Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta se kdysi podobala nábytku

aktualizováno 
Dřevo jako materiál pro karoserii automobilu zažilo poslední rozkvět po druhé světové válce. Od té doby jsou auta nejčastěji plechová, někdy se objeví vozidla z plastu nebo hliníku. Automobily z kmenů jasanu nebo javoru byla především doménou Spojených států. Američané dřevěným vozům říkali "woodies".
Díly karoserie ze dřeva měly šanci na autech jen do doby, než se s definitivní platností prosadila velkosériová výroba. Ta automobilové produkty lesa odsoudila navždy do důchodu. Dřevo přitom stálo u zrodu prvních vozů na konci 19. století. Pionýři automobilismu se totiž nejprve zabývali motory a první auta hodně připomínala kočáry bez koní. Renesance dřeva přišla po druhé světové válce. Američtí vojáci se vrátili domů, zakládali rodiny a rázem se zvýšila poptávka po limuzínách s velkým kufrem. Na sklonku čtyřicátých let přišly navíc do módy zmíněné vozy právě v kombinaci s ušlechtilým dřevem. Velká americká trojka - Ford, General Motors a Chrysler - začala dřevem vykládat i ostatní typy aut, například kupé a kabriolety. Dřevo však bylo dražší než plech. Například javorové nebo jasanové dveře přišly tehdy na 300 dolarů, stejné plechové jen na 75 dolarů. Celý vůz přitom stál mezi dvěma a třemi tisícovkami. Mimo jiné i drahota dřevěných částí tak časem přispěla ke konci kariéry "woodies". Drahé a náročné byly jejich opravy po haváriích, nákladná byla i běžná údržba. Stejně jako dřevo na domech potřebovalo i na autech pravidelně lakovat. Kromě jasanu a javoru se na vozidlech často uplatňoval i honduraský mahagon. Koncem šedesátých let se dřevěné koráby pomalu přemístily ze silnic do dvorů a garáží, na cestách se objevovaly méně a méně. Tím klesala jejich cena, což pomohlo poslednímu vzkříšení těchto vozů: o levná a přitom díky dřevu netuctová auta projevila zájem americká mládež. Zvláště kalifornský dorost prý potřeboval ke svým plážovým radovánkám laciná a prostorná vozidla. "Woodies" neboli dřeváci zase v nadšené generaci šedesátých let našly trpělivé udržovatele těchto dnes již naprostých automobilových rarit. Konec dvacátého století přežilo už jen několik dřevěných aut, a to zásluhou truhlářů, kteří při rekonstrukci zbývajících kusů museli použít až šedesát vrstev laků pro obnovu vzácných dřevěných dílů. Malé množství dochovalých exemplářů ovlivnila i skutečnost, že v době největší slávy "woodies" byla automobilová produkce mnohem skromnější než nyní. Například dřevěných Fordů Sportsman se během tří let vyrobilo necelé čtyři tisíce. Dodnes se jich uchovala stovka a pouze jeden zůstal v evropské sbírce.

Fiat Topolino

Autor:


Témata: Fiat, Ford, Chrysler

Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

Škoda Fabia combi 1,4 16V 63kW
Škoda Fabia combi 1,4 16V 63kW

r.v. 2011, naj. 210 700 km, benzín
87 200 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz