Čína (c)profimedia.cz/corbis

Čína (c)profimedia.cz/corbis - Čína - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Auta z Číny: První útok se chystá do Frankfurtu

  • 107
Na autosalon do Frankfurtu se chystá první vlna aut z Číny. Premiérově se představí automobilka Geely. Cestičku levným čínským autům už prošlapávají první modely dovážené soukromými prodejci. Auto do terénu jménem Landwind je k mání na našem trhu už dnes.

Čína se napřahuje k útoku na evropský automobilový trh a v rukou má zbraň z nejmocnějších – nízkou cenu.

V polovině září se čínská auta vůbec poprvé představí na největším světovém automobilovém autosalonu druhé poloviny roku ve Frankfurtu. Účast na prestižní události odráží rostoucí ambice čínského automobilového průmyslu na evropském i světovém trhu.

„Na letošním ročníku budou mít vystavovatelé z Číny více stánků než Velká Británie,“ Řekl deníku Frankfurter Rundschau Kunibert Schmidt, šéf německého svazu automobilového průmyslu, který největší veletrh pořádá.

A tak zatímco automobilky z Evropy, USA i Japonska zápasí o pozice v Číně, tamní značky zadními vrátky pronikají na zavedené trhy.

Podle internetového magazínu Just.Auto se otáčí bilance vývozu aut ve prospěch Číny. Meziroční nárůst dovozu do Číny je za první pololetí 38,3 procenta, naopak vývoz aut zpoza Čínské zdi vzrostl oproti stejnému období loňského roku o 143 procent.

První vlaštovka
Ve Frankfurtu bude mít letos oficiální premiéru sportovní terénní vůz Landwind – první auto vyrobené v Číně, které přijíždí na evropský trh. Úvodních 200 vozů automobilky Jiangling Landwind Motor z města Nanchang na jihovýchodě Číny dorazilo do antverpského přístavu začátkem července. Všechny už měly svého majitele, napsal list The Times.

Do Evropy značku Landwind dováží Peter Bijvelds, rallyeový závodník a obchodník s auty. S čínským výrobcem podepsal pětiletou exkluzivní smlouvu na prodej vozů v 35 zemích včetně ČR.

Nizozemský dovozce od začátku července prodal 350 vozů, do konce roku jich chce prodat 1500. Hlavním motorem růstu prodejů se má stát veletrh ve Frankfurtu. „Očekáváme zvýšení zájmu po frankfurtském autosalonu,“ řekl Bijvelds pro Automotive News Europe.

Auto vycházející z Opelu Frontera s motorem od Mitsubishi je v Česku k mání za necelých 600 tisíc korun, což je v porovnání se západní konkurencí zhruba dvoutřetinová cena. Za své peníze Češi v landwindu dostanou airbagy, klimatizaci a kožený interiér.

První vlaštovka však bude muset nejdříve překonat zažitou nedůvěru vůči nespolehlivým čínským výrobkům. U nových značek motoristy navíc zajímá, zda budou mít snadný přístup k náhradním dílům a garanci.

„Součástky jsme nyní schopni sehnat do dvou dnů, což odpovídá dodacím lhůtám zavedených značek,“ říká Jiří Starosta z pražské společnosti Autotriumf, která auto na českém trhu prodává.

Očekává však, že během několika let nedůvěru zlomí.  Magazín Automotive News Europe přinesl před nedávnem zprávu, že Landwindy budou  v Německu prodávat a servisovat dealeři Opelu.

Landwind je k mání ve třech motorových verzích: s dvoulitrovými (84 kW) a 2,4litrovými (92 kW) agregáty od Mitsubishi, které spalují benzin. Diesely zastupuje motor s objemem 2,8 litru z produkce Isuzu. Aby auta dostála evropským předpisům, provádí dovozce na autě dodatečné úpravy.

Jiří Starosta ještě přidává základní reference o Landwindu: "Podle mých informací má Landwind oproti fronteře o něco měkčí podvozek a horší dílenské zpracování."

„Evropané naučili Číňany dělat auta,“ říká Starosta. „Čínská auta budou znamenat pro Evropu to samé co japonská před 40 a korejská před 20 lety. Počáteční nedůvěra opadne, za pět až sedm let budou čínští výrobci na evropské tvrdě dotírat.“

25 much jednou ranou
Číňané si vstup na evropský trh naplánovali v pravý moment - po rozšíření o deset nových členů, kde je hlad po levných autech největší. K prodeji ve všech pětadvaceti členských zemích stačí povolení, takzvaná homologace pouze v jedné z nich. Například landwindy nabízené na českém trhu mají německou homologaci TÜV, do provozu tedy mohou bez problémů, říká Jiří Starosta.

Rychlost nástupu čínských aut ovlivní schopnost jejich výrobců podpořit prodej kvalitními a dostupnými službami. „Nová auta musí splňovat emisní a bezpečnostní normy, minimální kvalitativní kritéria a požadavky na služby a servis (garance),“ říká Pavel Tunkl z českého svazu dovozců automobilů. Nutnou podmínkou, bez které auto nemůže do provozu, je tzv. evropská typová homologace, kterou si může odbýt v jakékoliv členské zemi EU.

Čínské automobilky používají vesměs nejmodernější technologie odpovídající světovým parametrům. Tamní automobilka Brilliance má na starosti výrobu BMW řady 3 a 5 pro čínský trh. Další velká automobilka Shanghai Automotive Industry Corporation pak spolupracuje s koncerny Volkswagen a General Motors.

Na seznamu frankfurtských vystavovatelů figuruje také automobilka Geely, založená teprve v roce 1998. Prozatím není jasné, s jakým autem chce výrobce v Evropě uspět. Geely nyní vyrábí pět modelových řad: sedany, v Evropě oblíbené hatchbacky i atraktivní kupé. Pokud značka nepřipraví model přímo pro Evropu, dá se očekávat, že přiveze poslední modely Free Cruiser, Maple a Haoquing. První z nich je čtyřmetrový sedan s motory o objemu 1,3 - 1,6 litru, nabízející výkon od 63 do 79 kW. Maple je pak malý, 4,1 metru dlouhý hatchback motorem o výkonu 69 kW a spotřebou pod 6 litrů.

Na frankfurtský autosalon se chystají i další automobilky, o kterých Evropa prozatím neslyšela. Čínská společnost Nanjing začátkem srpna koupila zkrachovalou britskou automobilku MG Rover. Evropským zákazníkům tedy může nabídnout produkci, na kterou jsou zvyklí.

Auto za 130 tisíc
Dalším pionýrem na evropském trhu bude Happy Emissary, v překladu šťastný posel. Nákupní taška z produkce automobilky First Automobile Works se má prodávat za bezkonkurenční cenu 4400 euro, tedy zhruba (130 tisíc korun).

Miniautu s průměrnou spotřebou pod pět litrů na 100 kilometrů přitom nemají chybět airbagy, posilovač řízení nebo elektricky ovládaná okna a klimatizace. Auto krabicoidních tvarů se střihem MPVčka a délkou 3,4 metru pohání litrový benzinový tříválec (38 kW).

„Happy se začne prodávat začátkem příštího roku, momentálně prochází homologací,“ říká Massimo Di Risio, prezident italského prodejce DR Automobile, který do Evropy Happy dováží.

„Díky takové ceně můžeme uvažovat o nových netradičních formách prodeje,“ dodává s tím, že jednou z možností je prodávat auto za padesátieurové splátky v supermarketu.

Di Risio ještě dodává: "Jsme v kontaktu s další čínskou automobilkou Chery, chceme se stát jejími importéry pro Itálii, možná pro celou Evropu." Čínský výrobce se proslavil kontroverzním modelem QQ, který jako by z oka vypadl oblíbenému modelu Matiz, korejské automobilky Chevrolet (dříve Daewoo).

Nejnovějším přírůstkem modelové řady automobilky je malé SUV jménem Tiggo. Chery spolupracuje s italským designérem Pininfarinou, vyvíjí auta pro neasijské trhy a na rok 2007 pak chystá vstup na severoamerický trh.

Dubnová zkouška
Čínští výrobci si v menším nástup do Evropy vyzkoušeli už letos v dubnu na menším autosalonu v Lipsku. Automobilka Brilliance China Automotive Holdings spolu s evropským dovozcem aut Euro Motors tam představila limuzínu Zhonghua (Čung-chua), což lze do Češtiny volně přeložit jako Čínský národ.

Auto velikosti Škody Superb se začne od podzimu prodávat na náročném německém trhu. „Je to největší automobilový trh a je nejobtížnější se na něm prosadit,“ říkají zástupci gibraltarského dovozce. „Když dokážeme uspět v Německu, dokážeme uspět všude.“

Model, který se v Číně prodává od roku 2002, dostane mimo jiné klimatizaci, CD přehrávač a elektricky ovládaná okna. Pod kapotou budou motory z produkce Mitsubishi, slabší dvoulitr nabídne výkon 95 kW a maximální rychlost 180 km/h, silnější 2,4 litr pak o jeden kilowatt výkonu více a maximálních 185 km/h. Autu ušil kabát renomovaný italský designér Giugiaro, a tak by mohlo vyhovovat vkusu evropských zákazníků.

,