Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta s majáky nikdo neeviduje. Kdo je smí používat a jak?

aktualizováno 
Na silnicích jezdí auta s majáky, jejichž řidiči na ně nemají povolení. Zneužívání výstražných světel vyvolává apatii řidičů, kteří často nechtějí pouštět spěchající vozidla záchranářů.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠulaMF DNES

V pražských ulicích se prohánějí stovky aut s blikajícími modrými majáky a na tisíce lze počítat ta, která jsou vybavena oranžovými.

Kolik jich dohromady po jezdí, nikdo neví. Silniční zákon sice vymezuje, kdo smí užívat výstražnou signalizaci, ale kompletní evidenci nemá ani ministerstvo dopravy, ani magistrát.

"Nevíme, kolik vozů vybavených modrými majáky má pražská policie nebo záchranka, oranžové majáčky také neevidujeme,“ přiznal Karel Hanzelka z kabinetu ministra dopravy.

"V evidenci máme vozy, které byly dodatečně vybaveny majáčkem, ale pokud auto bylo vyrobeno už pro potřeby policie, záchranné služby nebo hasičů, tak to v evidenci zaneseno nemáme,“ řekl i Ladislav Krtička z odboru dopravně správních agend pražského magistrátu.

Výstražné světlo má kdekdo
Modré majáky mohou ze zákona kromě policistů, záchranky a hasičů užívat také celníci, Vězeňská služba, armáda, plynaři, energetici, kynologická služba, Hradní stráž, Dopravní podnik a sanitky převážející pacienty a zdravotníky.

Dohromady jde o stovky vozů. Například pražští celníci mají deset zásahových vozidel, pražská záchranka 120 vozidel a Dopravní podnik používá dvacet aut s modrými majáčky.

Ještě větší chaos vládne v provozu vozidel vybavených oranžovými výstražnými světly. Zatímco používání modrých výstražných světel musí povolit ministerstvo dopravy, oranžové majáčky a nápisy "pohotovost“ si na auta může dát kdokoli.

Často tak činí firmy s nonstop provozem. Jen pražský Dopravní podnik  jich má téměř dvě stě. Další stovky oranžových světel blikají na střechách stavebních strojů, vozidel bezpečnostních agentur nebo čisticích vozů.

Kolik řidičů těchto vozidel používá majáčky neoprávněně, si netroufá nikdo odhadnout. Hustý pražský provoz k zapnutí majáčku a sirény často láká a policisté podle slov jejich ředitele Zdeňka Bezoušky řeší desítky případů ročně, kdy řidič použil výstražné znamení neoprávněně.

Problémy jsou zejména se sanitkami, které převážejí pacienty na kontroly nebo zdravotnický materiál do nemocnic. Ty jsou vybaveny modrými majáky, přestože nepatří do integrovaného záchranného systému.

"Mě to hodně zlobí. Každé ráno mě cestou do práce míjejí sanitky z Berouna nebo Kladna se zapnutými majáčky, které nechtějí čekat v kolonách. Chápu, že mají na odvoz pacienta omezenou dobu, ale nejde o ohrožení života,“ zlobí se ředitel městské policie Vladimír Kotrouš.

Podle ministerstva dopravy od začátku července zneužilo modrý majáček v celé republice 14 řidičů. "Dalších 23 řidičů neoprávněně užilo oranžový maják,“ řekl Hanzelka.

Nachytat řidiče je problém
Policisté přiznávají, že nachytat řidiče, který zapnul maják neoprávněně, je problém. "Děláme pravidelné kontroly a odhalíme desítky případů ročně,“ řekl ředitel pražské policie Zdeněk Bezouška s tím, že nejčastějšími hříšníky jsou řidiči sanitek převážejících zdravotnický materiál nebo pacienty na kontrolu.

Policie prý sirénu nezneužívá
Policejní vozy jsou podle Bezoušky vybaveny systémem, který každé zapnutí majáčku zaznamená.
"Každé zapnutí je evidováno a policista ho musí zdůvodni. Je to zpětně dohledastelné," potvrzuje Bezouška.

Takové zařízení soukromé sanitky nemají. "Proto by jim měli modré majáky zakázat, povolil bych jim maximálně oranžové. Vždyť jsou to jen bílé taxíky,“ tvrdí ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.

Neoprávněnému užívání výstražných světel u ostatních vozů by měla zabránit důkladná evidence. "Pokud policista vidí přespolní sanitku se zapnutým majákem, měl by mít možnost ověřit si na dispečinku záchranky, zda řidič majáček zapnul oprávněně,“ navrhuje náměstek primátora Rudolf Blažek.

Řidiči všech sanitek by tedy měli mít povinnost informovat pražskou záchrannou službu při každé jízdě se zapnutými majáky.

Modrý maják

Kdo ho může mít:

Policie ČR, městská policie, civilní obrana, Vězeňská služba, celní správa, vojenská policie, Hradní stráž, záchranná služba, doprava nemocných a rodiček, hasiči, poruchy plynu, energetické závody, Dopravní podnik, Státní plavební správa, politické špičky
Kdy ho smějí použít:
při plnění úkolů souvisejících s výkonem služby, při zásahu
Jaká mají práva:
přednost před ostatními vozidly a nemusí dodržovat mnoho dopravních předpisů

Oranžový maják

Kdo ho může mít:

stavební stroje, bezpečnostní agentury, čisticí vozy, doprovodná vozidla a další
Kdy ho smějí použít:
pokud by jízdou nebo pracovní činností vozidlo ohrožovalo ostatní řidiče
Jaká mají práva:
při pracovní činnosti nemusí dodržovat některé předpisy


Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.