Motor BMW M3

Motor BMW M3 | foto: BMW

Auta si budou sama vyrábět vodík, který budou spalovat

  • 38
Britská společnost OM Energy vyvíjí elektro-vodíkový generátor, který umožní vyrábět v automobilu vodík za pomoci odpadního tepla. Vodík pak vůz použije jako příměs do paliva. Tím se sníží spotřeba a klesnou emise.

Firma OM Energy svůj Electro hydrogen generator (EHG) vyvíjí již přes čtyři roky a před nedávnem získala na jeho další vývoj investici od společnosti Ultra Green Group. V průběhu tohoto roku bychom se tak měli dočkat prvních dvou testovacích vozů, které budou elektro-vodíkový generátor zkoušet v praxi. Vývoj bude nadále probíhat v nově vzniklé společné firmě Ultra Green OM.

EHG bude pro výrobu vodíku z vody používat energii z výfukových plynů, která se jinak běžně v automobilu ztrácí. Generátor bude z vody vyrábět vodík, který následně motor použije jako příměs do svého běžného paliva – nafty nebo benzínu. Podíl vodíku v palivu by měl být až 20%. O tuto hodnotu klesne spotřeba paliva, emise klesnou až o 30%.

Elektro-vodíkový generátor by měl v produkční verzi stát zhruba 1000 euro, tedy asi 26 000 korun. Kromě nových vozů by se generátor mohl objevit i v již provozovaných autech, majitel si jej bude moci dokoupit a do vozu nechat nainstalovat. V takovém případě bude řešení ale asi o něco dražší. První prototypy EHG budou zastavěny do běžného vozu s motorem 1,6 litru a pohonem všech kol a také do vojenského nákladního vozu s dvanáctilitrovým motorem. Kdy se výrobníku vodíku dočkáme v sériové podobě ovšem není vůbec jasné.

Firmy OM Energy a Ultra Green prezentují EHG jako jakousi alternativu do doby, než bude vodík zcela běžným palivem. Ve skutečnosti ale jejich generátor vodíku samotnému rozvoji vodíkové ekonomiky příliš nepomůže. Jde vlastně jen o další alternativu, která se snaží o zvýšení celkové účinnosti spalovacího motoru. Jde o to vytěžit prozatím nevyužitou energii paliva. Jednoduchá poučka říká, že její třetina se ztrácí ve výfukovém systému, třetina se ztrácí v chladícím systému a teprve poslední třetina je efektivně využita motorem. Reálná čísla jsou samozřejmě jiná, nicméně to nic nemění na faktu, že účinnost spalovacího motoru je relativně nízká a i po více než stoletém vývoji existuje stále velký prostor pro její zvyšování.

Nápad OM Energy tak připomíná jiné způsoby, které se snaží zkrotit energii ukrytou ve výfukových plynech. BMW třeba již před nějakým časem prezentovalo svůj koncept Turbosteamer, kde odpadní teplo z výfukových plynů slouží k ohřevu vody a následnému pohonu malého parního stroje, který pomáhá motoru. Další možností, která se v poslední době objevila, je instalace termočlánků, které z odpadního tepla budou vyrábět elektrickou energii.