Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta vyšší střední třídy jsou bezpečná, ale i mezi nimi jsou rozdíly

  19:42
- Je jasné, že automobily vyšších tříd chrání v případě nehody posádku daleko lépe než malá auta. To souvisí nejen s robustní konstrukcí a množstvím deformačních zón, ale i rozsáhlou bezpečnostní výbavou. Sedm testovaných sedanů vyšší střední třídy to opět potvrdilo.
Nárazové čelní a boční testy přesto přinesly několik překvapení. Volvo S70, Audi A6, Mercedes E a Opel Omega totiž získaly jen tři hvězdičky ze čtyř, s čistým štítem vyšly z boje jen BMW 5, Saab 9-5 a Toyota Camry. Poprvé byla součástí testu zkouška simulující srážku s chodcem - BMW 5 s jednou hvězdičkou se ukázalo jako nebezpečné, o moc lépe však na tom nejsou ani ostatní, získaly pouhé dvě hvězdičky.
První zkouška, čelní náraz do deformovatelné překážky, odhalila, že horní polovina řidičova těla je ve všech vozech s výjimkou Audi A6 chráněna velmi dobře. V ingolstadtském voze totiž senzor vystřelil airbag se zpožděním, a řidičovi tak hrozí poranění hrudníku. Řidič a spolujezdec jsou nejlépe chráněni v BMW 5 a Saabu 9-5. Hrudník spolujezdce utrpí při nárazu s největší pravděpodobností v Mercedesu E, Opelu Omega a Volvu S70. Ve všech třech případech to má na svědomí příliš velký účinek bezpečnostních pásů v kombinaci s airbagem. Za zmínku stojí, že jedině Volvo S70 lehce ohrozí hlavu řidiče, hlava figuríny po nárazu do airbagu sklouzla doleva.
BMW 5 a Saab 9-5 chrání nejlépe i nohy řidiče, na druhém konci se umístily Volvo S70 a Opel Omega. Kritické hodnoty poranění nohou vykazuje Mercedes E. U něj se totiž posunul brzdový pedál o třiadvacet centimetrů do kabiny. Na druhou stranu právě jen Mercedes E a Opel Omega dokázaly uchránit kolena řidiče i spolujezdce, v ostatních automobilech se střetla kolena s palubní deskou.
Boční náraz nebyl ještě před pár lety povinnou zkouškou, nyní je jeho absolvování pro homologaci vozidla nezbytné. Proto začaly být všechny automobily vybavovány alespoň výztuhami dveří. Pak se v automobilech vyšších tříd objevily boční airbagy, které lze nyní najít i v příplatkové výbavě minivozů. Právě absence bočních airbagů uškodila Opelu Omega, riziko poranění hrudníku je zde značné. Dlužno podotknout, že při opakovaném testu, kdy byla Omega vybavena bočními airbagy, obstála na výbornou a získala čtyři hvězdičky. Stoprocentně při bočním nárazu obstál Saab 9-5 a Volvo S70, přičemž prvně jmenovaný má airbag chránící nejen hrudník, ale i hlavu řidiče či jeho spolujezdce. Středně velké riziko zranění hrudníku hrozí v BMW 5, Audi A6 a Mercedesu E.
Samostatnou zkouškou byla simulace střetu s chodcem. Jako nejnebezpečnější se ukázalo BMW 5. Při nárazu je dvanáct z osmnácti sledovaných míst na přední části automobilu pro chodce nebezpečných - trpí zejména hlava, pánev a horní část nohou. Ostatní automobily jsou na tom lépe. Jako nejbezpečnější se zdá zakulacená příď Opelu Omega, chybou je však poměrně vysoké riziko poranění hlavy dospělého člověka.
Bezpečnostní výbava automobilů byla až na výjimku u Omegy stejná. Dva přední a dva boční airbagy, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů a ABS jsou standardem. Některé automobily mají v příplatkové výbavě i boční airbagy pro zadní sedadla či stabilizační systémy podvozku.

Toyota Camry, hodnocení Euro NCAP

Volvo S 70, hodnocení Euro NCAP

SAAB 9-5, hodnocení Euro NCAP

Audi A6, hodnocení Euro NCAP

Opel Omega, hodnocení Euro NCAP

BMW 5, hodnocení Euro NCAP

Mercedes E, hodnocení Euro NCAP

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...