Auto může i vám zacvičit se zdravím

  • 8
Představa, že dopravní nehoda je tím nejhorším, čím se vám jízda v automobilu může podepsat na zdraví, je mylná. Zdraví si lze v autě ničit i dlouhodobě systematicky. A dobrovolně. Zatímco dopravní nehody v České republice znamenají úhonu na zdraví ročně pro desítky tisíc osob, statisíců se týká dlouhodobě negativně působící vlivy jízdy v autě.
Páteř

Možná že i vám se to s příchodem jara přihodilo. Zase po čase se vám ozvala záda... přesněji řečeno bolesti v kříži. Jen málokdo si připustí, že velice nepříjemný neduh bude nějak souviset s automobilem. A přece tu může být souvislost zcela přímá - přes zimu jste jezdili méně, teď už zase pravidelně namáháte tělo poněkud netypickým posezem za volantem. "Nejčastější problémy řidičů souvisí s pohybovým ústrojím," říká Miloslava Hartmanová, praktická lékařka z Prahy-Vršovic. Má pro své tvrzení pádné argumenty již dlouho se stará o zdraví profesionálních řidičů z velkého pražského závodu automobilové dopravy. Samozřejmě lze oponovat, že ten, kdo sedí denně za volantem třeba půl dne, na tom bude hůř než vy, když jezdíte autem jen do práce, trochu referentským a pak o víkendu. Jenomže problém je v tom, že některé zdravotní problémy mohou narůstat pomalu, ale jistě jako milimetry na krápníku. A tak profesionální řidič začne trpět "na záda" už třeba za dva tři roky za volantem, zatímco na vás to přijde po deseti patnácti letech. Ale přijde. "Chápu sice, že mnozí chlapi by se před kolegy v práci styděli, kdyby si měli pár minut o přestávce rozhýbat tělo několika cviky, které uvolní nerovnoměrně namáhané svalové partie i páteř," říká doktorka Hartmanová, "ale ono skutečně nic lepšího než alespoň nejjednodušší rehabilitační cvik zatím neexistuje. A když už tedy ne během směny, pak aspoň pár minut ráno a večer."

Vysoký tlak

Příčinnou souvislost "hexenšusu", bolestí od krční páteře a kloubních komplikací ve vztahu k nesprávnému sezení v autě, to ještě dokážeme pochopit. Proto je ostatně tak důležitá volba správného sezení v autě. Ovšem druhému nejobvyklejšímu problému, jak se promítá svou četností v ordinaci Miloslavy Hartmanové, asi už budeme rozumět méně... "Hodně řidičů trpí na hypertenzi neboli vysoký tlak," uvádí praktická lékařka. "Ona ta souvislost je poněkud složitější než v prvém případě. Je dána celým souborem vlivů, které na řidiče působí. Ze všech nejmarkantnější je nesprávná životospráva v kombinaci se stálým stresovým prostředím, ve kterém se řidič většinu své pracovní doby pohybuje. U profesionálů - a teď mám na mysli především ty, kteří jezdí v malých soukromých podnicích je to samozřejmě ještě podstatně umocněno i strachem o udržení zaměstnání. Řidičů je dost, moc placeni zpravidla nejsou, a tak honí hodiny za volantem bez ohledu na potřebu pořádného odpočinku a spánku." Vy si asi takové stakilometrové šňůry ordinujete zpravidla jen při cestě na dovolenou k moři. Ale pokud máte k vyššímu tlaku dispozice, můžete si docela dobře zatápět pod pekelným kotlíkem průšvihů pravidelně už tím, že si nedokážete odpustit odjezdy na chaty a chalupy v pátek večer, ještě zmoženi doháněním pátečních pracovních restů. Ráno už je přece potřeba být na chalupě a dělat... Ovšem jen potud, dokud vám vaše zdraví neřekne STOP!

Hlava

Bylo by možné jmenovat ještě celou řadu negativních vlivů, se kterými se při řízení auta více či méně dobrovolně utkáváte. Jsou to především poruchy trávicího traktu dané opět souběhem špatné životosprávy a stresu. I když na druhou stranu naštěstí přibývá řidičů, kteří si natolik váží stavu svého žaludku, že už opustili systém housky a krájeného salámu servírovaného na mastném papíře a raději pár desítek minut věnují slušnému obědu v restauraci u silnice. "Jedno pozitivum přece jen u řidičů musím konstatovat," usmívá se lékařka. "Jsou na tom zpravidla z hlediska duševního stavu a sociálních vztahů lépe, než je průměr populace, která mi prochází ordinací. Lépe se s nimi komunikuje, jako by díky své činnosti uměli lépe vnímat okolí, prostě nejsou to špatní pacienti." Když budete dodržovat některé rady lékařů a vlastním přičiněním si neuženete za volantem žaludeční vředy či srůsty páteře, možná se dožijete svého řidičského důchodu docela duševně svěží...


Ráno a večer pár minut pěkně zvolna překlápět v kolenou pokrčené nohy vlevo (1-2) a vpravo (3-4). "Ovšem pozor," upozorňuje MUDr. Miroslav Procházka, přední odborník na rehabilitaci, "to je jen jeden ze souboru spinálních cviků, které mají svou hodnotu především tehdy, cvičí-li se jako celek. Pokud to bude někdo cvičit jen samostatně, nemůže být výsledný efekt nikdy dokonalý."