Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si už brzy budou povídat

  17:53aktualizováno  17:53
Evropská komise dnes v rámci boje proti nehodám a zácpám na silnicích vyčlenila jednotnou celoevropskou rádiovou frekvenci pro inteligentní technologie v automobilech. Tento krok umožní, aby spolu vozy navzájem komunikovaly a současně byly ve spojení s centry řízení provozu.
Auta by si díky komunikačnímu zařízení například mohla dát vědět o zácpách. Ilustrační foto.

Auta by si díky komunikačnímu zařízení například mohla dát vědět o zácpách. Ilustrační foto. | foto: Čeněk TřečekiDNES.cz

Díky tomu by pak mohli být motoristé varováni třeba před nebezpečími na silnicích, nehodami a případně i upozorněni na alternativní cesty, kterými je možné taková riziková místa objet.

Mluvčí výkonného orgánu "sedmadvacítky" Martin Selmayr řekl, že technologie umožňující výměnu informací mezi automobily už existují. Bylo však ještě třeba uvolnit frekvenci, na níž bude moci jejich vzájemná komunikace probíhat. Vyčleněno k tomu bude v příštích šesti měsících jednotlivými zeměmi EU spektrum 30 MHz v pásmu 5,9 gigahertzů (GHz).

Auta by si například díky komunikačnímu zařízení mohla předávat informace o stavu vozovky. Vůz, který by zjistil kluzký úsek silnice, by varoval vozidla s podobným přístrojem v blízkém okolí. Pomocí těchto technologií by také mohla střediska pro řízení dopravy informovat řidiče o nenadálých uzávěrkách či omezeních rychlosti.

EK připomněla, že v roce 2006 přišlo na unijních silnicích o život více než 42 000 lidí a přibližně 1,6 milionu dalších bylo zraněno. Inteligentní komunikační systémy přitom mohou zvýšit bezpečnost a přispět tím ke snížení počtu obětí nehod i usnadnění života řidičů.

"Měli bychom rovněž mít na paměti, že vzhledem k tomu, že Evropané tráví 24 procent doby, během níž řídí, v dopravních zácpách, by náklady způsobené dopravním přetížením mohly do roku 2010 dosáhnout 80 miliard eur," poznamenala eurokomisařka pro informační technologie Viviane Redingová.

"Takže je jasné, že úspora času s pomocí inteligentních komunikačních systémů vozidel znamená úsporu peněz," dodala.

V unii se každý den na silnicích vytváří dopravní zácpy dlouhé přibližně 7500 kilometrů, uvedla dnes také komise.

Brusel doufá, že vymezení jednotné rádiové frekvence pomůže zvýšit investice do nových technologií a přiměje výrobce a motoristy, aby komunikačními zařízeními auta vybavovali.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.