Čtyřicet letošních novinek, které se objeví do konce prosince v prodeji na českém trhu, aspirovalo na poctu Auto roku.
Jak se soutěží
Pravidla soutěže stanoví k podmínce data uvedení do prodeje i další zásady, podle kterých výbor Klubu motoristických novinářů České republiky nominuje vozy do soutěže. Mimo jiné stanoví, že ani nejlepší vůz nesmí ve finále dostat více než 10 bodů z 25 možných, které má každý z porotců k dispozici. Mladší česká obdoba renomované evropské ankety (již se při obdobných regulích záměrně uzávěrku dřív než mezinárodní. To proto, aby se čeští novináři nedali případně ovlivnit rozhodnutím svých kolegů z evropských zemí. Přesto se v popředí konečného pořadí obou soutěží každoročně vyskytují prakticky stejné vozy. V porotě bylo 24 členů Klubu motoristických novinářů.
Jak překvapit?
Anketa přinesla i překvapení. Například letos se do českého finále nedostala, na rozdíl od evropského, zajímavá novinka Nissan Micra. Zato BMW řady 5 ano. A přitom micra má pro Českou republiku určitě větší význam než sice dobrý, ale současně drahý bavorák. Micra totiž patří do kategorie malých aut, která představují i v tuzemsku třídu nejprodávanější.
Za cenu jednoho BMW 5 si lze takové micry koupit čtyři. "V tom se projevuje věkový průměr české poroty," říká jeden ze zkušených motoristických novinářů, který si přál zůstat v anonymitě. "Je složená z mladších kolegů, než tomu je u evropské ankety. Někteří pak snáz podlehnou jménu značky a nechají se ovlivnit technickými vymoženostmi na úkor toho, jaký má novinka význam právě pro český trh. Jako by volili ve světové a ne české anketě…" Pokud vás napadlo, jak asi dopadl VW Golf, odpověď zní: nijak. Nemohl být do soutěže letos zařazen právě proto, že na český trh přijde až po Novém roce.
Jak hodnotila MF DNES?
Výsledky ankety 1. MAZDA 3 160 bodů 2. FORD Focus C-Max 126 bodů 3. FIAT Panda 120 bodů 4. RENAULT Scénic 115 bodů 5. BMW 5 79 bodů |
MAZDA 3 - je faktickým důkazem, jak lze i na společném podvozkovém základě s Fordem a navíc evidentně velmi vydařeném - vytvořit zcela originální automobil. Boduje v hodnocení vysoko i dobře řešenou prostorností. Hodně sympatií získává i za originální design zapadající do celkové koncepce značky.
FORD FOCUS C-MAX - velmi zdařilý van, jehož přednosti jsou především v použité společné koncernové technice. Pár bodů k úplné špičce ztrácí za méně nápadité, přesněji řečeno poměrně konfekční ztvárnění karoserie.
FIAT PANDA - představuje kvalitativní posun na úrovni kompaktních vozidel. A to jak po stránce celkové koncepce, se zvláštním důrazem na prostornost, tak z hlediska technického vybavení a také dílenského provedení. Vůz je zajímavý i řadou předem ohlášených dalších modelových verzí.
RENAULT SCÉNIC - i zde kvalitně funguje společná podvozková platforma (kooperace Renault/Nissan). Je velice komfortní a přitom stále zaručující velmi dobrý kontakt s vozovkou. Scénic představuje oproti základnímu hatchbacku právě tu rozumnou míru designérské avantgardní kreativity.
BMW 5 - vysoký standard, pro značku obvyklý. Žel, při využití na českých "okreskách" nezanechá podvozek v porovnání s dalšími finalisty nejlepší jízdní dojem.
Z několika desítek letošních novinek vybral Klub motoristických novinářů přesně 40 vozů, modelových řad, které se podle pravidel ankety Auto roku mohly zúčastnit ročníku 2004. V prvním kole každý z porotců, ještě bez přidělování bodů, vybral pět vozů do druhého, finálového kola. Úplný výčet kandidátů |
Z obrázků, které dal výrobce veřejnosti k dispozici je patrné, že nová Mazda 3 navazuje na design konceptu Mazda MX Sportif, který byl představen na autosalonu v Ženevě v březnu letošního roku |
Dynamické linie, úzké světlomety a oblá záď dávají vozu sportovní vzhled. |
Nejnovější Mazda bude oficiálně představena na 60. Autosalonu ve Frankfurtu v září 2003 a do prodeje v Evropě bude uvedena koncem roku. |