Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které se neporouchá: německé nebo mazda

  14:40aktualizováno  17:16
Nepatří návštěvy servisů k vašim zálibám? Kupte si mazdu nebo porsche. Přetrvávající nadvládu japonských a německých aut potvrzují nejčerstvější statistiky stanic technické kontroly TÜV. Škodovky si polepšily. Naopak, pokud vám stojí v garáži Kia Carnival nebo Renault Laguna, pravděpodobně si už se svým servismanem tykáte.

Královské třídě aut do tří let věku vévodí duo mazd. "Nejmladší kategorii přikládá TÜV velkou váhu, právě v ní se objevují nové modely automobilek," vysvětluje Gunter Dettelman, automobilový expert německého TÜV SÜD.

Mezi 25 modely, které ovládly prvních pět míst pěti hodnocených kategorií, je 14 německých a 12 japonských vozů. Nejlepší je Mazda 3 s 1,2 procenta závažných závad, následuje Mazda 2 s 1,4 %. O třetí místo se dělí VW Golf a Ford Fusion (2,2 %).

Škoda Octavia je společně s Audi TT a Smartem Fortwo na 35. místě s 3,8 procenta závad. Což je ve srovnání s loňským 52. místem (5,5 %) výrazné zlepšení. Fabia skončila na 49. místě (4,3 % závažných závad). Superb je na příčce 68 s pěti procenty závad, které mohou znamenat nebezpečí.

Na opačném konci tabulky skončila Kia Carnival s 19,7 % závad. O málo lépe si vedl Chrysler PT Cruiser. Carnival, stejně jako čtvrtá od konce laguna, se na chvostu tabulek TÜV objevují pravidelně.

popisek VÝSLEDKY
STATISTIKA TÜV REPORT

Ke "králům" dalších kategorií patří Porsche 911 a Boxster nebo Toyota RAV4. Propadlíky pak doplňují Renault Twingo, Alfa Romeo 145/146 nebo Chrysler Voyager.

Ve všech věkových třídách jsou na předních místech hojně zastoupeny následující značky: Toyota desetkrát, Porsche devětkrát, Mercedes osmkrát, Mazda a Subaru sedmkrát a Ford a Honda dvakrát.

"Němci začali pečovat o svá auta a jezdí s nimi pravidelně do servisu," říká Gunter Dettelman z německého TÜV SÜD. "Stále ale jezdí také auta, která znamenají nebezpečí. Mají neočividné, ale závažné defekty na brzdách, podvozku..."

"Pět procent nehod, při kterých dochází ke zraněním, má na svědomí špatný technický stav vozidel," dodává odborník TÜV SÜD Auto service.

Zlepšování kvality výroby ilustruje příkladem Oleg Spružina, šéf českého TÜV SÜD Auto CZ: "Ford Fusion, který byl loni v královské kategorii druhý se 2,6 procenty závažných závad, by letos se stejným výsledkem byl až 13."

Na argument, že Porsche 911 jeho majitel opečovává a vyjíždí s ním pouze párkrát do roka na víkendový výlet a naopak Renault Laguna je v provozu každý den, Dettelman namítá, že se na předních místech umísťují také modely, které slouží každodenně jako rodinná auta a takovým množstvím poruch stejně netrpí. Příkladem může být Toyota RAV4 - vítězná mezi auty stáří 6 - 7 let.

"Zdá se, že řidiči berou údržbu svých vozů vážněji. Kromě toho se u nových vozidel snížila poruchovost," vysvětluje Oleg Spružina z TÜV SÜD Auto CZ.

Gunter Dettelman, automobilový expert TÜV, vysvětluje: "Statistiky vycházejí z údajů, které přijdou ze stanic technické kontroly. Data pocházejí ze sedmi milionů technických kontrol, které proběhly na všech pracovištích v Německu."

Tabulky TÜV reportu byly sestaveny  na základě analýzy 50 procent z nich, což je stále velmi dobrý statistický vzorek. Do přehledu se dostalo 194 modelů aut, která se na kontrolu dostavila v alespoň deseti tisícovkách exemplářů v období od června 2006 do června 2007. "Technickou kontrolou musejí procházet nová osobní auta po třech letech a následně každé dva roky," říká Dettelman.

TÜV report pomáhá při rozhodování o koupi ojetiny. Gunter Dettelman ovšem dodává, že je také vodítkem pro automobilky při zlepšování kvality výroby.

Technici německých zkušeben dělí závady na lehké, vážné a nebezpečné. Ze statistik vyplývá, že 0,3 procenta z 55 milionů aut, která se pohybují na německých silnicích, trpí poslední kategorií závad, které mohou znamenat nebezpečí nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Na německých stanicích technické kontroly sledují víc než 100 kontrolních bodů. Statistiky zajímají čtyři základní oblasti auta: výfuková soustava, podvozek, osvětlení a brzdy.

Téměř polovina aut, která dorazila na technickou, měla nějakou závadu. 15,7 procenta jí neprošlo a muselo do servisu (loni to bylo 18,5 procenta). 33,5 % aut si odváželo poučení, že trpí lehkými nedostatky.

Průměrně trápí 2-3letá auta 4,8 % závažných závad. V kategorii osmi- až devítiletých je to ale už 18,1 procenta, v loňském roce to bylo 21,6 %. "Stejně pozitivní trend vývoje lze vysledovat i v dalších kategoriích," říká Dettelman.

Všímá si také častých problémů se světly. V kategorii 10 - 11letých aut má problémy se světly čtvrtina aut, u nejmladších vozů je to 7,9 procenta.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.