Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na hory : kde a za kolik zaparkovat

  11:49aktualizováno  11:49
Je to jen otázka několika dnů a počasí. Na rozmoklých štěrkových plochách poblíž lyžařských vleků nebude přes auta zase vidět ani kaluž. Jakmile se totiž v horských střediscích rozjedou vleky, budou stát před závorami parkovišť dlouhé šňůry aut. A stejně tak budou i mnozí řidiči žasnout, jak poplatek za parkování dokáže zdražit lyžařský sport.

 Starosta Bedřichova v Jizerských horách Martin Koucký se spokojeně opírá o plůtek u vjezdu na "jeho" největší parkoviště. Za zády má však jen řídkou mlhu, kontejner s kovovým šrotem, ale auto ani jediné. I tak je spokojený. Až se zimní sezona rozjede a obec začne inkasovat za parkoviště, část výtěžku půjde na údržbu běžkařských tratí.

"Jde o to, aby obec z parkování něco měla, ale hlavně, aby se nějaká část vrátila také těm lidem zpátky formou péče o areál," vysvětluje Martin Koucký. Jeho spokojenost má ještě jeden důvod: právě se s dopravní policií v nedalekém Jablonci domluvil, že prakticky celé území obce mimo placená parkoviště označí jako zónu se zákazem stání, a kdo zákaz poruší, bude odtažen.

"Ještě nevím, jak bude odtah drahý, tak asi tisícovku," míní starosta. Více než na pokutu přitom sází na nepříjemnost navíc, o kterou víkendoví rekreanti určitě stát nebudou. Každou zimu - a v posledních letech i v létě - zažívá Bedřichov o sobotách a nedělích invazi aut. Od května do října patří Jizerky cyklistům a v zimě se to tu vše změní na běžkařský ráj. Jenomže jen menší část ze sportuchtivých lidí využije kyvadlových autobusových spojů z Liberce a Jablonce.

Informace o horských střediscích, cenách permanentek a vše o lyžování najdete ZDE.

Podle odhadů Horské služby najede v obzvlášť vyvedených dnech do Bedřichova obce s 240 stálými obyvateli - až 15 tisíc turistů, sportovců a rekreantů najednou. Dopravní kalamity a naprostá parkovací anarchie let minulých by měly jednou provždy odeznít.

Ceny parkovišť v nejznámějších horských střediscích

KRKONOŠE

HARRACHOV 180 Kč za den / 40 Kč za 2 hodiny
ROKYTNICE NAD JIZEROU horní parkoviště 80 Kč za den
dolní parkoviště 50 Kč za den
ŠPINDLERŮV MLÝN Medvědín 100 Kč za den
50 Kč za půl dne
Hromovka 100 Kč za den
centrum 40 Kč za hodinu
80 Kč za 4 hodiny
150 Kč za celý den

KRUŠNÉ HORY

KLÍNOVEC 100 Kč za den
u zámečku 80 Kč za den
BOŽÍ DAR
5 Kč za hodinu
40 Kč za celý den
NEKLID zdarma

 
ŠUMAVA

ZADOV 50 Kč za den
30 za půl den
CHURÁŇOV 50 Kč za den
30 Kč za půl dne

JESENÍKY

ČERVENOHORSKÉ SEDLO
25 Kč za hodinu
200 Kč za den
RAMZOVÁ 10 Kč za hodinu
OVČÁRNA 100 Kč za den


BESKYDY

KOHŮTKA 30 Kč za den
PUSTEVNY 40 Kč za den
20 Kč za půl dne

JIZERSKÉ HORY

BEDŘICHOV 80 Kč za den
40 Kč za půl dne
20 Kč za hodinu

ORLICKÉ HORY

ŘÍČKY 40 Kč za den
DEŠTNÉ zdarma
ČENKOVICE 40 Kč za den

 

Několik rad do hor a sněhu

Když na hory šťastně dojedete, měli byste se včas zamyslet nad tím, kde a jak zaparkujete. Radost z vydařené dovolené či víkendu vám lehce může zkazit pohled na auto, které je zabarikádované za hradbami sněhu nebo je obklopeno dalšími vozy tak těsně, že není úniku. Proto je třeba dodržovat pár zásad:
* Parkujte na vyhrazených a raději hlídaných parkovištích.
* Snažte se parkovat směrem k výjezdu z parkoviště čelem a tak, abyste nemuseli při odjezdu složitě manévrovat.
* Když už parkujete na okraji silnice, myslete na to, zda tudy ještě budou moci projet další auta a zda tudy neprojíždí sněžný pluh či například rolba. Není radno parkovat pod kopcem, ze kterého budou po kluzkém povrchu sjíždět a smýkat se jiné automobily. Karoserie vašeho vozu by mohla snadno utrpět.
* Mějte ve voze zimní výbavu. Ta by měla kromě řetězů zahrnovat například i pytlík soli či písku, lopatu na odhazování sněhu, smetáček na ometání sněhu ze střechy a kapoty, škrabku na očistu zamrzlých skel.
* K zahození nejsou rovněž startovací kabely, tažné lano, přenosná svítilna, utěrka či sprej proti vnitřnímu zamlžování oken.
* Rozmrazovač zámků nenechávejte ve voze, vezměte si ho s sebou do chaty či hotelu.
* Baterii a palivo zvláště pro dieselové motory mějte v takovém stavu, aby bylo možno i po delším pobytu vůz nastartovat.
* Nezatahujte ruční brzdu, mohla by zamrznout.
* Stěrače podložte například kousky kartonu, aby nepřimrzly ke sklu.
* Praktické jsou gumové koberečky na podlahu vozu. Nejenže vám roztávající sníh stékající z bot po návratu z túry nepromáčí čalounění, ale navíc je lze při uvíznutí podložit pod protáčející se kola, a tím automobil snáze vyprostit.
* Také na horách se krade, proto vůz zabezpečte podobně jako při parkování ve městě. Nenechávejte uvnitř cennosti ani sportovní vybavení, pokud je to jen trochu možné, pak ani lyže a hole.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.