorce, než v "nákupní tašce pro důchodce". Na druhé straně je obava, že lze oklamat omezovač otáček (a výkonu) a dosahovat podstatně vyšších rychlostí než 45 km/h.

Pavel Skládaný pro ilustraci dodává, jak přistupují k "mopedoautům" v sousedním Rakousku.

Některé státy (včetně Rakouska) mají pro řízení mopedu definováno samostatné řidičské oprávnění, nezávislé na klasickém "řidičáku". Tím může docházet k tomu, že řidič, kterému byl vysloven zákaz řízení např. za alkoholový delikt, si "poslouží" tímto náhradním "mopedautem", u něhož učiní úpravy pro vyšší výkon a rychlost (naftový motor o objemu okolo 350 ccm umožní docela slušné dynamické parametry).

Tím fakticky jezdí dál, běžně rychlostmi nikoli 45 km/h, ale třeba 80 km/h i více. To je hlavní důvod, proč je pověst těchto autíček v Rakousku nevalná.  Nejde však o žádný hromadný jev, jedete-li přes Rakousko, vidíte tak jedno až dvě tato vozítka za celý den.

Taktéž další státy si nijak zvlášť nestěžují, že by je problém vozítek nějak zvlášť tížil. Nicméně bude zajímavé sledovat, jakou cestou vykročí "mopedauta" v České republice a jakou pověst si vybudují. Např. kolik movitých patnáctiletých po nich zatouží.

Centrum dopravního výzkumu


V Itálii na obtíž nejsou

Vraťme se ještě k Itálii, kde bylo až donedávna možné řídit malou motorku (do 50ccm, v Itálii jim říkají "motorino") od 15 let bez jakéhokoliv řidičského oprávnění.

Téměř každý, kdo byl v Itálii, se vrátil nadšen z malých tříkolek - jakýchsi mininákladních aut, která jsou v Itálii hojně využívána.  Jako první je začala vyrábět firma Piaggio a tříkolka se dodnes jmenuje Ape. Poslední dobou se jich několik objevilo i na našich silnicích. Vzhledem k tomu, že Ape využívají vlastně "skútrové" motory, nebylo ani pro jejich řízení třeba řidičského oprávnění.

Dnes už Itálie objevila "řidičáky" i na maloobjemové skútry, má ale problémy s tím, jak donutit mladé, kteří na nich jezdí, aby si je "udělali".
 
Celá Evropa zná tato malá auta. V Itálii s nimi jezdí zelináři, řemeslníci a podobně. V autíčkách, která nabízí Jawa, jsou vidět v zahraničí téměř bezvýjimky důchodci. 

Vzhledem k astronomické ceně, na kterou si výrobce (či spíše dovozce) autíčko cení, lze předpokládat, že se Jawa v našich končinách prodejním "trhákem" nestane.

Web italského výrobce miniauta Jawy najdete ZDE.

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta" - pohled do interiéru. Luzern, srpen 2004

Auto pro kočku. Vyfoceno v Horních Rakousích (Wels)

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...