Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na dovolenou: aby se vám nezamotala hlava...

  13:45aktualizováno  13:45
Křížení cest pomocí kruhových objezdů je v Evropě stále oblíbenější, jednotlivé země se však neshodly na pravidlech pro tento typ křižovatky. Při cestě na dovolenou do zahraničí si tak musí dát řidiči před vjezdem na "kruhák" velký pozor.
Kruhový objezd. Ilustrační foto

Kruhový objezd. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Různá pravidla na kruhových objezdech mohou nejednomu dovolenkovému řidiči pořádně zamotat hlavu.

Německo
Česko a sousední Německo ctí jednoduché pravidlo. Auto jedoucí po kruhovém objezdu má přednost, bliká se jen pří výjezdu.

Česká legislativa o jízdě po "kruháku" píše toto: "Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
 

Řada dalších evropských zemí však předepisuje jiné regule. Jejich přehled přinesl německý autoklub ADAC.

Rakousko
Podle jeho informací je všechno jinak například v sousedním Rakousku. Provoz na kruhovém objezdu se tam řídí pravidlem pravé ruky. Auta vjíždějící na okruh tak mají přednost. Často však toto přikázání mění přesně naopak dopravní značky. Směrovky se pouštějí při výjezdu.

Itálie
Podobně jako v Rakousku stanovují zákony jízdu po italských kruhových objezdech ve prospěch aut teprve přijíždějících. Podle ADAC však v praxi dochází na těchto italských křižovatkách ke zmatkům. Mnoho řidičů se tímto pravidlem neřídí, a proto autoklub doporučuje velmi ostražitý a pomalý průjezd italským objezdem.

Francie
Také francouzská pravidla jsou podobná rakouským a italským. Ale pozor! Dopravní značky velmi často přednost otáčejí a dávají ji autům jedoucím po kruhovém objezdu.

Švýcarsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko
Ve Švýcarsku, Polsku, Portugalsku nebo Španělsku je třeba počítat se stejným pravidlem přednosti v jízdě na objezdu, jako je tomu u nás. Až na výjimky opatřené značkami má přednost provoz na okruhu před přijíždějícími auty.

Anglie
O dost zvýšenou pozornost si zaslouží anglické silnice. Jezdí se vlevo, na kruhovým objezd se odbočuje také doleva a auto jedoucí po objezdu má přednost.

ADAC nezapomíná ani na kruhové objezdy s více jízdními pruhy. Podle něj má platit, že kdo najíždí na kruhovou křižovatku jen na chvíli, aby ji na dalším sjezdu hned opustil, zůstává po celou dobu ve vnějším pruhu. Kdo pokořuje na objezdu alespoň 180 stupňů, měl by se už při nájezdu na vícepruhový objezd řadit do jeho vnitřní části. Až před sjezdem pak s pomocí směrovek opouští vnitřní pruh a odbočuje z kruhu ven.

V Anglii mohou řidiči narazit na "kruháku" ještě na zvláštnost s blikači. Kdo odbočuje hned na dalším sjezdu, bliká celou dobu od najetí na silniční kruh. Kdo využije druhého výjezdu od svého najetí, začne blikat až před odbočením. A ten řidič, který sjíždí až na třetím sjezdu, bliká celou dobu doprava. Až před samotným odbočením z kruhového křížení pak přepne blikač na levý.

Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford C-MAX Titanium 1.6 TDCi...
Ford C-MAX Titanium 1.6 TDCi...

r.v. 2011, naj. 158 300 km, diesel
245 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.