Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na dovolenou: jak se jede do Itálie

  12:00aktualizováno  12:00
Manželka a řízky na cestu už jsou v autě, děti si odchytíme hned u vrat školy, "za tu trojku z vlastivědy dostaneš až na místě", a hurá do Itálie. Pokud vyrazíte z Prahy, budete u italského Jadranu za deset hodin. Palivo a dálniční poplatky vás vyjdou na dva a půl tisíce korun za jednu cestu.
Itálie

Itálie - Itálie | foto: Profimedia.cz

Plánujete vyrazit na přímořskou dovolenou do Itálie autem? Začátkem června jsme vyzkoušeli, jak vypadá cesta do jednoho z nejkrásnějších měst světa - severoitalských Benátek. Přibližně stejných deset hodin to trvá do Bibione, Lignana nebo malebného Grada.
 
Pražáci mají na výběr mezi cestou přes České Budějovice a Linec, nebo o sto třicet kilometrů delší, ale o hodinu rychlejší variantou přes Mnichov, vždycky pak dojedete do Salcburku a pak už přes Villach na Udine. Moraváci pojedou přes Vídeň.

S tankováním nespěchejte, nám se vyplatilo natankovat v Rakousku, kde byla nafta do našeho roomsteru obecně levnější než v Česku. Za "plnou" v Itálii zaplatíte o něco víc než u nás.

Plánujete-li vystartovat z Prahy poté, co s úderem čtvrté odpolední vypnete počítač nebo soustruh, počítejte s příjezdem na místo kolem druhé hodiny noční. Je třeba mít na paměti, že stejný nápad dostane se začátkem prázdnin ještě nekolik tisíc dalších rodin, připravte se tedy i na čekání v zácpě.

Nás potkala první hned na šestnáctém kilometru dálnice D1. V sobotu odpoledne se ještě před sjezdem na Mirošovice sešly dvě bouračky, ze tří dálničních pruhů se tak jelo jedním.
 
Startujeme
Startujeme na pražském Chodově v 16:20 a nulujeme počítadlo kilometrů. Ve směru Benešov-Tábor-České Budějovice-Dolní Dvořiště se s výstavbou dálnic nespěchá, připravte se tedy na okreskovou devadesátku, ale spíš na šedesátku za kamionem. Benzinka v centru Budějovic má naftu za 27,80, což je o poznání míň než skoro třicet korun v centru Prahy.
 
Rakousko: levný benzin, dálniční známka, reflexní vesta
Na hraničním přechodu Dolní Dvořiště nezapomeňte koupit rakouskou dálniční známku, pokud ji nepořídíte, dá se koupit na benzince Agip těsně před nájezdem na dálnici na Linec (desetidenní stojí 7,60 eura). Je to přibližně 223 kilometrů cesty z Prahy a 38 za Dolním Dvořištěm. Nezapomeňte také reflexní vestu, v Rakousku ji musíte mít po ruce v autě, nikoliv zahrabanou v kufru.
 
Po čtyřiceti kilometrech cesty po rakouské okresce najíždíme na dálnici na Linec (Linz). Při průjezdu Lincem pozor na béžové plechové krabice za svodidlem, jsou to radary. Sledujeme směr Vídeň, Salcburk.

Na 250. kilometru (66 od hranic) odbočujeme vpravo na dálnici A1 směr Salcburk. O třicet kilometrů dál je rozkopaná dálnice, zúžení je dlouhé sedm kilometrů. Na 370. kilometru (asi 10 kilometrů před Salcburkem) potkáváme první dálniční ukazatel, na kterém je vyznačen směr Itálie (I). Sledujeme směr Villach po dálnici A10.

Na 430. kilometru cesty z Prahy (245 od hranic) čeká pětikilometrové zúžení. Po dalších sedmi kilometrech je dálnice opět svedena do jednoho směru a rychlost omezena na šedesátku. Šnečím tempem jedeme naštěstí jen dva kilometry. Ve tři čtvrtě na jedenáct přijíždíme k tunelu St. Michael, kde zaplatíme za průjezd 9,5 eura.
 
Na 507. kilometru (23:10 hodin) je další dopravní omezení, které je dlouhé 15 kilometrů. Stojí za zmínku, že i o sobotní půlnoci se na dálnici pracovalo. Na 524. kilometru (340 od hranic) je poprvé značeno Udine - město v podhůří Alp, z kterého je to kousek do všech zmíněných letovisek. Dalších pět kilometrů pojedeme opět po dálnici stažené do jednoho pruhu.
 
V Rakousku sice občas můžeme jet stošedesátkou - v rámci testovacího provozu na vybraných úsecích je maximálka zvýšena značkou - v noci mezi 22. a 5. ráno je ale možné jet na některých trasách jen 110 km/h. Jinde je pro ochranu ovzduší možno jet maximálně stovkou.
 
Benvenuti = vítejte
Přibližně na 560. kilometru (375 od Dvořiště) potkáváme Villach, o osm kilometrů dále odbočujeme doprava na Itálii (je značeno). O půlnoci přejíždíme hranici a o kilometr dál na nás čeká další - poslední - rozkopaná dálnice. O půlnoci vyjely kamiony, které v Rakousku nesmí jezdit od sobotních 15 hodin do pondělí 5 hodin ráno a v Itálii v neděli od 7 ráno do půlnoci, až do Udine je pravý pruh jejich.
 
Po několika kilometrech projíždíme mýtnicí, kde si vyzvedáváme lístek. Že jste v Itálii, poznáte i podle tunelů, kterých se po cestě projíždí nepočítaně. V Rakousku jsou o poznání lépe udržované a osvětlené než v Itálii, je v nich také omezení na 100 km/h, v Itálii můžete skrz hory upalovat stotřicítkou.
 
První italskou benzinku potkáváme na 647. kilometru od Prahy (462 od česko-rakouských hranic). Čeká nás posledních padesát kilometrů do Udine, kam přijíždíme v jednu hodinu v noci. Na sjezdu Udine sud platíme nevrlému Italovi 6,30 eura mýtného.

Doporučujeme si drobné připravit předem, pronikavý pohled na vaše roztřesené ruce přepočítávající mince si dálniční personál pravděpodobně cvičí ve zvláštních kurzech. Benvenuti, moře je na dohled.

Cesta podél moře do Terstu
Do Terstu se dá jet po dálnici, nebo podél moře
 
Udine - rozcestí
Když zamíříte z Udine na východ do přístavu Terst (Trieste), zaplatíte za 40 kilometrů dálnic A23 a A4 2,30 eura.
 
Více na západ jsou vedle sebe s odstupem asi čtyřiceti kilometrů vyskládané Grado a Lignano, další oblíbené cíle těch, kteří se rádi smaží na pláži. Když hledáte v Itálii dálnici, sledujte zelené cedule s nápisem "autostrada", ty modré, které jsou hned pod nimi, vás dovedou do cíle také, ale po vedlejších (neplacených) silnicích.

Itálie: cesta do přímořského letoviska Grado
Příjezdová silnice do Grada směrem od Palmanovy
 
Z Udine je to do Benátek (Venezia) sto kilometrů po A4, na mýtném zaplatíte 5,20 eura, stejným směrem také jedeme na Bibione, značené je přibližně 20 kilometrů od Udine.
 
Romantika v Benátkách: parkování za 20 euro
Pokud plánujete exkurzi po romantickém městě plném gondol a turistů, sledujte směr "Venezia", až vjedete do města, přejedete širokánský most se čtyřmi proudy aut a vlakovými kolejemi a poznáte ho podle modrých sloupů lamp se žlutými stínidly.

BenátkyBenátkyBenátky - náměstí svatého Marka




Silnice vás zavede na Piazzale Roma, odkud už musíte šlapat po svých. Auto necháte v patrových garážích. Parkovné na 12 hodin stojí 20 a na 24 hodin 26 euro. A pozor, v jednotlivých patrech se parkuje až ve třech řadách za sebou, proto necháváte klíčky v zapalování v otevřeném autě, aby zřízenec, který hlídá na každém patře, mohl v případě potřeby přeparkovat.
 
Zpátky domů
Cestu na Prahu volíme zpočátku stejnou. V Udine opět nulujeme počítadlo kilometrů. Pokud máte dost benzinu, rozhodně se vyplatí počkat s tankováním do Rakouska. Mezi poslední italskou a první rakouskou benzinkou je na ceně benzinu pět korun rozdíl (1,371 x 1,184 eura).

Dálniční odpočívadlo pod italskými Alpami


 
Dojedeme opět do Salcburku, namísto na Linec ale míříme na Mnichov po dálnicích A1 a pak A8. Německá varianta je časově o hodinu výhodnější, zároveň ale o víc než sto kilometrů delší. Na některých úsecích dálnic můžete využít neomezené rychlosti, na druhou stranu je třeba se netrefit do známé mnichovské zácpy, která panuje v ranních a odpoledních hodinách nejen ve městě, ale i na přilehlých komunikacích. V neděli a o svátcích byste na dálnicích v Německu neměli potkávat kamiony od půlnoci do desáté hodiny večerní.
 
Sláva, nazdar výletu...
Před příjezdem do Mnichova je třeba mít se na pozoru, asi na 430. kilometru po startu z Udine neprojíždíme přímo bavorským centrem, ale musíme odbočit na Nürnberg a Stuttgart (A99), o kus dál (460. kilometr) odbočujeme na A9 (směr Nürnberg, Berlin). Až dojedeme do Regensburgu, vydáme se rovně po A93. Na 590. kilometru potkáváme první ceduli na Prahu, ještě nás čeká 244 kilometrů přes Rozvadov a Plzeň.

Kudy do Benátek
Autem do Itálie

ČAS KM
PŘES Č. BUDĚJOVICE: Praha 00:00 0
Mirošovice 00:30 17

České Budějovice

2:30 140
Linec 04:00 238
Salcburk 05:00 380
Villach 08:00 558
Udine 09:00 700
Benátky 10:00 830
PŘES PLZEŇ: Praha 00:00 0
Plzeň 00:45 80
Rozvadov 01:30 160
Regensburg 02:15 260
Mnichov 02:50 370
Salcburk 04:00 520
Villach 07:00 698
Udine 08:00 840
Benátky 09:00 970
Z OSTRAVY:  Ostrava 00:00 0
Brno 02:30 200
Vídeň 04:00 300
Graz 05:45 490
Klagenfurt 07:00 630
Villach 08:00 700
Udine 09:00 842

Benátky

10:00 972

Kolik to stojí (1 cesta)
1 euro  = 28,40 Kč

Rakouská dálniční známka desetidenní

260,-
Průjezd tunelem St. Michael 9,50 eura = 270,-
Mýtné Itálie: Tarvisio-Udine sud 6,30 eura = 179,-
Mýtné Itálie: Udine sud-Benátky 5,20 eura = 148,-
Palivo při průměrné spotřebě 7 litrů a ceně 29 korun za litr na trase Praha-Benátky (830 km) 8,3 x 7 x 29 = 1685,-
celkem 2542,- Kč
Při cestě přes Mnichov je cesta z Prahy o 130 km delší +264,-
celkem 2806,- Kč

CENY PALIVA benzin/nafta
RAKOUSKO: Freistadt (20 km za Dolním Dvořištěm) 1,023/1,174
RAKOUSKO: Monsee (30 km před Salcburkem) 1,189/1,089
ITÁLIE: Benátky 1,332/1,132
1,312/1,185
1,384/1,185
ITÁLIE: Grado 1,372/1,172
ITÁLIE: Terst 1,342/1,145
Cesta zpět do ČR
poslední benzinka v Itálii (Tarvisio) 1,172 /1,371
první benzinka v Rakousku (směr Villach) 1,184/1,084
RAKOUSKO: Salcburk 1,219/1,094
PRŮMĚRNÉ CENY
Itálie 1,35/1,20
Rakousko 1,12/0,99
Německo 1,40/1,14

INFORMACE o dopravních předpisech v Itálii, Rakousku a Německu

Itálie

Rychlostní limity
V obci 50km/h
Mimo obec 90 km/h
Dálnice 130 km/h
Řidiči, kteří mají řidičský průkaz méně než 3 roky, smějí jet na dálnici max. rychlostí 110 km/h.

Svícení
Na dálnicích a v tunelech platí povinné celoroční svícení.

Reflexní vesty
Platí povinnost mít reflexní vestu, když vystupujete z auta například k opravě vozu nebo výměně kola, ale i při zastavení u krajnice.

Pokuty
Překročení rychlosti do 40 km/h 36 až 594 eur, přes 40 km/h 370 až 1485 eur
nepoužívání bezp. pásů 74 až 296 eur
telefonování bez handsfree 70 až 295 eur
alkohol v krvi (nad 0,5 promile) 281 až 1123 eur

Mýtné
Platí se na mýtnicích. Lze platit hotově nebo platební kartou.
Obecně se vyplatí počítat s tím, že průjezd po 100 kilometrech dálnice stojí 5,5 eura.

Rakousko a Německo

Rychlostní limity
V obci 50 km/h
Mimo obec 90 km/h
Dálnice 130 km/h
Pokud značky neupravují jinak, v Německu je rychlost 130 km/h pouze doporučená. Je možné jet rychleji.

Svícení
V Rakousku se svítí po celý den.

Reflexní vesty
V Rakousku musíte mít reflexní vestu v kabině auta, nestačí ji mít v kufru, a při problémech na silnici si ji musíte obléct.

Pokuty Rakousko
překročení rychlosti do 30 km/h 11 až 36 eur, nad 30 km/h podle individuálních okolností
nepoužití bezp. pásů 35 eur
telefonování bez handsfree 25 eur
alkohol v krvi 218-5813 eur
jízda bez dálniční známky 65-2180 eur

Pokuty Německo
překročení rychlosti do 20 km/h 10 až 35 eur, do 30 km/h 50 až 60 eur, překročení rychlosti nad 30 km/h 60 až 425 eur
nepoužití bezp. pásů 30 eur
telefonování bez handsfree 40 eur
alkohol v krvi (nad 0,5 promile) 250 až 750 eur

Mýtné
V Rakousku se za dálnici platí formou dálniční známky. Desetidenní vyjde na 7,60 eura.

Zdroj: www.uamk.cz







Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.