Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta starší než 15 let stále tvoří dvě pětiny tuzemského parku

  14:11aktualizováno  14:11
Zhruba dvě pětiny tuzemského vozového parku stále tvoří osobní vozy staré 15 a více let. Za posledních pět let se přitom podíl starých aut na celkovém počtu téměř nezměnil, v absolutních číslech se ale jejich počet zvýšil o 187 000 na 1,585 milionu. Auta na českých silnicích stárnou, vyplývá to z tabulek Sdružení automobilového průmyslu.

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Zatímco na konci roku 2001 jezdilo podle údajů registru vozidel po tuzemských silnicích 3,523 milionu osobních aut s průměrným stářím 13,6 roku, na konci minulého roku to bylo 4,109 milionu vozů s průměrem 13,87 roku.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka je podíl starých vozů v tuzemsku výrazně vyšší, než ve většině zemí EU. Zatímco v západní Evropě se podíl aut starších deseti let pohybuje pod 40 a mnohdy i pod 30 procenty, v ČR je to zhruba 50 procent.

Stará auta přitom výrazně více zatěžují životní prostředí v porovnání s novějšími vozy. Staré vozy často nemají katalyzátor, nebo mají jen méně účinný neřízený katalyzátor. Vozy s benzinovými motory bez katalyzátoru se na celkovém ročním proběhu kilometrů všech osobních automobilů podílely zhruba třetinou, avšak na celkovém množství emisí škodlivých oxidů dusíku a uhlovodíků byl jejich podíl přes 80 procent.

Mezi nejstaršími auty stále převládají vozy tuzemské výroby, které tvoří 48,7 procenta.

Nejrozšířenější je Škoda Favorit, kterých v Česku jezdí stále téměř 353 000. Druhým nejrozšířenějším modelem v kategorii aut starých 13 až 31 let je Škoda 120 s 204 000 registrovanými vozy; modelů Škoda 105 jezdí 140 000.

Před pěti lety byl podíl tuzemských značek o deset procentních bodů vyšší. Vozy z bývalého východního bloku mají mezi starými auty 13procentní podíl a z ostatních zemí pochází 38 procent starých aut.

"Jestliže v konci roku 2001 bylo registrováno 1,398 milionu osobních automobilů roku výroby 1987 a nižšího, tak na konci roku 2006 bylo těchto vozidel registrováno ještě 882 000. Nutno poznamenat, že na konci roku 2006 se již jedná o vozidla ve věku 20 a více let," uvedl Šípek.

V registru vozidel je nyní stále 6574 aut starších 60 let. Nejčastěji jsou mezi nimi zastoupeny Tatra 57, Aero 30, Škoda Popular nebo Jeep Willys. U vozidel mladších než čtyři roky, tedy kategorie nejnovějších aut, vede Škoda Fabia se 159 669 registracemi, následuje Octavia a VW Golf a Polo.

Jaká auta nejčastěji potkávame na silnicích (v závorkách je uveden počet kusů)

umístění rok výroby 1976 - 1986
(505 621)
rok výroby 1987 - 1996
(1 503 919)
rok výroby 1997 - 2006
(1 827 830)
1. Škoda 120 (153 795) Škoda 135/Favorit (233 716) Škoda Fabia (277 304)
2. Škoda 105 (113 507) Škoda Felicia (163 981) Škoda Felicia (236 261)
3. VW Golf (13 991) Škoda 136 Favorit/Forman (119 679) Škoda Octavia (201 087)
4. Trabant 601 (11 820) Škoda 120 (48 757) Remault Mégane (58 273)
5. Vaz 2101 (11 471) Ford Escort (48 554) Opel Astra (46 691)
6. Peugeot 205 (10 979) Renault 19 (41 003) Peugeot 206 (37 311)

Vozidel ve věku do 4 let (to je rok výroby 2006 až 2003) bylo do 31. prosince 2006 registrováno 558 628 ks. Podíl vozů zahraniční výroby v první dvacítce tvoří necelých 40 % (38,1 %), zbytek (61,9 %) tvoří osobní automobily značky Škoda.

Vozidel ve věku 5 až 12 let (to je roku výroby 2002 až 1995) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 1 700 343 ks. Podíl zahraničních vozů v první dvacítce dle počtu registrací tvoří téměř 45 %.

Vozidel ve věku 13 až 24 let (to je roku výroby 1994 až 1983) bylo ke konci loňského roku registrováno 1 355 682. V první dvacítce podle počtu registrací již nejsou žádná vozidla z "východního bloku" a podíl ostatních zahraničních vozů zde činí více než 35 %.

Vozidel ve věku 25 až 31 let (to je roku výroby 1982 až 1976) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 252 668 ks. Převažují zde vozidla tuzemské výroby a vozidla z tzv. "východního bloku". V této první dvacítce je z ostatních zahraničních vozidel pouze VW Golf s téměř 6 500 registracemi a ještě FIAT 127 a VW PASSAT (FIATY 126 a 125 byly vyráběny v Polsku).

Registrovaných vozidel ve věku 32 a více let (vozidla vyrobená před rokem 1976) bylo k 31.12.2006 téměř 6 % (241 289 ks).

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.