Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto může být po útoku kroupami jako nové, oprava ale bude drahá a dlouhá

  15:30aktualizováno  15:30
Po krupobití, které se prohnalo nad Českem začátkem týdne, má mnoho aut karoserii důlkovatou jako golfový míček. Tomu prohlubně vylepšují aerodynamiku, karoserie auta ale má být rovná. A mnohdy nepřízeň počasí odnesly nejen plechy. Počítejte s tím, že oprava bude drahá a hlavně budete čekat dlouho.

Co s autem poničeným krupobitím? Škody, které kroupy způsobily, se většinou nehradí z povinného ručení. Výjimkou je, pokud máte v povinném ručení pojištění proti živelným pohromám (více o pojistkách proti kroupám čtěte ZDE). O náhradu škody mohou žádat ti, kdo mají havarijní pojištění nebo pojištění přírodních rizik.

Kroupy, které poničily auta na pražském ChodověKroupy, které poničily auta na pražském Chodově

Kroupy, které poničily auta na pražském Chodově

Majitelé aut s dobrou pojistkou tedy nechají škody ohodnotit a zdokumentovat technikem a odvezou ho do servisu. O víc se nestarají. Hůře pojištěné a méně movité čeká běhání, shánění a hlavně nemalé investice.

Na karoserie nových aut lze použít neinvazivní metodu opravy karosářských dílů PDR. Šikovný autoklempíř tak umí vyrovnat důlky bez zásahu do karoserie a poškození laku.

Auto po krupobití

Jenže tuto proceduru se vyplatí použít u aut mladších. Je vcelku drahá a u starších aut, která mají "vytvrdlý" lak, je tento způsob narovnávání plechů náročnější. Specialisté, kteří metodu označovanou jako PDR (Paintless Dent Repair) umí, mají teď hodně napilno. U některých budete čekat na opravu až šest týdnů. Za vyrovnání jednoho důlku vybírají firmy, které se na PDR specializují, kolem tisícovky. Ceny větších oprav jsou vždy na dohodě. Oprava celého kroupami potlučeného auta vyjde od třiceti tisíc výš. Je tedy otázkou, zda se u starých aut vyplatí.

povinné ručení na kroupy nestačí

Je třeba mít havarijní pojistku - čtěte ZDE

Při použití PDR technik vytlačuje deformace ze spodní strany dílu karoserie. Má na to speciální háky z oceli s různým zakřivením, kterými se dostane i do zdánlivě nepřístupných skulin. Vytlačit plech zpátky jde na velkých plochách, na místech, ke kterým se nedostane zevnitř, se naopak plech "vytahuje". Speciálním lepidlem se na místo přichytí jakási přísavka a zvláštním přípravkem se promáčklina vyrovná. Na závěr se ještě zvláštním trnem zahladí výstupky, které vznikly po rovnání. Potíž ale čeká v případě, že je v poškozeném místě hrana, promáčklina má ostré okraje nebo je v daném místě narušený lak (poškrábaný, prasklý). V tom případě je třeba místo vybrousit, zatmelit a přelakovat.

Auto po krupobití

Zkuste vrakoviště

Když vaše auto už něco pamatuje, bude oprava náročnější. Kapotu a další plechy je asi nejjednodušší vyměnit. Pokud nechcete nebo nemůžete investovat do originálních nových náhradních dílů, můžete zkusit díly z druhovýroby. U těch ale počítejte s tím, že už nebudou tak kvalitní. Zkusit můžete štěstí i na internetu a skoro určitě pořídíte na vrakovištích. Tam se také můžete poohlédnout po různých plastových součástkách, zrcátkách nebo světlech, které kroupy také ničily. Při shánění mezi použitými díly můžete zkoušet štěstí a hledat díl ve "své" barvě, čímž ušetříte za lakování.

Auto po krupobití

Pokud neseženete díly v jednotném odstínu můžete se namísto lakování obrátit na firmy oblékající auta do samolepících fólií. Převlek auta se dá pořídit od nějakých 15 až 20 tisíc.

Velké kroupy dokázaly i rozbít okna aut. Na obvyklé modely běžných značek je specializované firmy mají skladem. Výměna skel zabere maximálně půlden. I u specialistů na autookna jsou ale teď návaly, takže budete muset počkat, než na vás přijde řada.

Autor:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.