Zatímco na konci roku 2001 jezdilo podle údajů registru vozidel po tuzemských silnicích 3,523 milionu osobních aut s průměrným stářím 13,6 roku, na konci minulého roku to bylo 4,109 milionu vozů s průměrem 13,87 roku.
Podle ředitele sdružení Antonína Šípka je podíl starých vozů v tuzemsku výrazně vyšší, než ve většině zemí EU. Zatímco v západní Evropě se podíl aut starších deseti let pohybuje pod 40 a mnohdy i pod 30 procenty, v ČR je to zhruba 50 procent.
Stará auta přitom výrazně více zatěžují životní prostředí v porovnání s novějšími vozy. Staré vozy často nemají katalyzátor, nebo mají jen méně účinný neřízený katalyzátor. Vozy s benzinovými motory bez katalyzátoru se na celkovém ročním proběhu kilometrů všech osobních automobilů podílely zhruba třetinou, avšak na celkovém množství emisí škodlivých oxidů dusíku a uhlovodíků byl jejich podíl přes 80 procent.
Mezi nejstaršími auty stále převládají vozy tuzemské výroby, které tvoří 48,7 procenta.
Nejrozšířenější je Škoda Favorit, kterých v Česku jezdí stále téměř 353 000. Druhým nejrozšířenějším modelem v kategorii aut starých 13 až 31 let je Škoda 120 s 204 000 registrovanými vozy; modelů Škoda 105 jezdí 140 000.
Před pěti lety byl podíl tuzemských značek o deset procentních bodů vyšší. Vozy z bývalého východního bloku mají mezi starými auty 13procentní podíl a z ostatních zemí pochází 38 procent starých aut.
"Jestliže v konci roku 2001 bylo registrováno 1,398 milionu osobních automobilů roku výroby 1987 a nižšího, tak na konci roku 2006 bylo těchto vozidel registrováno ještě 882 000. Nutno poznamenat, že na konci roku 2006 se již jedná o vozidla ve věku 20 a více let," uvedl Šípek.
V registru vozidel je nyní stále 6574 aut starších 60 let. Nejčastěji jsou mezi nimi zastoupeny Tatra 57, Aero 30, Škoda Popular nebo Jeep Willys. U vozidel mladších než čtyři roky, tedy kategorie nejnovějších aut, vede Škoda Fabia se 159 669 registracemi, následuje Octavia a VW Golf a Polo.
Jaká auta nejčastěji potkávame na silnicích (v závorkách je uveden počet kusů)
umístění | rok výroby 1976 - 1986 (505 621) |
rok výroby 1987 - 1996 (1 503 919) |
rok výroby 1997 - 2006 (1 827 830) |
|
1. | Škoda 120 (153 795) | Škoda 135/Favorit (233 716) | Škoda Fabia (277 304) | |
2. | Škoda 105 (113 507) | Škoda Felicia (163 981) | Škoda Felicia (236 261) | |
3. | VW Golf (13 991) | Škoda 136 Favorit/Forman (119 679) | Škoda Octavia (201 087) | |
4. | Trabant 601 (11 820) | Škoda 120 (48 757) | Remault Mégane (58 273) | |
5. | Vaz 2101 (11 471) | Ford Escort (48 554) | Opel Astra (46 691) | |
6. | Peugeot 205 (10 979) | Renault 19 (41 003) | Peugeot 206 (37 311) |
Vozidel ve věku do 4 let (to je rok výroby 2006 až 2003) bylo do 31. prosince 2006 registrováno 558 628 ks. Podíl vozů zahraniční výroby v první dvacítce tvoří necelých 40 % (38,1 %), zbytek (61,9 %) tvoří osobní automobily značky Škoda.
Vozidel ve věku 5 až 12 let (to je roku výroby 2002 až 1995) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 1 700 343 ks. Podíl zahraničních vozů v první dvacítce dle počtu registrací tvoří téměř 45 %.
Vozidel ve věku 13 až 24 let (to je roku výroby 1994 až 1983) bylo ke konci loňského roku registrováno 1 355 682. V první dvacítce podle počtu registrací již nejsou žádná vozidla z "východního bloku" a podíl ostatních zahraničních vozů zde činí více než 35 %.
Vozidel ve věku 25 až 31 let (to je roku výroby 1982 až 1976) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 252 668 ks. Převažují zde vozidla tuzemské výroby a vozidla z tzv. "východního bloku". V této první dvacítce je z ostatních zahraničních vozidel pouze VW Golf s téměř 6 500 registracemi a ještě FIAT 127 a VW PASSAT (FIATY 126 a 125 byly vyráběny v Polsku).
Registrovaných vozidel ve věku 32 a více let (vozidla vyrobená před rokem 1976) bylo k 31.12.2006 téměř 6 % (241 289 ks).