Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které se neporouchá: německé nebo mazda

  14:40aktualizováno  17:16
Nepatří návštěvy servisů k vašim zálibám? Kupte si mazdu nebo porsche. Přetrvávající nadvládu japonských a německých aut potvrzují nejčerstvější statistiky stanic technické kontroly TÜV. Škodovky si polepšily. Naopak, pokud vám stojí v garáži Kia Carnival nebo Renault Laguna, pravděpodobně si už se svým servismanem tykáte.

Královské třídě aut do tří let věku vévodí duo mazd. "Nejmladší kategorii přikládá TÜV velkou váhu, právě v ní se objevují nové modely automobilek," vysvětluje Gunter Dettelman, automobilový expert německého TÜV SÜD.

Mezi 25 modely, které ovládly prvních pět míst pěti hodnocených kategorií, je 14 německých a 12 japonských vozů. Nejlepší je Mazda 3 s 1,2 procenta závažných závad, následuje Mazda 2 s 1,4 %. O třetí místo se dělí VW Golf a Ford Fusion (2,2 %).

Škoda Octavia je společně s Audi TT a Smartem Fortwo na 35. místě s 3,8 procenta závad. Což je ve srovnání s loňským 52. místem (5,5 %) výrazné zlepšení. Fabia skončila na 49. místě (4,3 % závažných závad). Superb je na příčce 68 s pěti procenty závad, které mohou znamenat nebezpečí.

Na opačném konci tabulky skončila Kia Carnival s 19,7 % závad. O málo lépe si vedl Chrysler PT Cruiser. Carnival, stejně jako čtvrtá od konce laguna, se na chvostu tabulek TÜV objevují pravidelně.

popisek VÝSLEDKY
STATISTIKA TÜV REPORT

Ke "králům" dalších kategorií patří Porsche 911 a Boxster nebo Toyota RAV4. Propadlíky pak doplňují Renault Twingo, Alfa Romeo 145/146 nebo Chrysler Voyager.

Ve všech věkových třídách jsou na předních místech hojně zastoupeny následující značky: Toyota desetkrát, Porsche devětkrát, Mercedes osmkrát, Mazda a Subaru sedmkrát a Ford a Honda dvakrát.

"Němci začali pečovat o svá auta a jezdí s nimi pravidelně do servisu," říká Gunter Dettelman z německého TÜV SÜD. "Stále ale jezdí také auta, která znamenají nebezpečí. Mají neočividné, ale závažné defekty na brzdách, podvozku..."

"Pět procent nehod, při kterých dochází ke zraněním, má na svědomí špatný technický stav vozidel," dodává odborník TÜV SÜD Auto service.

Zlepšování kvality výroby ilustruje příkladem Oleg Spružina, šéf českého TÜV SÜD Auto CZ: "Ford Fusion, který byl loni v královské kategorii druhý se 2,6 procenty závažných závad, by letos se stejným výsledkem byl až 13."

Na argument, že Porsche 911 jeho majitel opečovává a vyjíždí s ním pouze párkrát do roka na víkendový výlet a naopak Renault Laguna je v provozu každý den, Dettelman namítá, že se na předních místech umísťují také modely, které slouží každodenně jako rodinná auta a takovým množstvím poruch stejně netrpí. Příkladem může být Toyota RAV4 - vítězná mezi auty stáří 6 - 7 let.

"Zdá se, že řidiči berou údržbu svých vozů vážněji. Kromě toho se u nových vozidel snížila poruchovost," vysvětluje Oleg Spružina z TÜV SÜD Auto CZ.

Gunter Dettelman, automobilový expert TÜV, vysvětluje: "Statistiky vycházejí z údajů, které přijdou ze stanic technické kontroly. Data pocházejí ze sedmi milionů technických kontrol, které proběhly na všech pracovištích v Německu."

Tabulky TÜV reportu byly sestaveny  na základě analýzy 50 procent z nich, což je stále velmi dobrý statistický vzorek. Do přehledu se dostalo 194 modelů aut, která se na kontrolu dostavila v alespoň deseti tisícovkách exemplářů v období od června 2006 do června 2007. "Technickou kontrolou musejí procházet nová osobní auta po třech letech a následně každé dva roky," říká Dettelman.

TÜV report pomáhá při rozhodování o koupi ojetiny. Gunter Dettelman ovšem dodává, že je také vodítkem pro automobilky při zlepšování kvality výroby.

Technici německých zkušeben dělí závady na lehké, vážné a nebezpečné. Ze statistik vyplývá, že 0,3 procenta z 55 milionů aut, která se pohybují na německých silnicích, trpí poslední kategorií závad, které mohou znamenat nebezpečí nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Na německých stanicích technické kontroly sledují víc než 100 kontrolních bodů. Statistiky zajímají čtyři základní oblasti auta: výfuková soustava, podvozek, osvětlení a brzdy.

Téměř polovina aut, která dorazila na technickou, měla nějakou závadu. 15,7 procenta jí neprošlo a muselo do servisu (loni to bylo 18,5 procenta). 33,5 % aut si odváželo poučení, že trpí lehkými nedostatky.

Průměrně trápí 2-3letá auta 4,8 % závažných závad. V kategorii osmi- až devítiletých je to ale už 18,1 procenta, v loňském roce to bylo 21,6 %. "Stejně pozitivní trend vývoje lze vysledovat i v dalších kategoriích," říká Dettelman.

Všímá si také častých problémů se světly. V kategorii 10 - 11letých aut má problémy se světly čtvrtina aut, u nejmladších vozů je to 7,9 procenta.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara

Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po...

Vitara končí s atmosférou. Motor ze staré školy modernímu SUV nepasuje

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara je v kategorii SUV pojem, poprvé vyjela před třiceti lety. Postupně vznikla již ve čtyřech generacích,...

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Najdete na iDNES.cz