Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem k moři v pohodě

  14:22aktualizováno  14:22
Pokud jste se při plánování letošní dovolené rozhodli pro cestu autem a teď vás napadá, že jste raději měli svá znavená těla svěřit autobusu či letadlu, je dobré si připomenout výhody, které cestování autem přináší. Pak je dokážete více využít a vychutnat. Nejde jen o peníze.

I přes členství republiky v Evropské unii, putování k moři přináší víc komplikací, než když jedeme na chatu či do kempu v domovině.

Cestu po silnici lze uzpůsobit vlastním přáním, navíc je možné ji svobodně měnit, zvolit zastávky, odbočení, navštívit další místa.

Také v cíli není motorista upoután ke kempu či hotelu.

A pak je tu samozřejmě nesouměřitelná výhoda volby množství a druhu zavazadel.

Plán či dobrodružství

Patero rad

Pro cestu na dovolenou

1. Cestu si naplánujte
Rozmyslete si, zda chcete být v cíli cesty co nejrychleji, nebo si chcete prohlížet okolní krajinu. Podle toho si naplánujte i trasu, kterou zvolíte. Rozdíl mezi nimi se může výrazně projevit ve finanční i časové náročnosti cesty.
2. Střídejte se, odpočívejte
Běžný řidič by za jeden den neměl ujet více než 500 kilometrů. Poté už křivka nehod způsobených únavou stoupá. Je vhodné se při řízení střídat. Zahnat únavu pomohou i pravidelné zastávky. Na odpočívadle však jen nepostávejte. Snažte se za pomoci různých cviků protáhnout znavené tělo. 
3. V noci, nebo ve dne?
Pokud například pro cestu do Chorvatska zvolíte noční variantu, máte jistotu, že druhý den v poledne se vykoupete v moři. Je ale třeba vyrážet vyspalý a odpočinutý.
4. Nezapomeňte na děti
Pro děti je dlouhá cesta náročná. Dvojnásob proto platí, že denně by se mělo ujet maximálně 500 kilometrů. Navíc je potřeba dělat časté přestávky. Dětský organismus je náročnější na přehřátí. Pokud nemáte vůz s klimatizací, je lepší přes poledne zajet do stínu a společně si odpočinout.
5. Jezte, doplňujte tekutiny
Před cestou je dobré přemýšlet o tom, co jíst. Není správné vyjet přejedený, ale ani hladový. Nezapomeňte si připravit i dostatek tekutin a ovoce.

„Jsou dva typy vyznavačů dovolené s automobilem,“ říká Milan Busta, šéfredaktor časopisu Autostyl ÚAMK, který pravidelně před sezonou připravuje motoristům rady na cestu.

„Jedni - a těch je většina - míří nejkratší cestou k místu, ze kterého se pak vydávají jen na výlety do blízkého okolí. Druzí toho chtějí co nejvíc vidět; mají řadu cílů. Ale je pošetilý ten, kdo si usmyslí, že za čtrnáct dní objede Skandinávii.“

Na začátku rozhodnutí, zda jet nejkratší cestou, nebo s návštěvami zajímavých míst po cestě, je finanční rozvaha: kolik bude stát ubytování, stravování, pohonné hmoty, poplatky za dálnice, tunely, trajekty atd. Plánování, alespoň základní, je tedy nutné. Dobrým pomocníkem je turistický průvodce.

Řidič na dovolené

Stále je dost řidičů, kteří se snaží zvládnout cestu do cíle dovolené na jeden zátah. Je dobré zopakovat: Nedoporučujeme! „Průzkumy ukázaly, že při cestách na dovolenou šest z deseti lidí odřídí celou, stovky kilometrů dlouhou cestu. Přičemž denní etapy kratší než pět set kilometrů jsou výjimkou,“ upozorňuje časopis Autostyl.

Co nejrychlejší cestě do místa dovolené dává přednost 80 procent motoristů. Zákonitě pak také stovky lidí každoročně umírají při těchto honičkách za odpočinkem. Je také prokázáno, že kdo vyjíždí na noc a stráví nepřetržitě za volantem třeba 18 hodin, vzpamatovává se z toho minimálně dva dny. Noční jízdu lze doporučit jen tehdy, mohou-li se za volantem střídat dva zkušení a odpočatí řidiči. Nemluvě o tom, že je přece škoda projíždět krásnou a neznámou krajinou za tmy.

***

Autem po Evropě ... BELLA ITALIA

***



I cesta je už dovolená

S plným, ale i s prázdným žaludkem se špatně řídí. „V prvním případě čeká na řidiče otupělost a ospalost, zpomalují se reakce, v druhém případě nervozita, podrážděnost až agresivita,“ říká internista Karel Novotný.

„Dobrým základem před odjezdem je tedy slušná, nikoliv však příliš opulentní svačinka. Během jízdy lze doporučit jablka nebo banány, na uhašení žízně je dobrý čaj s citronem a trochou hroznového cukru, osvěžení přinesou i ovocné a zeleninové šťávy. Zapomeneme ale raději na tolik oblíbené nápoje s bublinkami; tlačí totiž v žaludku.“ Děti do věku 12 let jsou méně schopné snášet útrapy dlouhé jízdy. Snižuje se i jejich odolnost proti infekci.

Čím víc na jih, tím větší jsou rizika. A protože jste se určitě před cestou poradili s dětským lékařem, který potomkovi cestu doporučil, je teď na vás nezapomenout dělat častější přestávky a také jinak přizpůsobit styl jízdy vzácnému nákladu. Vůbec nejlepší je jet takovým stylem, který umožní dítěti většinu cesty prospat.

I auto potřebuje přípravu

Moderní auta nevyžadují moc péči, přesto se minimum pozornosti před cestou vyplatí. Pozornost věnujte především pneumatikám a brzdám. Špatné tlumiče také zhoršují jízdní vlastnosti vozu, zejména při tažení přívěsu.

Pneumatiky: Minimální hloubka dezénu je sice v České republice předepsaná 1,6 milimetru, ale pneumatika je podstatně náchylnější na aquaplaning - tedy klouzání na vyšší vrstvě vody v případě lijáku - když hloubka drážek klesne už pod 3 milimetry. Při hloubce 2 milimetry může být vjetí do souvislejší vrstvy vody nebezpečné již při 80 až 90 km/h.
Brzdy: Brzdová kapalina by neměla být starší než dva, nejvýše tři roky. Jinak hrozí velké nebezpečí, že při delším souvislém brzdění se může začít vařit. Kapalina totiž s rostoucím věkem přijímá vlhkost ze vzduchu, což snižuje její schopnost odolávat vysokým teplotám, jaké vznikají v brzdovém systému, konkrétně v okolí brzdového třmenu v kolech. Tam se totiž zahřívá běžně na teplotu přes 110 °C, při dlouhém brzdění (tedy při té jízdě z táhlých kopců) se teplota kapaliny šplhá o desítky stupňů výš. Dlouho neměněná kapalina může mít bod varu nikoliv 250 °C, což je minimální předpis pro moderní kapaliny, ale třeba 100 °C.
Jistota: Kontrolu doporučujeme přece jen svěřit autoservisu. Klid za pár set korun v poměru k celkovým nákladům na dovolenou se jistě vyplatí…

Autem na dovolenou na jih Evropy

Nejvíce českých turistů, kteří volí dovolenou u moře, navštěvuje chorvatské pobřeží Jaderského moře. Někteří mají raději severní část - Istrii, jiní míří více na jih. Hojně navštěvovaná je také Itálie, ti odvážnější mají za cíl Španělsko.

Praktické rady na cestu k moři

Vstup do Evropské unie zjednodušil sice formality při cestování, ale je dobré znát základní informace o zemích, kam směřujeme.

Za jak dlouho se dostaneme automobilem z Prahy do Splitu? Více než tisícikilometrová trasa se dá urazit za 13 a půl hodiny. Například do italského Rimini je to o hodinu méně. Každopádně se vyplatí nezapomenout před cestou na dobrou mapu, služby prokážou itineráře.

Nejvýhodnější trasy z ČR ke známým letoviskům

Podle následujících itinerářů získáte přibližnou představu o ideálním čase jízdy, bez zastávek a zdržení. Při výpočtech ceny pohonných hmot se předpokládá průměrná spotřeba 8 litrů na 100 kilometrů. Výchozím místem všech tras je pro zjednodušení Praha, když vyjíždíte z jiného místa v republice, upravte si itineráře podle skutečného místa startu.

Praha-Pula

Praha-Split

Praha-Rimini

Praha-Barcelona

Pas s sebou
I když už je Česko členem Evropské unie, při cestě za hranice se vyplatí mít cestovní pas s sebou. Ve všech státech unie by našim občanům měl k průjezdu hraničními přechody i k prokázání totožnosti stačit pouze občanský průkaz, skutečnost však může být jiná.

Tisková mluvčí automotoklubu ÚAMK Hana Bendová proto doporučuje nenechávat pas doma. „Zahraničním policistům může chvíli trvat, než si zvyknou na průkazy nových členů. Proto bych alespoň na letošní prázdniny pas vzala rozhodně s sebou,“ říká. Toto dilema nemusí řešit motoristé, kteří vyrážejí do Chorvatska. To na členství v Evropské unii stále čeká, a proto je cestovní pas při překročení hranic tohoto státu nezbytný.

Také pojištění je dobré
Podobná situace jako s pasy panuje i při pojištění automobilů, které se v zahraničí prokazuje prostřednictvím mezinárodní automobilové pojišťovací karty, lidově označované také jako zelená karta. Tento doklad automaticky nebo na požádání vydává pojišťovna, jejíchž služeb majitel vozu využívá.

I když má Česká republika s většinou zemí EU i Chorvatskem uzavřenou mezinárodně uznávanou dohodu, podle níž není vlastnictví zelené karty třeba, ministerstvo dopravy na svých internetových stránkách její držení doporučuje.

Podle pracovníků informační linky ÚAMK schopnost prokázat se v případě nehody dokladem o zaplacení pojistného značně ulehčí jednání s policií v dané zemi. Pokud zelenou kartu vlastníte, ověřte si dobu platnosti. Bývá vydávána pouze do konce kalendářního roku.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.