Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které nedrncá. Test Audi A8 ze zadního křesla

  4:30aktualizováno  4:30
Památný výrok Václava Klause o drncajícím superbu zlidověl. Prezidentský zadek totiž vyžaduje jemné zacházení vzduchového polštáře podvozku Audi A8, navíc s prodlouženým místem pro nohy.

Jedenadvacetipalcová kola nazutá do pneumatik 275/35 R21 jsou za příplatek 88 150 korun. Základní jsou sedmnáctipalcová | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Superb v prezidentských stájích zahálí, Václav Klaus řídil škodovku pravidelně naposledy před více než dvaceti lety. V roce 1986 si koupil hnědou Škodu 120 L. Předtím měl trabanta a německé auto mu vyhovuje nejvíc i dnes, kdy řídí z Pražského hradu s lišáckým úsměvem Českou republiku. "Auto řídím tak dvakrát za rok, jinak mě vozí šofér," nechal se slyšet před nedávnem při návštěvě nejmenší české automobilky Kaipan. Puristické sporťáky ze Smržovky by mu nevyhovovaly, nemají zadní sedadla, na která je dnes zvyklý.

Pohodlí na vzduchu

Na nepohodlí si hlava státu rozhodně stěžovat nemůže. Vzduchové odpružení dokonale vyžehlí díry na silnici. Zadek tedy místo drncání pocítí jen zhoupnutí.

Audi A8 Long

Ceny

Cena Audi A8 Long na fotkách je celkem 3 180 327 Kč. Bez příplatkové výbavy stojí s dieselem 4,2 TDI 2 569 300 Kč. Prezidentský kočár s benziňákem stejného objemu je o sto tisíc levnější. Úplně nejlevnější Audi A8 stojí 1 914 800 a má pod kapotou třílitrový šestiválec TDI.

Kožené potahy sedadel a prvků interiéru jsou v základní výbavě, to nejluxusnější čalounění je za 423tisícový příplatek. Pokročilý navigační systém obsahující i další udělátka je za 82 tisíc a audiofilské ozvučení za 183 tisíc. Vak na lyže stojí necelých deset tisíc.

Přes metr dlouhé dveře se otevírají hodně doširoka, takže se tam dobře nastupuje i když je vám sedmdesát. Dveřmi nemusí doprovodná suita bouchat, za osmnáctitisícový příplatek je samy dovřou servomotorky. Zadní sedadla mají samozřejmě i vlastní ovládání oddělených zón klimatizace.

Z pohledu prezidenta

Nohy namožené z tenisu si natáhnete pohodlně. Místa je do všech směrů dost. Jen si s sebou nemůžete k Livii a bodyguardovi na předním sedadle přibrat nikoho dalšího. Základní provedení je sice papírově pětimístné, ale prostřední místo je krajně nepohodlné.

Za cenu fabie (236 tisíc) může být A8 čtyřmístná, to jsou pak dvě samostatná zadní křesla všelijak nastavitelná, vyhřívaná, odvětrávaná a mají masážní funkci. Pokud si odpustíte poslední dvě funkce, můžete mít základní provedení polohovatelných křesel za 140 tisíc.

Audi A8 Long

Naopak to nejvyšší provedení se chlubí navrch "business" sedadlem s elektricky nastavitelnou výsuvnou opěrkou pro nohy. V hlavových opěrkách předních sedadel můžou být displeje pro sledování filmů. Navíc můžete ze zadního sedadla odsunout sedadlo spolujezdce vpřed, kdyby bylo místa na nohy málo. Za 31 tisíc přidají sklopný dřevěný stolek pro podepisování smluv na zadním sedadle. Držák na propisky a pera darovaná a nalezená po kapsách ceník příplatkové výbav bohužel nezná.

Podobný komfort může mít i prezidentský řidič sedačce nastavované ve 22 směrech (pro přední sedadla příplatek 68 tisíc) – i on je může vzduchovými vaky schovanými v bočnicích přizpůsobit svým zádům, odvětrat zpocenou košili a ještě si dopřát masáž ztuhlé páteře při dlouhé cestě (dalších 45 tisíc).

Hlava státu si tedy užívá nedrncavý komfort, čte poznámky, sepisuje moudra pro své knihy a projevy a možná si občas i zdřímne ve skvěle odhlučněné kabině.

Vrcholová verze "long", ve které vozí českého prezidenta, má navíc zadní část protaženou oproti obyčejné o 13 centimetrů na konečných 5,267 metru. Přidávalo se v prostoru pro prezidentské nohy mezi prostředním a zadním sloupkem. Do všech směrů je místa dost, pro hlavu ho má i habán vysoký přes dva metry, který se odvážil prezidentské místo ozkoušet.
 
A8 má vysoké boky a relativně malá okna. Ze zadního pravého sedadla, které je pro hlavu státu určeno, je ale vidět velmi dobře ven. Naopak, když chcete, aby dav, který vás vítá kolem silnice, neviděl dovnitř, stačí zatáhnout elektricky ovládané roletky přes zadní okna.

Z pohledu řidiče

Při přeletech napříč Českem v omajáčkované koloně využijete všechnu sílu osmiválce pod kapotou. V nabídce jsou hned dva se stejným objemem 4,2 litru, na výběr je mezi atmosférickým zážehovým, nebo turbodmychadlem přeplňovaným vznětovým. Tři sta sedmdesát koní prezidentského speciálu se nespokojí s naftou, pijí zásadně benzin, ekologům natruc. Tabulková spotřeba je 9,5 litru, pod vedením prezidentských šoférů si ale přihnou dozajista o dost víc, tipujeme k 15 litrům.  Motor spolupracuje s osmistupňovou převodovkou, což zaručí forsáž na stovku za 5,7 sekundy. Tovární maximálka je elektronicky omezená na 250kilometrovou rychlost, ale kdoví, jestli nemá auto pro obyvatele Pražského hradu omezovač upravený...

Audi A8 Long

Chování auta může řidič nastavovat ve čtyřech stupních, od sportu přes automatický po komfortní a individuálně volitelný podle požadavků řidiče, tedy jeho posádky. Mění se mimo jiné tuhost odpružení, rychlost řazení převodovky a reakce plynového pedálu.

Prezident se vozí vpravo vzadu. Právě tohle místo je v zemích, kde se jezdí u pravé krajnice, statisticky nejbezpečnější. Kromě prezidenta se právě tam mají usazovat třeba děti v dětských autosedačkách. Do těchto míst jde nejméně nárazů při nehodách. Naopak nejvíc toho "schytává" roh u řidiče.

O bezpečnost hlavy státu se stará kromě "gorily" vpředu vpravo ještě houf elektronických hlídačů. Řidiči pomáhá třeba hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, nebo třeba infračervené noční vidění. Spolehnout se může na permanentní pohon všech kol. Díky němu je dvoutunová audina pocitově lehká a na víc než pětimetrové auto i docela obratná.

Audi A8 Long






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.