Auta z Kolína mají i druhou stranu

  • 40
Chodí po světě hodně lidí, kteří chtějí jezdit, ale nemají moc peněz. Ti potřebují levná auta. V Evropě nad tím výrobci dosud trochu ohrnovali nos. Výroba levných a malých aut je pochopitelně méně výnosná než aut větších a lépe vybavených, přitom vývoj moderní techniky je hodně drahý.

Stane se Kolín druhou Mladou Boleslaví?

Nelze to vyloučit. Za pár let.

Nedávno představené kolínské novinky jsou totiž startem očekávané výrobní ofenzivy na východ Evropy.

Cesty k levným autům

Až teď, kdy se láme chleba, protože nasycení automobilového trhu je velké a výrobci se začali propadat do červených čísel, přišla ke slovu i v motoristicky zmlsané Evropě skutečně levná auta.

Začal to Renault, když pod svým jménem s veškerou pompou znovu uvedl do světa značku Dacia s revolučním modelem Logan.

V koncernu PSA (vyrábí vozy Peugeot a Citroën), zvolili jinou cestu: spojili síly s dalším automobilovým obrem s japonskou Toyotou. Společnými silami se pustili do vývoje malého levného automobilu. Vytvořili stejný základ pro tři auta, která se od sebe liší jen vzhledem karoserie.

***

Trpaslíci z Kolína jsou tu!

Co si o nových autech z Kolína myslí přední český automobilový designér Václav Král?

Jací konkurenti čekají na PEUGEOT 107, CITROËN C1 a TOYOTU AYGO?

Čtěte ZDE!

***

Cesta Renaultu

Jedno mají Renault a PSA společné - rozhodnutí, že nová auta se vyrábějí v zemích s nízkými náklady na pracovní sílu - v Rumunsku a v České republice. Pro oba francouzské výrobce dovoluje snížení nákladů lepší přizpůsobení příjmům spotřebitele.

Tím však srovnání nejlevnějších vozů, jaké se kdy u těchto značek vyráběly, končí. Logan je nekompromisně nízkonákladový vůz. Peugeot 107, Citroën C 1 a Toyota Aygo sice mají také čelit cenám korejské konkurence, ale jdou na to jinak. Jak říká Masatake Enomoto, šéf kolínské automobilky TPCA: "Je to sice malé auto, ale nejde o žádnou hračku. Je to opravdové auto.Musí být dostupnější než to, co nabízíme dnes, ale bez kompromisů v kvalitě a bezpečnosti."

Kolínská auta čeká v Česku těžký boj

V Česku je miniauto za čtvrt milionu velký přepych... čtěte VÍCE

Záchranný kruh

Novinkami získají Japonci s Francouzi náskok před dalšími automobilovými mamuty. Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo jsou určeny spíše pro západoevropské země, ale měly by také pomoci těmto automobilkám udržet si obchodní pozice na Východě, zejména na velkém trhu Polska.

Připočteme-li k tomu automobilku PSA v Trnavě a výrobu Renaultu ve Slovinsku, je jasné, že do dvou let by podle analytiků měli oba velcí francouzští výrobci vyrábět už jen něco přes polovinu svých vozů ve Francii, třetinu ve východní Evropě (35 %), zbytek jinde ve světě.

Kolínská auta už rejdí na autodromu

Do roka má z linky sjíždět skoro tisíc aut denně ve třech provedeních pod značkami Peugeot, Citroën a Toyota. Dnes, když se provoz zkouší, je to okolo jednoho kusu za den. I to však stačí na dost velkou zásobu prototypů, které už se okolo továrny pohybují.

Některé stojí pod bílými plachtami na parkovišti, jiné se testují na okruhu schovaném za bílou tovární halou.Z boku v cílové rovince vypadají, jako když spolu závodí malí svišti... více ZDE

Lepší málo než nic

Ale pozor, to není vše. Patrice Solaro z analytické společnosti Kepler Equities tvrdí: "Náklady porostou v zemích východní Evropy a za pětadvacet let budou srovnatelné s francouzskými, určitě třeba v Polsku." Jedno je však obecně jasné - že budou marže pro výrobce a obchodníky u malých vozů velmi slabé. Ale situace je taková, že bossové automobilek musí říci: Zaplaťpánbůh.

Každé euro se počítá. Ale i proto nová auta z Kolína, i když menší než logan, nebudou levnější. "Každé přidané příslušenství může vážně okrájet rentabilitu vozu za 10 000 eur, takže marže dělá v nejlepším případě 600 eur," prozrazuje Marc Gouget z analytické firmy Collins Stewart.

A mohou podle zkušeností s loganem ceny vozů ještě dále klesat? "Nikoli," odpovídá Philippe Barrier ze Société Générale. "Není možné jít příliš daleko. Logan může být považován za nejlevnější vůz světa."

Ještě jeden důvod

Výrobci aut jsou ale také normami tlačeni k velmi tvrdým opatřením v pročištění ovzduší. V normách je dokonce řečeno, kolik exhalací smí vyprodukovat celá produkce od jednoho výrobce. A aby se dostali do předepsané normy, je nutné mít v nabídce dostatek malých aut, která vyváží nadprůměrně zatěžující velké modely.

A tak když Toyota má mohutné land cruisery a lexusy s tří- a čtyřlitrovými motory, pak potřebuje také malé aygo, autíčko s litrovým benzinovým a malým dieselem1,4 l.
Je tedy nutné se smířit s tím, že všechna tři auta s délkou pod 3,5 metru (pro srovnání - krátká fabia má téměř 4 metry a logan 4 1/4 metru), sice odvezou podobně jako matiz čtyři lidi (i ten je kratší než 3,5 m), ale nebudou to pohodlné vozy pro rodinnou dovolenou.

Auta z Kolína se odhalila


"Byla navržena zcela s ohledem na potřeby městského motoristy," napsal výstižně o Peugeotu 107, Toyotě Aygo a Citroënu C1 v posledním vydání respektovaný motoristický týdeník Auto Express.

Nová auta z Kolína - Toyota Aygo, Citroen C1

Peugeot 107

Toyota Aygo

Citroen C1