Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které jezdí bez řidiče, bouralo. Může za to řidič

aktualizováno 
Na auta bez řidičů si budeme muset začít zvykat. Vozy vybavené speciálním softwarem a kamerami, které za volantem nahradí člověka, mají za sebou týdny testování a v jednom americkém státě si už dokonce vyžádaly i změnu dopravních předpisů.

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google | foto: chrisescars.com

Pokusné Toyoty Prius od firmy Google brázdí silnice už několik měsíců a mají za sebou téměř půl milionu kilometrů najetých v ostrém silničním provozu. Auta vybavená videokamerami, radarovými senzory a měřícími lasery využívají  pro orientaci a navigaci podrobné mapy, které vznikají při projektech Google Maps a Street View. Více o této unikátní technologii si přečtěte ZDE.

Vozy bez řidičů nejsou jen pouhým testem nebo rozmarem pološílených profesorů. Svoji konkurenceschopnost prokázaly v hustém provozu San Francisca nebo Las Vegas a zdárně si vedly i ve tmě.

Počítač nehodu nezpůsobil

Ne každému jsou ale vozy bez řidičů po chuti. Když se objevily informace o nehodě Toyoty Prius patřící právě Googlu, byl to pro mnohé skeptiky důvod k radosti. Kolem nehody se navíc vynořily protichůdné informace.

Google - auto bez řidiče

Podle jednoho z očitých svědků totiž nehodu způsobila právě toyota a selhání vozidla odneslo hned pět aut, z nichž tři patřila Googlu. Firma okamžitě zareagovala a v oficiálním vyjádření sice nehodu potvrdila, ale podle ní šlo jen o menší kolizi dvou automobilů.

A navíc tvrdí, že bezpilotní prius byl ve chvíli nehody ovládán skutečným řidičem a ne počítačovým softwarem. Pokud má Google pravdu, zůstává její systém po více než půl milionu kilometrů stále bez nehody.

I přes tento incident si ale americký gigant připsal už dříve obrovský triumf. Sebevědomému Googlu, který je na výsledky testů patřičně hrdý, se totiž podařilo přesvědčit zákonodárce ve státě Nevada, aby oficiálně povolili provoz vozidel bez řidičů na silnicích.

Po měsících intenzivního lobbingu tak mají vzniknout nová pravidla a opatření, která budou provoz těchto aut regulovat. Prakticky to znamená, že Američané musí s bezpilotními automobily na silnicích počítat už v hodně blízké budoucnosti.

Rychlejší než člověk

Americké firmě ale roste významný konkurent v Číně. Bezpilotní sedan s názvem Hongqi HQ3  je stejně jako jeho americký kolega vybavený softwarem a kamerami, ale na rozdíl od něj nepoužívá při jízdě údaje z GPS.

A už má za sebou také první testovací jízdu v silničním provozu. Trasu mezi dvěma provinciemi dlouhou 248 km zvládl za 3 hodiny a dvacet minut při průměrné rychlosti 87 km/h. Jeho největší síla pak spočívá v reakční době. Zatímco člověk potřebuje ke správnému rozhodnutí 500 milisekund, čínskému sedanu k tomu stačí sotva desetina (40 milisekund).

Vůz je majetkem čínské vojenské univerzity (National University of Defense Technology) a své okolí sleduje s pomocí dvou kamer a laseru. S pomocí senzorů dokáže reagovat na rychlostní limity, sledovat okolní provoz a s jistotou zastaví i před nečekanou překážkou.

I když oba vozy využívají na první pohled stejnou technologii a v testech vykazují podobné výsledky, předpokládá se, že technické a finanční zázemí Googlu bude posouvat Američany o krok napřed. Úspěch ale už teď slaví obě země.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.