Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta s majáky nikdo neeviduje. Kdo je smí používat a jak?

aktualizováno 
Na silnicích jezdí auta s majáky, jejichž řidiči na ně nemají povolení. Zneužívání výstražných světel vyvolává apatii řidičů, kteří často nechtějí pouštět spěchající vozidla záchranářů.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠulaMF DNES

V pražských ulicích se prohánějí stovky aut s blikajícími modrými majáky a na tisíce lze počítat ta, která jsou vybavena oranžovými.

Kolik jich dohromady po jezdí, nikdo neví. Silniční zákon sice vymezuje, kdo smí užívat výstražnou signalizaci, ale kompletní evidenci nemá ani ministerstvo dopravy, ani magistrát.

"Nevíme, kolik vozů vybavených modrými majáky má pražská policie nebo záchranka, oranžové majáčky také neevidujeme,“ přiznal Karel Hanzelka z kabinetu ministra dopravy.

"V evidenci máme vozy, které byly dodatečně vybaveny majáčkem, ale pokud auto bylo vyrobeno už pro potřeby policie, záchranné služby nebo hasičů, tak to v evidenci zaneseno nemáme,“ řekl i Ladislav Krtička z odboru dopravně správních agend pražského magistrátu.

Výstražné světlo má kdekdo
Modré majáky mohou ze zákona kromě policistů, záchranky a hasičů užívat také celníci, Vězeňská služba, armáda, plynaři, energetici, kynologická služba, Hradní stráž, Dopravní podnik a sanitky převážející pacienty a zdravotníky.

Dohromady jde o stovky vozů. Například pražští celníci mají deset zásahových vozidel, pražská záchranka 120 vozidel a Dopravní podnik používá dvacet aut s modrými majáčky.

Ještě větší chaos vládne v provozu vozidel vybavených oranžovými výstražnými světly. Zatímco používání modrých výstražných světel musí povolit ministerstvo dopravy, oranžové majáčky a nápisy "pohotovost“ si na auta může dát kdokoli.

Často tak činí firmy s nonstop provozem. Jen pražský Dopravní podnik  jich má téměř dvě stě. Další stovky oranžových světel blikají na střechách stavebních strojů, vozidel bezpečnostních agentur nebo čisticích vozů.

Kolik řidičů těchto vozidel používá majáčky neoprávněně, si netroufá nikdo odhadnout. Hustý pražský provoz k zapnutí majáčku a sirény často láká a policisté podle slov jejich ředitele Zdeňka Bezoušky řeší desítky případů ročně, kdy řidič použil výstražné znamení neoprávněně.

Problémy jsou zejména se sanitkami, které převážejí pacienty na kontroly nebo zdravotnický materiál do nemocnic. Ty jsou vybaveny modrými majáky, přestože nepatří do integrovaného záchranného systému.

"Mě to hodně zlobí. Každé ráno mě cestou do práce míjejí sanitky z Berouna nebo Kladna se zapnutými majáčky, které nechtějí čekat v kolonách. Chápu, že mají na odvoz pacienta omezenou dobu, ale nejde o ohrožení života,“ zlobí se ředitel městské policie Vladimír Kotrouš.

Podle ministerstva dopravy od začátku července zneužilo modrý majáček v celé republice 14 řidičů. "Dalších 23 řidičů neoprávněně užilo oranžový maják,“ řekl Hanzelka.

Nachytat řidiče je problém
Policisté přiznávají, že nachytat řidiče, který zapnul maják neoprávněně, je problém. "Děláme pravidelné kontroly a odhalíme desítky případů ročně,“ řekl ředitel pražské policie Zdeněk Bezouška s tím, že nejčastějšími hříšníky jsou řidiči sanitek převážejících zdravotnický materiál nebo pacienty na kontrolu.

Policie prý sirénu nezneužívá
Policejní vozy jsou podle Bezoušky vybaveny systémem, který každé zapnutí majáčku zaznamená.
"Každé zapnutí je evidováno a policista ho musí zdůvodni. Je to zpětně dohledastelné," potvrzuje Bezouška.

Takové zařízení soukromé sanitky nemají. "Proto by jim měli modré majáky zakázat, povolil bych jim maximálně oranžové. Vždyť jsou to jen bílé taxíky,“ tvrdí ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.

Neoprávněnému užívání výstražných světel u ostatních vozů by měla zabránit důkladná evidence. "Pokud policista vidí přespolní sanitku se zapnutým majákem, měl by mít možnost ověřit si na dispečinku záchranky, zda řidič majáček zapnul oprávněně,“ navrhuje náměstek primátora Rudolf Blažek.

Řidiči všech sanitek by tedy měli mít povinnost informovat pražskou záchrannou službu při každé jízdě se zapnutými majáky.

Modrý maják

Kdo ho může mít:

Policie ČR, městská policie, civilní obrana, Vězeňská služba, celní správa, vojenská policie, Hradní stráž, záchranná služba, doprava nemocných a rodiček, hasiči, poruchy plynu, energetické závody, Dopravní podnik, Státní plavební správa, politické špičky
Kdy ho smějí použít:
při plnění úkolů souvisejících s výkonem služby, při zásahu
Jaká mají práva:
přednost před ostatními vozidly a nemusí dodržovat mnoho dopravních předpisů

Oranžový maják

Kdo ho může mít:

stavební stroje, bezpečnostní agentury, čisticí vozy, doprovodná vozidla a další
Kdy ho smějí použít:
pokud by jízdou nebo pracovní činností vozidlo ohrožovalo ostatní řidiče
Jaká mají práva:
při pracovní činnosti nemusí dodržovat některé předpisy


Autoři: ,


Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Amerika prozrazuje, jaká bude evropská Toyota Auris

Toyota Corolla Hatchback pro trh v USA

Nový Auris se v Evropě ukázal jen v předpremiéře. Plnohodnotné představení Toyota pro novou generaci hatchbacku...

Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším...

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

Škoda Rapid v Indii

Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda...

Najdete na iDNES.cz