Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem po Praze: 15 kilometrů za 50 minut

  15:06aktualizováno  15:06
První den po prázdninách včera přinesl ulice ucpané kolonami vozů, desítky nehod a nervozitu řidičů. "Září je v pražské dopravě spolu s červnem nejhorší měsíc," říká dopravní odborník Ladislav Pivec.
Bodový sytém už řidiče tolik neděsí

Bodový sytém už řidiče tolik neděsí | foto: Profimedia.cz

Cesta z Průhonic do centra Prahy normálně nezabere moc času. Když vyjedete z obchodní zóny Průhonice - Čestlice, tak na magistrálu k Václavskému náměstí dorazíte ani ne za dvacet minut.

Včera ráno to bylo jinak - řidiči po dálnici D1 a magistrále popojížděli skoro hodinu.

Problémy měli Pražané i na některých dalších místech v hlavním městě - MF DNES to zjistila, když na vlastní kůži testovala dopravu v pražských ulicích v první den po prázdninách.

Vybrala si tři trasy: z Průhonic do centra Prahy, odtud na ruzyňské letiště a pak na Smíchov.

Je půl deváté ráno, po dálnici D1 na šestém kilometru sviští jedno auto za druhým. Míří na Prahu. Sotva však přejedou sjezd na Průhonice, musí prudce brzdit.

Dálnice se beznadějně ucpává, auta stojí ve třech dlouhých hadech za sebou. Není divu, podle odborníků je doprava v metropoli v měsíci září nejhorší za celý rok.

Cyklista by to zvládl třikrát
Trvá to zhruba třicet minut: zařadíte jedničku, pak hned dupnete na brzdu a zase na pár vteřin zařadíte jedničku... A pořád dokola.

První řidiči vytahují mobilní telefony, zřejmě volají do práce, že se opozdí. Za chvíli už telefonuje skoro každý.

V tom okamžiku se z rádia ozývá ženský hlas: "Na prvním kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu se v levém jízdním pruhu srazila dvě osobní auta. Nehodu vyšetřuje policie.“

Velká světelná šipka v nejrychlejším pruhu dálnice už z dálky upozorňuje na překážku. Modrá octavia má zmuchlaný celý předek, černý Range Rover vypadá, že vyvázl s několika škrábanci.

"Nic vážného, nikdo se nezranil,“ komentoval později nehodu policista z dálničního oddělení v Mirošovicích. Podobně skončilo včera v hlavním městě jen do patnácté hodiny přes osmdesát dalších dopravních nehod.

Přesto srážka dokázala během několika minut ucpat čtyři kilometry dálnice. Projet je trvalo půl hodiny - cyklista by stejnou vzdálenost zvládl třikrát.

A problémy na cestě do centra nekončí, za další zdržení může ucpaná Jižní spojka, na kterou se snaží dostat další auta z magistrály. Jenže se tam nevejdou, a tak čekají v dlouhé frontě - jen kamionů je tady seřazeno za sebou dvaapadesát. Dál už je silnice průjezdná, kolona se tvoří jen před Nuselským mostem.
Výsledek prvního testu MF DNES: patnáct kilometrů po Praze za padesát minut.

Před půl desátou vyráží redaktorkaMF DNES na další cestu pražskými ulicemi: z Wilsonovy ulice na Ruzyň, což je 12 kilometrů. Přesto jízda trvá pětačtyřicet minut.

Nejhorší je dostat se za Hlávkovým mostem do ulice Veletržní -když na semaforu přeskočí zelená, stačí pokaždé projet jen pár aut, ve frontě jich přitom stojí minimálně třicet. Posunují se po centimetrech. Naprostý chaos panuje na Vítězném náměstí, kruhový objezd je narvaný auty i autobusy. Dále po Evropské už se dá jet normálně, což je příjemná změna. Hustý provoz však nedovolí zrychlit ani na padesát kilometrů v hodině.

Nejklidnější je úsek z Ruzyně na Anděl, který měří 13 kilometrů. Včera dopoledne ho bylo možné projet za 20 minut. Jen v Bělohorské ulici komplikuje jízdu oprava, auta jsou zde svedena do jednoho pruhu. Technická správa komunikací slibuje, že žádnou z letních oprav už nebude protahovat. „Všechny skončí včas,“ tvrdí mluvčí TSK Jana Girgašová.

V září je v metropoli nejhorší cestování
Doprava v hlavním městě vždy po prázdninách stoupne zhruba o deset procent. Lidé zvyklí na prázdninový provoz mají pocit, že provoz je ještě hustší.

"Samozřejmě, že včera byl v ulicích zvýšený provoz, vždyť bylo první pondělí v září, Pražané se vrátili zpět do práce a na obvyklých místech začaly kolony, od kterých jsme si přes prázdniny odvykli,“ prohlásil Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství.

Dá se přesně určit, v kterých měsících v roce je v Praze nejhorší doprava?
Již tradičně patří k nejhorším měsícům červen a září. Během obou měsíců už někteří lidé vyrážejí na dovolenou, v Praze je navíc mnoho turistů, z nichž někteří přijeli vlastními vozy, ale k tomu všemu ještě probíhá běžný, všední provoz.

Jak se liší doprava v Praze o prázdninách a po prázdninách?
Doprava v hlavním městě oproti prázdninovým měsícům stoupla v průměru o desetinu, je to každoroční trend.

Je nějaký rozdíl v hustotě dopravy během týdne?
Ne, v týdnu nejsou extrémní rozdíly, doprava je přibližně stejná od pondělí do pátku, její objem kolísá zhruba o tři procenta. Situace se zklidní zase až o víkendu.

Má na dopravu vliv počasí?
Počasí vliv má, ale musí jít o nějaké extrémy, třeba když sněží nebo jsou silné mrazy, je to na objemu dopravy znát. Ale pokud jde jen o malé výkyvy počasí, jako jsou přeháňky nebo deště, tak ty vliv nemají. Pokud totiž prší, tak někdo pojede autem, protože nechce zmoknout. Na druhou stranu zase někdo za volant neusedne, protože se bojí.

Dá se v nejbližší době očekávat nějaké zlepšení dopravní situace v Praze?
Kapacita v místech, kde se běžně tvoří kolony, nestačí. Ke zlepšení dojde v okamžiku, kdy bude vybudován městský a pražský okruh, který omezí dopravu v centru.

Doprava v Praze

Ranní špička (7.00-9.00): většina silnic - stupeň č. 4 až 5
9.00-15.00: uklidnění - stupeň č. 2, Barrandovský most, Již. spojka - stupeň č. 4-5
Odpolední špička (15.00-19.00): většina silnic - stupeň č. 4-5

Po 20. hodině - následuje uklidnění - většina silnic je na stupni 1-2


Dopravní servis Dopravní servis:
doprava.idnes.cz
Dopravní servis

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.