Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem roku 2004 v České republice je Mazda 3

  14:57aktualizováno  14:57
Mazda 3, menší sourozenec loňského vítěze, Mazdy 6, obdržela ve finále ankety Auto roku 2004 v České republice 160 bodů z 240 možných. Druhé místo obsadil už s odstupem Ford Focus C-Max, třetí skončil Fiat Panda.

Čtyřicet letošních novinek, které se objeví do konce prosince v prodeji na českém trhu, aspirovalo na poctu Auto roku.

Jak se soutěží
Pravidla soutěže stanoví k podmínce data uvedení do prodeje i další zásady, podle kterých výbor Klubu motoristických novinářů České republiky nominuje vozy do soutěže. Mimo jiné stanoví, že ani nejlepší vůz nesmí ve finále dostat více než 10 bodů z 25 možných, které má každý z porotců k dispozici. Mladší česká obdoba renomované evropské ankety (již se při obdobných regulích záměrně uzávěrku dřív než mezinárodní. To proto, aby se čeští novináři nedali případně ovlivnit rozhodnutím svých kolegů z evropských zemí. Přesto se v popředí konečného pořadí obou soutěží každoročně vyskytují prakticky stejné vozy. V porotě bylo 24 členů Klubu motoristických novinářů.

Jak překvapit?
Anketa přinesla i překvapení. Například letos se do českého finále nedostala, na rozdíl od evropského, zajímavá novinka Nissan Micra. Zato BMW řady 5 ano. A přitom micra má pro Českou republiku určitě větší význam než sice dobrý, ale současně drahý bavorák. Micra totiž patří do kategorie malých aut, která představují i v tuzemsku třídu nejprodávanější.

Za cenu jednoho BMW 5 si lze takové micry koupit čtyři. "V tom se projevuje věkový průměr české poroty," říká jeden ze zkušených motoristických novinářů, který si přál zůstat v anonymitě. "Je složená z mladších kolegů, než tomu je u evropské ankety. Někteří pak snáz podlehnou jménu značky a nechají se ovlivnit technickými vymoženostmi na úkor toho, jaký má novinka význam právě pro český trh. Jako by volili ve světové a ne české anketě…" Pokud vás napadlo, jak asi dopadl VW Golf, odpověď zní: nijak. Nemohl být do soutěže letos zařazen právě proto, že na český trh přijde až po Novém roce.

Jak hodnotila MF DNES?

Výsledky ankety

1.
MAZDA 3 160 bodů
2. FORD Focus C-Max 126 bodů
3. FIAT Panda 120 bodů
4. RENAULT Scénic 115 bodů
5. BMW 5 79 bodů
A nyní už stručný výtah z posudku zástupce MF DNES, jak hodnotil pětici ve finálovém kole. Každý z porotců musí k bodovému hodnocení totiž připojit také zdůvodnění.

MAZDA 3 - je faktickým důkazem, jak lze i na společném podvozkovém základě s Fordem a navíc evidentně velmi vydařeném - vytvořit zcela originální automobil. Boduje v hodnocení vysoko i dobře řešenou prostorností. Hodně sympatií získává i za originální design zapadající do celkové koncepce značky.

FORD FOCUS C-MAX - velmi zdařilý van, jehož přednosti jsou především v použité společné koncernové technice. Pár bodů k úplné špičce ztrácí za méně nápadité, přesněji řečeno poměrně konfekční ztvárnění karoserie.

FIAT PANDA - představuje kvalitativní posun na úrovni kompaktních vozidel. A to jak po stránce celkové koncepce, se zvláštním důrazem na prostornost, tak z hlediska technického vybavení a také dílenského provedení. Vůz je zajímavý i řadou předem ohlášených dalších modelových verzí.

RENAULT SCÉNIC - i zde kvalitně funguje společná podvozková platforma (kooperace Renault/Nissan). Je velice komfortní a přitom stále zaručující velmi dobrý kontakt s vozovkou. Scénic představuje oproti základnímu hatchbacku právě tu rozumnou míru designérské avantgardní kreativity.

BMW 5 - vysoký standard, pro značku obvyklý. Žel, při využití na českých "okreskách" nezanechá podvozek v porovnání s dalšími finalisty nejlepší jízdní dojem.

Z několika desítek letošních novinek vybral Klub motoristických novinářů přesně 40 vozů, modelových řad, které se podle pravidel ankety Auto roku mohly zúčastnit ročníku 2004. V prvním kole každý z porotců, ještě bez přidělování bodů, vybral pět vozů do druhého, finálového kola.

Úplný výčet kandidátů
Audi A3, BMW Z4, BMW 5, Citroën C2, Citroën C3 Pluriel, Daewoo Kalos, Daewoo Nubira, Daewoo Evanda, Ferrari Enzo, Fiat Panda, Ford Streetka, Ford Focus C-Max, Honda Accord, Chrysler Crossfire, Jaguar XJ, Kia Opirus, Kia Magentis, Lexus RX300, Maybach, Mazda 2, Mazda 3, Mazda RX-8, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Lancer, Nissan Micra, Nissan 350 Z, Opel Meriva, Opel Signum, Peugeot 307 CC, Porsche Carrera GT, Porsche Cayenne, Renault Scénic, Seat Cordoba, Smart Roadster, Subaru Legacy, Toyota Avensis, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touran, Volkswagen Touareg, Volvo XC90.

Z obrázků, které dal výrobce veřejnosti k dispozici je patrné, že nová Mazda 3 navazuje na design konceptu Mazda MX Sportif, který byl představen na autosalonu v Ženevě v březnu letošního roku

Dynamické linie, úzké světlomety a oblá záď dávají vozu sportovní vzhled.

Nejnovější Mazda bude oficiálně představena na 60. Autosalonu ve Frankfurtu v září 2003 a do prodeje v Evropě bude uvedena koncem roku.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.