Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které nepotřebuje stěrače - Fioravanti Hidra

  16:14aktualizováno  16:14
Pojmenování nejnovější kreace Leonarda Fioravantiho možná moc lákavě nezní. Rozhodně by ale bylo škoda stánek italské autodesignérské legendy v Ženevě minout. Koncept Hidra totiž možná předznamenává konec stěračů.

Fioravanti Hidra | foto: la Repubblica

Patentovaný systém založený na nanotechnologiích sám čistí čelní sklo. Po víc než stovce let tak možná auta přijdou o stěrače.

Poslední výtvory Leonarda Fioravantiho jsou prosklené víc než dost, bylo tedy třeba vymyslet něco, co udrží okna stále čistá.

Hidrou slaví pan Fioravanti dvacetiletí fungování stejnojmenné designérské kanceláře. Předtím maloval v letech 1964 až 1987 u Pininfariny ta nejkrásnější ferrari (mimo jiné Daytonu, Dino GT nebo 308).

Kdysi vyzráli na dešťové kapky designéři Citroënu. V roce 1974 představený Citroën CX měl zadní okno konkávně prohnuté, aerodynamika auta byla tak vyšlechtěná, že se na zadní sklo nedostaly kapky vody ani nepořádek ze silnice. To už je ale víc než třicet let, auta už jsou dnes mnohem dál, když zaprší, musí se ale spolehnout na stále (skoro) stejné stěrače.

Stěrače prý nepotřebovalo ani pravděpodobně nejošklivější auto světa Aurora. Tvůrce tvrdil, že je za tím promyšlený tvar. Zlí jazykové však tvrdí, že to nebyl úmysl, ale nutnost. Prosklenou kopuli, která tvořila kabinu řidiče, by řádný stěrač své doby (psal se rok 1957) pravděpodobně účinně nesetřel.

Fioravanti na to šel stejně jako kdysi citroënáři, vzal si ale ještě na pomoc nanotechnologie.

Speciální čelní sklo upravují čtyři zvláštní vrstvy tak, že z něj tvoří sofistikovaný samočisticí systém.

První "nátěr" je z oxidu titaničitého, který při styku se vzduchem filtruje sluneční paprsky, ale především dává sklu silný vodoodpudivý efekt. Stejnou technologii už znají architekti a používá se na prosklených budovách.

Druhá vrstva je tvořena kulovitými mikroskopickými částečkami, které "posílají" špínu na okraje okna. Aktivují je senzory ve třetí vrstvě, které jim "řeknou", kde je třeba čistit. Čtvrtá vrstva je vodičem, napájejícím celý komplikovaný systém. Prý to není sci-fi, dušují se u Fioravanti. A prý to funguje...

Když auto zmokne a zašpiní se čelní sklo při parkování před domem, přichází čas trysek vody a vzduchu, které okno očistí před vyjetím. Když je potřeba, může být voda ohřátá, aby rozpustila led.

Podle tvůrců by "kouzelné okno" mělo dorazit do výroby za tři až pět let. "Záleží to na penězích, které se podaří sehnat na vývoj," říká Lenardo Fioravanti pro deník la Repubblica.

Fioravanti odhaluje tři oblasti, kterým na autě věnuje velkou pozornost: Světla, stěrače a střecha - pouze na těchto třech částech nasbírala jeho kancelář 35 patentů.

Se zvláštními stěrači začal už u Pininfariny. Pro Ferrari BB vymyslel jakousi pomocnou lamelu, která čistila "mrtvá místa" okna. Už ve vlastní režii vyvinul stěrač na boční okno, který byl uchycen ve středovém sloupku.

"Říkali jsme si také, že je lepší vodu do ostřikovačů ohřívat, řešení jednoduché a geniální. Připadá mi bláznivé, že to dnes není v sériové výbavě všech aut, " říká Leonardo Fioravanti pro italské noviny.

Aby se nezapomnělo na Hidru. V turínském ateliéru mu říkají MPC (multi purpose coupé), tedy víceúčelové kupé. Vlastně je to ale hlavně trochu bachraté auto někde mezi hatchbackem, kombíkem a MPVčkem. Kupé v tom vidí asi jenom tým pana Fioravantiho, ale necháme se překvapit, prozatím byly zveřejněny pouze dvě skici. - OBRÁZKY ZDE

Pětidveřový čtyřmístný koncept se má chlubit hlavně vytříbenou aerodynamikou a vysokou úrovní pasivní bezpečnosti.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.