Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta vyšší střední třídy jsou bezpečná, ale i mezi nimi jsou rozdíly

  19:42aktualizováno  19:42
- Je jasné, že automobily vyšších tříd chrání v případě nehody posádku daleko lépe než malá auta. To souvisí nejen s robustní konstrukcí a množstvím deformačních zón, ale i rozsáhlou bezpečnostní výbavou. Sedm testovaných sedanů vyšší střední třídy to opět potvrdilo.
Nárazové čelní a boční testy přesto přinesly několik překvapení. Volvo S70, Audi A6, Mercedes E a Opel Omega totiž získaly jen tři hvězdičky ze čtyř, s čistým štítem vyšly z boje jen BMW 5, Saab 9-5 a Toyota Camry. Poprvé byla součástí testu zkouška simulující srážku s chodcem - BMW 5 s jednou hvězdičkou se ukázalo jako nebezpečné, o moc lépe však na tom nejsou ani ostatní, získaly pouhé dvě hvězdičky.
První zkouška, čelní náraz do deformovatelné překážky, odhalila, že horní polovina řidičova těla je ve všech vozech s výjimkou Audi A6 chráněna velmi dobře. V ingolstadtském voze totiž senzor vystřelil airbag se zpožděním, a řidičovi tak hrozí poranění hrudníku. Řidič a spolujezdec jsou nejlépe chráněni v BMW 5 a Saabu 9-5. Hrudník spolujezdce utrpí při nárazu s největší pravděpodobností v Mercedesu E, Opelu Omega a Volvu S70. Ve všech třech případech to má na svědomí příliš velký účinek bezpečnostních pásů v kombinaci s airbagem. Za zmínku stojí, že jedině Volvo S70 lehce ohrozí hlavu řidiče, hlava figuríny po nárazu do airbagu sklouzla doleva.
BMW 5 a Saab 9-5 chrání nejlépe i nohy řidiče, na druhém konci se umístily Volvo S70 a Opel Omega. Kritické hodnoty poranění nohou vykazuje Mercedes E. U něj se totiž posunul brzdový pedál o třiadvacet centimetrů do kabiny. Na druhou stranu právě jen Mercedes E a Opel Omega dokázaly uchránit kolena řidiče i spolujezdce, v ostatních automobilech se střetla kolena s palubní deskou.
Boční náraz nebyl ještě před pár lety povinnou zkouškou, nyní je jeho absolvování pro homologaci vozidla nezbytné. Proto začaly být všechny automobily vybavovány alespoň výztuhami dveří. Pak se v automobilech vyšších tříd objevily boční airbagy, které lze nyní najít i v příplatkové výbavě minivozů. Právě absence bočních airbagů uškodila Opelu Omega, riziko poranění hrudníku je zde značné. Dlužno podotknout, že při opakovaném testu, kdy byla Omega vybavena bočními airbagy, obstála na výbornou a získala čtyři hvězdičky. Stoprocentně při bočním nárazu obstál Saab 9-5 a Volvo S70, přičemž prvně jmenovaný má airbag chránící nejen hrudník, ale i hlavu řidiče či jeho spolujezdce. Středně velké riziko zranění hrudníku hrozí v BMW 5, Audi A6 a Mercedesu E.
Samostatnou zkouškou byla simulace střetu s chodcem. Jako nejnebezpečnější se ukázalo BMW 5. Při nárazu je dvanáct z osmnácti sledovaných míst na přední části automobilu pro chodce nebezpečných - trpí zejména hlava, pánev a horní část nohou. Ostatní automobily jsou na tom lépe. Jako nejbezpečnější se zdá zakulacená příď Opelu Omega, chybou je však poměrně vysoké riziko poranění hlavy dospělého člověka.
Bezpečnostní výbava automobilů byla až na výjimku u Omegy stejná. Dva přední a dva boční airbagy, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů a ABS jsou standardem. Některé automobily mají v příplatkové výbavě i boční airbagy pro zadní sedadla či stabilizační systémy podvozku.

Toyota Camry, hodnocení Euro NCAP

Volvo S 70, hodnocení Euro NCAP

SAAB 9-5, hodnocení Euro NCAP

Audi A6, hodnocení Euro NCAP

Opel Omega, hodnocení Euro NCAP

BMW 5, hodnocení Euro NCAP

Mercedes E, hodnocení Euro NCAP

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.