Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta vyšší střední třídy jsou bezpečná, ale i mezi nimi jsou rozdíly

  19:42aktualizováno  19:42
- Je jasné, že automobily vyšších tříd chrání v případě nehody posádku daleko lépe než malá auta. To souvisí nejen s robustní konstrukcí a množstvím deformačních zón, ale i rozsáhlou bezpečnostní výbavou. Sedm testovaných sedanů vyšší střední třídy to opět potvrdilo.
Nárazové čelní a boční testy přesto přinesly několik překvapení. Volvo S70, Audi A6, Mercedes E a Opel Omega totiž získaly jen tři hvězdičky ze čtyř, s čistým štítem vyšly z boje jen BMW 5, Saab 9-5 a Toyota Camry. Poprvé byla součástí testu zkouška simulující srážku s chodcem - BMW 5 s jednou hvězdičkou se ukázalo jako nebezpečné, o moc lépe však na tom nejsou ani ostatní, získaly pouhé dvě hvězdičky.
První zkouška, čelní náraz do deformovatelné překážky, odhalila, že horní polovina řidičova těla je ve všech vozech s výjimkou Audi A6 chráněna velmi dobře. V ingolstadtském voze totiž senzor vystřelil airbag se zpožděním, a řidičovi tak hrozí poranění hrudníku. Řidič a spolujezdec jsou nejlépe chráněni v BMW 5 a Saabu 9-5. Hrudník spolujezdce utrpí při nárazu s největší pravděpodobností v Mercedesu E, Opelu Omega a Volvu S70. Ve všech třech případech to má na svědomí příliš velký účinek bezpečnostních pásů v kombinaci s airbagem. Za zmínku stojí, že jedině Volvo S70 lehce ohrozí hlavu řidiče, hlava figuríny po nárazu do airbagu sklouzla doleva.
BMW 5 a Saab 9-5 chrání nejlépe i nohy řidiče, na druhém konci se umístily Volvo S70 a Opel Omega. Kritické hodnoty poranění nohou vykazuje Mercedes E. U něj se totiž posunul brzdový pedál o třiadvacet centimetrů do kabiny. Na druhou stranu právě jen Mercedes E a Opel Omega dokázaly uchránit kolena řidiče i spolujezdce, v ostatních automobilech se střetla kolena s palubní deskou.
Boční náraz nebyl ještě před pár lety povinnou zkouškou, nyní je jeho absolvování pro homologaci vozidla nezbytné. Proto začaly být všechny automobily vybavovány alespoň výztuhami dveří. Pak se v automobilech vyšších tříd objevily boční airbagy, které lze nyní najít i v příplatkové výbavě minivozů. Právě absence bočních airbagů uškodila Opelu Omega, riziko poranění hrudníku je zde značné. Dlužno podotknout, že při opakovaném testu, kdy byla Omega vybavena bočními airbagy, obstála na výbornou a získala čtyři hvězdičky. Stoprocentně při bočním nárazu obstál Saab 9-5 a Volvo S70, přičemž prvně jmenovaný má airbag chránící nejen hrudník, ale i hlavu řidiče či jeho spolujezdce. Středně velké riziko zranění hrudníku hrozí v BMW 5, Audi A6 a Mercedesu E.
Samostatnou zkouškou byla simulace střetu s chodcem. Jako nejnebezpečnější se ukázalo BMW 5. Při nárazu je dvanáct z osmnácti sledovaných míst na přední části automobilu pro chodce nebezpečných - trpí zejména hlava, pánev a horní část nohou. Ostatní automobily jsou na tom lépe. Jako nejbezpečnější se zdá zakulacená příď Opelu Omega, chybou je však poměrně vysoké riziko poranění hlavy dospělého člověka.
Bezpečnostní výbava automobilů byla až na výjimku u Omegy stejná. Dva přední a dva boční airbagy, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů a ABS jsou standardem. Některé automobily mají v příplatkové výbavě i boční airbagy pro zadní sedadla či stabilizační systémy podvozku.

Toyota Camry, hodnocení Euro NCAP

Volvo S 70, hodnocení Euro NCAP

SAAB 9-5, hodnocení Euro NCAP

Audi A6, hodnocení Euro NCAP

Opel Omega, hodnocení Euro NCAP

BMW 5, hodnocení Euro NCAP

Mercedes E, hodnocení Euro NCAP

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz