Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto může i vám zacvičit se zdravím

  16:06aktualizováno  16:06
Představa, že dopravní nehoda je tím nejhorším, čím se vám jízda v automobilu může podepsat na zdraví, je mylná. Zdraví si lze v autě ničit i dlouhodobě systematicky. A dobrovolně. Zatímco dopravní nehody v České republice znamenají úhonu na zdraví ročně pro desítky tisíc osob, statisíců se týká dlouhodobě negativně působící vlivy jízdy v autě.
Páteř

Možná že i vám se to s příchodem jara přihodilo. Zase po čase se vám ozvala záda... přesněji řečeno bolesti v kříži. Jen málokdo si připustí, že velice nepříjemný neduh bude nějak souviset s automobilem. A přece tu může být souvislost zcela přímá - přes zimu jste jezdili méně, teď už zase pravidelně namáháte tělo poněkud netypickým posezem za volantem. "Nejčastější problémy řidičů souvisí s pohybovým ústrojím," říká Miloslava Hartmanová, praktická lékařka z Prahy-Vršovic. Má pro své tvrzení pádné argumenty již dlouho se stará o zdraví profesionálních řidičů z velkého pražského závodu automobilové dopravy. Samozřejmě lze oponovat, že ten, kdo sedí denně za volantem třeba půl dne, na tom bude hůř než vy, když jezdíte autem jen do práce, trochu referentským a pak o víkendu. Jenomže problém je v tom, že některé zdravotní problémy mohou narůstat pomalu, ale jistě jako milimetry na krápníku. A tak profesionální řidič začne trpět "na záda" už třeba za dva tři roky za volantem, zatímco na vás to přijde po deseti patnácti letech. Ale přijde. "Chápu sice, že mnozí chlapi by se před kolegy v práci styděli, kdyby si měli pár minut o přestávce rozhýbat tělo několika cviky, které uvolní nerovnoměrně namáhané svalové partie i páteř," říká doktorka Hartmanová, "ale ono skutečně nic lepšího než alespoň nejjednodušší rehabilitační cvik zatím neexistuje. A když už tedy ne během směny, pak aspoň pár minut ráno a večer."

Vysoký tlak

Příčinnou souvislost "hexenšusu", bolestí od krční páteře a kloubních komplikací ve vztahu k nesprávnému sezení v autě, to ještě dokážeme pochopit. Proto je ostatně tak důležitá volba správného sezení v autě. Ovšem druhému nejobvyklejšímu problému, jak se promítá svou četností v ordinaci Miloslavy Hartmanové, asi už budeme rozumět méně... "Hodně řidičů trpí na hypertenzi neboli vysoký tlak," uvádí praktická lékařka. "Ona ta souvislost je poněkud složitější než v prvém případě. Je dána celým souborem vlivů, které na řidiče působí. Ze všech nejmarkantnější je nesprávná životospráva v kombinaci se stálým stresovým prostředím, ve kterém se řidič většinu své pracovní doby pohybuje. U profesionálů - a teď mám na mysli především ty, kteří jezdí v malých soukromých podnicích je to samozřejmě ještě podstatně umocněno i strachem o udržení zaměstnání. Řidičů je dost, moc placeni zpravidla nejsou, a tak honí hodiny za volantem bez ohledu na potřebu pořádného odpočinku a spánku." Vy si asi takové stakilometrové šňůry ordinujete zpravidla jen při cestě na dovolenou k moři. Ale pokud máte k vyššímu tlaku dispozice, můžete si docela dobře zatápět pod pekelným kotlíkem průšvihů pravidelně už tím, že si nedokážete odpustit odjezdy na chaty a chalupy v pátek večer, ještě zmoženi doháněním pátečních pracovních restů. Ráno už je přece potřeba být na chalupě a dělat... Ovšem jen potud, dokud vám vaše zdraví neřekne STOP!

Hlava

Bylo by možné jmenovat ještě celou řadu negativních vlivů, se kterými se při řízení auta více či méně dobrovolně utkáváte. Jsou to především poruchy trávicího traktu dané opět souběhem špatné životosprávy a stresu. I když na druhou stranu naštěstí přibývá řidičů, kteří si natolik váží stavu svého žaludku, že už opustili systém housky a krájeného salámu servírovaného na mastném papíře a raději pár desítek minut věnují slušnému obědu v restauraci u silnice. "Jedno pozitivum přece jen u řidičů musím konstatovat," usmívá se lékařka. "Jsou na tom zpravidla z hlediska duševního stavu a sociálních vztahů lépe, než je průměr populace, která mi prochází ordinací. Lépe se s nimi komunikuje, jako by díky své činnosti uměli lépe vnímat okolí, prostě nejsou to špatní pacienti." Když budete dodržovat některé rady lékařů a vlastním přičiněním si neuženete za volantem žaludeční vředy či srůsty páteře, možná se dožijete svého řidičského důchodu docela duševně svěží...


Ráno a večer pár minut pěkně zvolna překlápět v kolenou pokrčené nohy vlevo (1-2) a vpravo (3-4). "Ovšem pozor," upozorňuje MUDr. Miroslav Procházka, přední odborník na rehabilitaci, "to je jen jeden ze souboru spinálních cviků, které mají svou hodnotu především tehdy, cvičí-li se jako celek. Pokud to bude někdo cvičit jen samostatně, nemůže být výsledný efekt nikdy dokonalý."

Autor:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.