Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta se kdysi podobala nábytku

aktualizováno 
Dřevo jako materiál pro karoserii automobilu zažilo poslední rozkvět po druhé světové válce. Od té doby jsou auta nejčastěji plechová, někdy se objeví vozidla z plastu nebo hliníku. Automobily z kmenů jasanu nebo javoru byla především doménou Spojených států. Američané dřevěným vozům říkali "woodies".
Díly karoserie ze dřeva měly šanci na autech jen do doby, než se s definitivní platností prosadila velkosériová výroba. Ta automobilové produkty lesa odsoudila navždy do důchodu. Dřevo přitom stálo u zrodu prvních vozů na konci 19. století. Pionýři automobilismu se totiž nejprve zabývali motory a první auta hodně připomínala kočáry bez koní. Renesance dřeva přišla po druhé světové válce. Američtí vojáci se vrátili domů, zakládali rodiny a rázem se zvýšila poptávka po limuzínách s velkým kufrem. Na sklonku čtyřicátých let přišly navíc do módy zmíněné vozy právě v kombinaci s ušlechtilým dřevem. Velká americká trojka - Ford, General Motors a Chrysler - začala dřevem vykládat i ostatní typy aut, například kupé a kabriolety. Dřevo však bylo dražší než plech. Například javorové nebo jasanové dveře přišly tehdy na 300 dolarů, stejné plechové jen na 75 dolarů. Celý vůz přitom stál mezi dvěma a třemi tisícovkami. Mimo jiné i drahota dřevěných částí tak časem přispěla ke konci kariéry "woodies". Drahé a náročné byly jejich opravy po haváriích, nákladná byla i běžná údržba. Stejně jako dřevo na domech potřebovalo i na autech pravidelně lakovat. Kromě jasanu a javoru se na vozidlech často uplatňoval i honduraský mahagon. Koncem šedesátých let se dřevěné koráby pomalu přemístily ze silnic do dvorů a garáží, na cestách se objevovaly méně a méně. Tím klesala jejich cena, což pomohlo poslednímu vzkříšení těchto vozů: o levná a přitom díky dřevu netuctová auta projevila zájem americká mládež. Zvláště kalifornský dorost prý potřeboval ke svým plážovým radovánkám laciná a prostorná vozidla. "Woodies" neboli dřeváci zase v nadšené generaci šedesátých let našly trpělivé udržovatele těchto dnes již naprostých automobilových rarit. Konec dvacátého století přežilo už jen několik dřevěných aut, a to zásluhou truhlářů, kteří při rekonstrukci zbývajících kusů museli použít až šedesát vrstev laků pro obnovu vzácných dřevěných dílů. Malé množství dochovalých exemplářů ovlivnila i skutečnost, že v době největší slávy "woodies" byla automobilová produkce mnohem skromnější než nyní. Například dřevěných Fordů Sportsman se během tří let vyrobilo necelé čtyři tisíce. Dodnes se jich uchovala stovka a pouze jeden zůstal v evropské sbírce.

Fiat Topolino

Autor:


Témata: Fiat, Ford, Chrysler


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.
Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.

r.v. 2011, naj. 393 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.