Auta se kdysi podobala nábytku

Dřevo jako materiál pro karoserii automobilu zažilo poslední rozkvět po druhé světové válce. Od té doby jsou auta nejčastěji plechová, někdy se objeví vozidla z plastu nebo hliníku. Automobily z kmenů jasanu nebo javoru byla především doménou Spojených států. Američané dřevěným vozům říkali "woodies".
Díly karoserie ze dřeva měly šanci na autech jen do doby, než se s definitivní platností prosadila velkosériová výroba. Ta automobilové produkty lesa odsoudila navždy do důchodu. Dřevo přitom stálo u zrodu prvních vozů na konci 19. století. Pionýři automobilismu se totiž nejprve zabývali motory a první auta hodně připomínala kočáry bez koní. Renesance dřeva přišla po druhé světové válce. Američtí vojáci se vrátili domů, zakládali rodiny a rázem se zvýšila poptávka po limuzínách s velkým kufrem. Na sklonku čtyřicátých let přišly navíc do módy zmíněné vozy právě v kombinaci s ušlechtilým dřevem. Velká americká trojka - Ford, General Motors a Chrysler - začala dřevem vykládat i ostatní typy aut, například kupé a kabriolety. Dřevo však bylo dražší než plech. Například javorové nebo jasanové dveře přišly tehdy na 300 dolarů, stejné plechové jen na 75 dolarů. Celý vůz přitom stál mezi dvěma a třemi tisícovkami. Mimo jiné i drahota dřevěných částí tak časem přispěla ke konci kariéry "woodies". Drahé a náročné byly jejich opravy po haváriích, nákladná byla i běžná údržba. Stejně jako dřevo na domech potřebovalo i na autech pravidelně lakovat. Kromě jasanu a javoru se na vozidlech často uplatňoval i honduraský mahagon. Koncem šedesátých let se dřevěné koráby pomalu přemístily ze silnic do dvorů a garáží, na cestách se objevovaly méně a méně. Tím klesala jejich cena, což pomohlo poslednímu vzkříšení těchto vozů: o levná a přitom díky dřevu netuctová auta projevila zájem americká mládež. Zvláště kalifornský dorost prý potřeboval ke svým plážovým radovánkám laciná a prostorná vozidla. "Woodies" neboli dřeváci zase v nadšené generaci šedesátých let našly trpělivé udržovatele těchto dnes již naprostých automobilových rarit. Konec dvacátého století přežilo už jen několik dřevěných aut, a to zásluhou truhlářů, kteří při rekonstrukci zbývajících kusů museli použít až šedesát vrstev laků pro obnovu vzácných dřevěných dílů. Malé množství dochovalých exemplářů ovlivnila i skutečnost, že v době největší slávy "woodies" byla automobilová produkce mnohem skromnější než nyní. Například dřevěných Fordů Sportsman se během tří let vyrobilo necelé čtyři tisíce. Dodnes se jich uchovala stovka a pouze jeden zůstal v evropské sbírce.

Fiat Topolino


Témata: Fiat, Ford, Chrysler