Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta z Kolína budou levnější než fabie

  11:33aktualizováno  11:33
Nová malá auta z Kolína, jejichž výrobu už šéfové továrny kompletně odzkoušeli, mají díky levné výrobě a úsporám u dodavatelů zabodovat nízkou cenou. Podle viceprezidenta továrny Jeana-Pierra Chantossela bude cílem stlačit cenu pod úroveň, na které se prodává větší Škoda Fabia.

Ta v Česku začíná na 224 900 korunách.

Šéfové společného podniku značek Toyota, Peugeot a Citroën včera oznámili, že ostrá výroba všech tří modelů začne přesně za měsíc, kdy se také auta ukážou světu na autosalonu v Ženevě.

Po půlročním testování už je vše odzkoušeno na ostrou výrobu a za měsíc začnou rozvážet auta do světa. „Jsme připraveni,“ prohlásil šéf továrny Masatake Enomoto.

Auta zevnitř sdílí naprostou většinu dílů, zvenčí se však liší designem a mírně odlišné jsou i jejich rozměry.

V Kolíně se budou vyrábět jen největší kusy karoserií, jinak se všechno bude přivážet od dodavatelů. Kvůli tomu bude denně do továrny jezdit přes 400 kamionů. Enomoto včera oznámil, že kvůli protestům v Kolíně se vzdá vládní výjimky a kamiony nebudou jezdit v neděli a v létě ani v sobotu.
Spojení konkurenčních značek pod jednou střechou mělo zlevnit výrobu a výrazně stlačit náklady na jeden vůz. Pařížská centrála Peugeotu a Citroënu oznámila, že podobně chce spolupracovat s japonskou značkou Mitsubishi při vývoji nového terénního vozu.

Podle Chantossela se v Česku podařilo část peněz ušetřit, a také výroba vyjde levněji, než se při plánování před čtyřmi lety očekávalo. "Celková investice bude zhruba o 200 až 300 milionů eur nižší," uvedl včera druhý nejdůležitější muž kolínské továrny a hlavní zástupce francouzských značek Peugeot a Citroën.

Úspory podle něho souvisejí mimo jiné s oslabením japonského jenu, za který se kupovaly stroje a mzdy vývojových pracovníků v Japonsku. Další úspory souvisejí také s tím, že za automobilkou přišlo do Česka více dodavatelů, než se původně plánovalo.

Peugeot 107

Tři trpaslíci z z Kolína se už nemohou dočkat své ženevské premiéry. Prozatím se spíše schovávají pod bílými plachtami a utíkají před zvědavými objektivy fotoaparátů...více ZDE
"Nejdůležitějším nákladem nejsou mzdy, ale nákup dílů, v tom máme v Česku velkou výhodu," uvedl nejvyšší šéf automobilky Masatake Enomoto. Jen z Japonska podle něho přistěhovalo za Toyotou čtyřicet nových dodavatelů, celkem se přes 80 procent dílů bude dodávat z Česka. Koncentrace dává Kolínu podle Enomota velkou výhodu oproti jiným továrnám.

Na jedno pracovní místo přímo v Kolíně mají připadnout čtyři další u dodavatelů, takže ostrý start v únoru a následný rok trvající rozjezd na plný výkon dá do pohybu hustou síť dalších českých podniků. "Uvažujeme o náboru 120 až 210 nových zaměstnanců," uvádí Jaroslav Antoš, personální šéf firmy Aisan Bitron, která z Loun bude do Kolína vozit palivová čerpadla.

Celkem je v Česku v automobilovém průmyslu zaměstnáno skoro sto tisíc lidí a auta a součástky představují nejdůležitější výrobní obor. Mladoboleslavská Škoda chce brzy zvednout výrobu na půl milionu aut ročně, Kolín má už příští rok dosáhnout plného výkonu 300 tisíc.

Do Kolína přicházejí stovky nových obyvatel - zaměstnanců TPCA a dalších firem, které sem přišly za automobilkou. Kvůli tomu do Kolína přicházejí i obchodní řetězce, Tesco a OBI. Svoje hypermarkety budou mít v sousedství 300 bytů, které se nyní stavějí pro zaměstnance automobilky. Dalších 550 bytů vznikne letos.

Zevnitř i zvenčí si budou velmi podobné, mají stát těsně přes 200 tisíc korun a skoro všechny budou putovat na západní trhy. Až pojede linka naplno, bude chrlit jedno auto za minutu.

UŠETŘILI JSME. Namísto původních 1,5 miliardy bude investice do kolínské automobilky a vývoje nového auta činit jen 1,2 až 1,3 miliardy korun, řekli včera její šéfové Masatake Enomoto (vlevo) a Jean -Pierre Chantossel. Sníží se tím i investiční pobídky od české vlády.

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.