Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si budou sama vyrábět vodík, který budou spalovat

aktualizováno 
Britská společnost OM Energy vyvíjí elektro-vodíkový generátor, který umožní vyrábět v automobilu vodík za pomoci odpadního tepla. Vodík pak vůz použije jako příměs do paliva. Tím se sníží spotřeba a klesnou emise.

Motor BMW M3 | foto: BMW

Firma OM Energy svůj Electro hydrogen generator (EHG) vyvíjí již přes čtyři roky a před nedávnem získala na jeho další vývoj investici od společnosti Ultra Green Group. V průběhu tohoto roku bychom se tak měli dočkat prvních dvou testovacích vozů, které budou elektro-vodíkový generátor zkoušet v praxi. Vývoj bude nadále probíhat v nově vzniklé společné firmě Ultra Green OM.

EHG bude pro výrobu vodíku z vody používat energii z výfukových plynů, která se jinak běžně v automobilu ztrácí. Generátor bude z vody vyrábět vodík, který následně motor použije jako příměs do svého běžného paliva – nafty nebo benzínu. Podíl vodíku v palivu by měl být až 20%. O tuto hodnotu klesne spotřeba paliva, emise klesnou až o 30%.

Elektro-vodíkový generátor by měl v produkční verzi stát zhruba 1000 euro, tedy asi 26 000 korun. Kromě nových vozů by se generátor mohl objevit i v již provozovaných autech, majitel si jej bude moci dokoupit a do vozu nechat nainstalovat. V takovém případě bude řešení ale asi o něco dražší. První prototypy EHG budou zastavěny do běžného vozu s motorem 1,6 litru a pohonem všech kol a také do vojenského nákladního vozu s dvanáctilitrovým motorem. Kdy se výrobníku vodíku dočkáme v sériové podobě ovšem není vůbec jasné.

Firmy OM Energy a Ultra Green prezentují EHG jako jakousi alternativu do doby, než bude vodík zcela běžným palivem. Ve skutečnosti ale jejich generátor vodíku samotnému rozvoji vodíkové ekonomiky příliš nepomůže. Jde vlastně jen o další alternativu, která se snaží o zvýšení celkové účinnosti spalovacího motoru. Jde o to vytěžit prozatím nevyužitou energii paliva. Jednoduchá poučka říká, že její třetina se ztrácí ve výfukovém systému, třetina se ztrácí v chladícím systému a teprve poslední třetina je efektivně využita motorem. Reálná čísla jsou samozřejmě jiná, nicméně to nic nemění na faktu, že účinnost spalovacího motoru je relativně nízká a i po více než stoletém vývoji existuje stále velký prostor pro její zvyšování.

Nápad OM Energy tak připomíná jiné způsoby, které se snaží zkrotit energii ukrytou ve výfukových plynech. BMW třeba již před nějakým časem prezentovalo svůj koncept Turbosteamer, kde odpadní teplo z výfukových plynů slouží k ohřevu vody a následnému pohonu malého parního stroje, který pomáhá motoru. Další možností, která se v poslední době objevila, je instalace termočlánků, které z odpadního tepla budou vyrábět elektrickou energii.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.