Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auto, které se neporouchá: německé nebo mazda

  14:40aktualizováno  17:16
Nepatří návštěvy servisů k vašim zálibám? Kupte si mazdu nebo porsche. Přetrvávající nadvládu japonských a německých aut potvrzují nejčerstvější statistiky stanic technické kontroly TÜV. Škodovky si polepšily. Naopak, pokud vám stojí v garáži Kia Carnival nebo Renault Laguna, pravděpodobně si už se svým servismanem tykáte.

Královské třídě aut do tří let věku vévodí duo mazd. "Nejmladší kategorii přikládá TÜV velkou váhu, právě v ní se objevují nové modely automobilek," vysvětluje Gunter Dettelman, automobilový expert německého TÜV SÜD.

Mezi 25 modely, které ovládly prvních pět míst pěti hodnocených kategorií, je 14 německých a 12 japonských vozů. Nejlepší je Mazda 3 s 1,2 procenta závažných závad, následuje Mazda 2 s 1,4 %. O třetí místo se dělí VW Golf a Ford Fusion (2,2 %).

Škoda Octavia je společně s Audi TT a Smartem Fortwo na 35. místě s 3,8 procenta závad. Což je ve srovnání s loňským 52. místem (5,5 %) výrazné zlepšení. Fabia skončila na 49. místě (4,3 % závažných závad). Superb je na příčce 68 s pěti procenty závad, které mohou znamenat nebezpečí.

Na opačném konci tabulky skončila Kia Carnival s 19,7 % závad. O málo lépe si vedl Chrysler PT Cruiser. Carnival, stejně jako čtvrtá od konce laguna, se na chvostu tabulek TÜV objevují pravidelně.

popisek VÝSLEDKY
STATISTIKA TÜV REPORT

Ke "králům" dalších kategorií patří Porsche 911 a Boxster nebo Toyota RAV4. Propadlíky pak doplňují Renault Twingo, Alfa Romeo 145/146 nebo Chrysler Voyager.

Ve všech věkových třídách jsou na předních místech hojně zastoupeny následující značky: Toyota desetkrát, Porsche devětkrát, Mercedes osmkrát, Mazda a Subaru sedmkrát a Ford a Honda dvakrát.

"Němci začali pečovat o svá auta a jezdí s nimi pravidelně do servisu," říká Gunter Dettelman z německého TÜV SÜD. "Stále ale jezdí také auta, která znamenají nebezpečí. Mají neočividné, ale závažné defekty na brzdách, podvozku..."

"Pět procent nehod, při kterých dochází ke zraněním, má na svědomí špatný technický stav vozidel," dodává odborník TÜV SÜD Auto service.

Zlepšování kvality výroby ilustruje příkladem Oleg Spružina, šéf českého TÜV SÜD Auto CZ: "Ford Fusion, který byl loni v královské kategorii druhý se 2,6 procenty závažných závad, by letos se stejným výsledkem byl až 13."

Na argument, že Porsche 911 jeho majitel opečovává a vyjíždí s ním pouze párkrát do roka na víkendový výlet a naopak Renault Laguna je v provozu každý den, Dettelman namítá, že se na předních místech umísťují také modely, které slouží každodenně jako rodinná auta a takovým množstvím poruch stejně netrpí. Příkladem může být Toyota RAV4 - vítězná mezi auty stáří 6 - 7 let.

"Zdá se, že řidiči berou údržbu svých vozů vážněji. Kromě toho se u nových vozidel snížila poruchovost," vysvětluje Oleg Spružina z TÜV SÜD Auto CZ.

Gunter Dettelman, automobilový expert TÜV, vysvětluje: "Statistiky vycházejí z údajů, které přijdou ze stanic technické kontroly. Data pocházejí ze sedmi milionů technických kontrol, které proběhly na všech pracovištích v Německu."

Tabulky TÜV reportu byly sestaveny  na základě analýzy 50 procent z nich, což je stále velmi dobrý statistický vzorek. Do přehledu se dostalo 194 modelů aut, která se na kontrolu dostavila v alespoň deseti tisícovkách exemplářů v období od června 2006 do června 2007. "Technickou kontrolou musejí procházet nová osobní auta po třech letech a následně každé dva roky," říká Dettelman.

TÜV report pomáhá při rozhodování o koupi ojetiny. Gunter Dettelman ovšem dodává, že je také vodítkem pro automobilky při zlepšování kvality výroby.

Technici německých zkušeben dělí závady na lehké, vážné a nebezpečné. Ze statistik vyplývá, že 0,3 procenta z 55 milionů aut, která se pohybují na německých silnicích, trpí poslední kategorií závad, které mohou znamenat nebezpečí nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Na německých stanicích technické kontroly sledují víc než 100 kontrolních bodů. Statistiky zajímají čtyři základní oblasti auta: výfuková soustava, podvozek, osvětlení a brzdy.

Téměř polovina aut, která dorazila na technickou, měla nějakou závadu. 15,7 procenta jí neprošlo a muselo do servisu (loni to bylo 18,5 procenta). 33,5 % aut si odváželo poučení, že trpí lehkými nedostatky.

Průměrně trápí 2-3letá auta 4,8 % závažných závad. V kategorii osmi- až devítiletých je to ale už 18,1 procenta, v loňském roce to bylo 21,6 %. "Stejně pozitivní trend vývoje lze vysledovat i v dalších kategoriích," říká Dettelman.

Všímá si také častých problémů se světly. V kategorii 10 - 11letých aut má problémy se světly čtvrtina aut, u nejmladších vozů je to 7,9 procenta.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...