Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta se začínají bát virů. Dostanou se do nich i přes CD nebo Bluetooth

aktualizováno 
Američtí výzkumníci varují, že viry se může nakazit i auto. Slabým místem je audiosoustava, ideálně s navigací a Bluetooth. Při nejčernějším scénáři by tak zloděj mohl zjistit, kde se auto nachází, a ještě by se mu samo odemklo.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Průzkum provedli na Kalifornské univerzitě v San Diegu a na Washingtonské univerzitě. Podle výzkumníků je možné nakazit auto virem přes integrované Bluetooth, mobilní telefon či přes diagnostická zařízení, která se prodávají v prodejnách s příslušenstvím. Nejzajímavější a nejnebezpečnější je ale podle nich útok provedený na obyčejném cédéčku s nahranou hudbou, kam se útočníkovi podaří propašovat trojského koně.

Je velmi málo pravděpodobné, že by se takový útok podařil přes obyčejný CD přehrávač, který není dále napojený na systém automobilu. Ale u moderních vozů, kde je elektronika úzce propojena a multimediální centrum je spojené až s řídící jednotkou auta, dává takový útok smysl. Podle výzkumníků z amerických univerzit se jim podobný útok podařil mnohokrát u velkého vzorku automobilů.

Například navigační přístroje, včetně těch zastavěných od výrobce, jsou velmi často postaveny na více či méně otevřeném operačním systému, například na Windows CE. Systém je navíc často připraven na aktualizace pomocí CD/DVD nebo přes paměťovou kartu či USB. V tomto případě se zdá být útok virem na systémy automobilu proveditelný, i když je otázkou, jaké škody může napáchat.

Snadno si lze představit zablokování audio systému s navigací, ale v případě komplikovanějších systémů by vir mohl napadnout i další elektroniku auta. Podle studie se útočník může dostat k souřadnicím polohy vozu přes GPS a k výrobnímu číslu (pro přijetí by je ale musel z auta odeslat přes integrovaný telefon) a následně by si auto dokázal otevřít a možná i nastartovat. Pro zloděje tak má virus vcelku logické uplatnění.

Stefan Savage z Kalifornské univerzity uvádí, že se při laboratorních testech jeho týmu podařilo u nových modelů aut vyřadit z provozu motor, otevřít či naopak zablokovat dveře, vyřadit z provozu brzdy či zmanipulovat údaje na rychloměru. A to jsou již velmi závažné útoky, které přímo mohou ohrozit bezpečnost.

První pokusy o doručení viru do auta provedl výzkumný tým připojením počítače s diagnostickým softwarem přímo do zdířky v autě. Tato situace tak může nastat především při servisních úkonech. Tým však demonstroval i méně snadné útoky přes integrovaný mobil, Bluetooth a nebo přes vir schovaný na CD či připojitelné paměti na USB. Savage ale sám uvádí, že nejsnazší je první varianta. Útoky přes mobil či paměťová média jsou sice možné, ale nejsou snadné a lehce proveditelné.

Proti případným útočníkům hraje i velké množství typů aut a jejich vnitřních systémů. Na druhou stranu jsou třeba integrované navigace často postavené na stejném operačním systému a přes ně by mohl být útok snazší. Ne v každém autě by ale měl stejný účinek, třeba samotnou navigaci by však mohl z provozu vyřadit velmi snadno. Savage a jeho tým uvádí, že momentálně je riziko napadení auta virem docela malé, ale minimálně automobilový průmysl by s tímto rizikem měl počítat a být připraven se mu bránit.

I když se to zatím zdá málo pravděpodobné, bude nutné si do budoucna dávat velký pozor, co do multimediálních center aut připojujeme. Na internetu stažené nové mapové podklady mohou být výborným nosičem viru. A riziko hrozí i při předávání auta do servisu, zde je přes diagnostické přístroje riziko nakažení největší.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.