Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na dovolenou: aby se vám nezamotala hlava...

  13:45aktualizováno  13:45
Křížení cest pomocí kruhových objezdů je v Evropě stále oblíbenější, jednotlivé země se však neshodly na pravidlech pro tento typ křižovatky. Při cestě na dovolenou do zahraničí si tak musí dát řidiči před vjezdem na "kruhák" velký pozor.
Kruhový objezd. Ilustrační foto

Kruhový objezd. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Různá pravidla na kruhových objezdech mohou nejednomu dovolenkovému řidiči pořádně zamotat hlavu.

Německo
Česko a sousední Německo ctí jednoduché pravidlo. Auto jedoucí po kruhovém objezdu má přednost, bliká se jen pří výjezdu.

Česká legislativa o jízdě po "kruháku" píše toto: "Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
 

Řada dalších evropských zemí však předepisuje jiné regule. Jejich přehled přinesl německý autoklub ADAC.

Rakousko
Podle jeho informací je všechno jinak například v sousedním Rakousku. Provoz na kruhovém objezdu se tam řídí pravidlem pravé ruky. Auta vjíždějící na okruh tak mají přednost. Často však toto přikázání mění přesně naopak dopravní značky. Směrovky se pouštějí při výjezdu.

Itálie
Podobně jako v Rakousku stanovují zákony jízdu po italských kruhových objezdech ve prospěch aut teprve přijíždějících. Podle ADAC však v praxi dochází na těchto italských křižovatkách ke zmatkům. Mnoho řidičů se tímto pravidlem neřídí, a proto autoklub doporučuje velmi ostražitý a pomalý průjezd italským objezdem.

Francie
Také francouzská pravidla jsou podobná rakouským a italským. Ale pozor! Dopravní značky velmi často přednost otáčejí a dávají ji autům jedoucím po kruhovém objezdu.

Švýcarsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko
Ve Švýcarsku, Polsku, Portugalsku nebo Španělsku je třeba počítat se stejným pravidlem přednosti v jízdě na objezdu, jako je tomu u nás. Až na výjimky opatřené značkami má přednost provoz na okruhu před přijíždějícími auty.

Anglie
O dost zvýšenou pozornost si zaslouží anglické silnice. Jezdí se vlevo, na kruhovým objezd se odbočuje také doleva a auto jedoucí po objezdu má přednost.

ADAC nezapomíná ani na kruhové objezdy s více jízdními pruhy. Podle něj má platit, že kdo najíždí na kruhovou křižovatku jen na chvíli, aby ji na dalším sjezdu hned opustil, zůstává po celou dobu ve vnějším pruhu. Kdo pokořuje na objezdu alespoň 180 stupňů, měl by se už při nájezdu na vícepruhový objezd řadit do jeho vnitřní části. Až před sjezdem pak s pomocí směrovek opouští vnitřní pruh a odbočuje z kruhu ven.

V Anglii mohou řidiči narazit na "kruháku" ještě na zvláštnost s blikači. Kdo odbočuje hned na dalším sjezdu, bliká celou dobu od najetí na silniční kruh. Kdo využije druhého výjezdu od svého najetí, začne blikat až před odbočením. A ten řidič, který sjíždí až na třetím sjezdu, bliká celou dobu doprava. Až před samotným odbočením z kruhového křížení pak přepne blikač na levý.

Autoři:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.