Nepíše se to snadno, zvlášť když podobná slova opakujeme už potřetí, ale jisté je, že nás čeká další těžký rok. Po dvouleté pandemii koronaviru se sice možná proočkujeme a promoříme ke kolektivní imunitě, ale ekonomické následky tvrdě dopadnou úplně na každého.
Loni měly automobilky obrovské problémy s výrobou nových modelů – lidé by je kupovali, ale celosvětově chyběly polovodičové čipy. Zjednodušeně řečeno, velcí výrobci dodávali dražší procesory do mobilů a počítačů, po nichž byla ohromná poptávka, a jednoduché levné čipy neměli kde vyrábět.
Podle lidí z autoprůmyslu problémy potrvají až do poloviny letošního roku, na čemž se shodují analytici, ale agentuře Bloomberg to řekl i „generál“ koncernu Renault Luca de Meo. Jen tuzemská Škodovka právě kvůli chybějícím čipům loni nevyrobila zhruba 250 tisíc aut, linky stály několikrát, naposledy se zastavily 22. prosince.
Problémy s výrobou a nedostatkem zboží prohlubují (se spoustou dalších příčin) takzvanou inflační spirálu. Zdražování nabírá na síle, bankéři dnes mluví o pokoření donedávna nemyslitelné osmiprocentní hranice. Jenže ceny aut se derou vzhůru i bez ohledu na inflaci, hlavně kvůli tomu, že automobilky musejí vydělávat na „polštáře“ pokut za výrobu „špinavých“ aut jezdících na fosilní paliva.
Dále si přečtete:
- Analýza roku - vývoj cen a zdražování
- Analýza roku - nová auta a ojetiny
- Novinky v zákonech a na silnicích
- Autonovinky u jednotlivých značek
Levná už nejsou
Loni v lednu jsme psali, že čekáme výrazné zdražování, a to se vyplnilo. Loni jsme počítali, kolik modelů aut se dá na rozdíl od minula koupit za 300 tisíc korun. Letos jsou takové počty zbytečné – kromě miniaut jsou to pouze jednotky modelů. Dokonce i dříve superlevná Dacia už nabízí v tomto limitu pouze základní Sandero a Duster.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvJeště nedávno bývala Dacia Sandero autem za zhruba 170 tisíc korun, dnes se smiřte s cenovkou o sto tisíc vyšší, a to mluvíme o základním atmosférickém litrovém motoru. Abychom byli úplně féroví, už loni jsme hranici tří set tisíc korun kvůli inflaci zvýšili na 350 tisíc a psali, že se do ní nevejdou už téměř žádné kompakty; jen v základních výbavách se dal sehnat Fiat Tipo, Hyundai i30, Kia Ceed; Škoda Scala atakovala už v základu 400tisícovou laťku.
Letos už nejlevnější Tipo přijde na necelých 370 tisíc, Ceed na 395, akční i30 na 400 a Scala na 418 tisíc korun. Všichni výrobci tak přihodili minimálně 20 tisíc...