Lotus Europa

Lotus Europa | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Auto na míru? Adoptujte si svůj lotus

  • 20
Značka, stvořená roku 1952 Colinem Chapmanem, se nikdy výrazněji nezpronevěřila nezkaženému sportovnímu duchu. Už nyní je žijící legendou, přestože Lotusů u nás i v mnoha dalších zemích jezdí sotva pár desítek. Téměř každý motoristický fanoušek bez zaváhání vychrlí jména Esprit, Excel, Elite, Eclat, Elan, Europa a zejména lotus nejlotusovatější – puristický roadster Seven.

Ještě o něco slavnější je účast anglických skvostů ve Formuli 1 – za 36 let tam lotusy nasbíraly pěknou řádku věnců.

Motoráři se také podíleli na vývoji výkonných jednotek pro jiné značky – patrně nejznámější je Lotus Omega/Carlton, který byl ve své době nejrychlejší sériově vyráběnou limuzínou světa.

Temné období
Po náhlé smrti Colina Chapmana v roce 1982 přišly finanční problémy, které vyústily v převzetí lotusu skupinou GM o čtyři roky později.

Náročné sporťáky se však do portfolia beztak roztříštěného a vlastními problémy zmítaného koncernu příliš nehodily, tak značka skončila – bok po boku další mýtické značky Bugatti - v roce 1993 v náručí lucemburské firmy A.C.B.N. Holdings S.A., kontrolované italským obchodníkem Artiolim.

Dvě legendy v jednom domě se však ukázaly jako příliš velké sousto a tak už za další tři roky se nebohý Lotus znovu stěhoval. Malajská společnost Perusahaan Otomobil Nasional Bhd (Proton) se však ukázala být lepším pěstounem, než si kdokoliv troufal předpovědět, a Lotus se za otcovskou péči odvděčuje přívalem nových modelů.

Mrštná současnost
Již roku 1995 se představil superlehký (pouze 680 kg) hliníkový roadster s motorem uprostřed a kompozitovou karoserií elise, jemuž pouhých 120 koní stačilo k velmi zajímavým jízdním výkonům a především úchvatným jízdním vlastnostem.

V roce 1999 vznikla silnější modifikace 111S a o rok později extrémní zcela otevřená limitovaná edice 340R (177 koní). Stejný motor dostala i nová uzavřená verze exige, uvedená současně (2000) s modernizovaným Elise Series 2.

Oba tyto modely vznikají na společné lince s Opelem/Vauxhallem Speedster. Roku 2004 se v Ženevě představila i nová podoba kupé exige, které dostalo do vínku výkonný čtyřválec Toyota 1,8 l VVTL-i (141 kW), zrychlující lehký vozík na stovku za 4,9 s.

Exige S
Ani to však ambiciózním konstruktérům nestačilo, tak dodali ještě Rootsovo dmychadlo, mezichladič stlačeného vzduchu s náběrem na střeše, dva výkonné olejové chladiče a zvýšili výkon na znamenité 162,5 kW.

Tak se letos na ženevském autosalonu mohla předvést nenápadná verze Exige S, která sice kvůli nezbytným úpravám ztěžkla na 935 kg, avšak přesto zvládne 100 km/h za vynikající 4,3 s, což ji staví do pozice nejrychleji akcelerujícího sériového lotusu všech dob a také na roveň vozů Porsche.

160 km/h zvládne Exige S za necelých 10 s a nejvyšší rychlost, která však v tomto případě není příliš podstatná, činí 235 km/h. Zůstává hlavní výhoda – tedy bezkonkurenční obratnost a jízdní vlastnosti. Vybrané trhy se dočkají v květnu 2006, zájemci si musí připravit 44 147 euro bez DPH.

Europa S
K jednomu z veleslavných jmen minulosti se vrací první opravdová novinka po 11 letech. Protože modely Elise/Exige jsou zaměřeny výhradně na maximální kontakt s vozovkou na úkor byť jen náznaku komfortu, rozhodli se konstruktéři vyjít vstříc i zájemcům o každodenní užívání novým, větším modelem Europa S.

V intencích značky se jedná o grand tourer, přesto se pohotovostní hmotnost o 5 kg vešla do jediné tuny díky prostorovému hliníkovému rámu a kompozitové karoserii. Zvětšená karoserie poskytuje vyšší dveřní otvor k pohodlnějšímu nastupování, objemnější kufr (154 dm³) a pohodlněji řešený interiér s koženým čalouněním a dalšími luxusními drobnostmi.

Pohon obstarává uprostřed uložený dvoulitr Ecotec o výkonu 149 kW, který europu zrychluje na 96 km/h za 5,5 s a na 160 km/h za 14 s. Nejvyšší rychlost činí 225 km/h a cena včetně daně by měla oscilovat kolem částky 49 tisíc euro.

APX (Advanced Performance Crossover)
V roce 2005 nově vytvořená konstrukční divize Lotus Engineering, nabízející vývojové kapacity třetím stranám, přivezla do Ženevy kompletně vyvinutou studii APX, kterou nabízí velkým značkám k vlastní výrobě; ne každá automobilka disponuje dostatečnými kapacitami či prostředky k vývoji vlastního modelu, proto může koupit již hotový model bez značky na přídi, dát mu svoji firemní identitu a zařadit jej do vlastního výrobního programu. Vyřešeno je vše včetně předhomologačních příprav, bezpečnosti a použité techniky. Stačí tedy jen koupit a začít v malých sériích vyrábět.

VVA
Lotus přesně k tomuto účelu stvořil tzv. Versatile Vehicle Architecture (VVA), s jejíž pomocí je schopen splnit požadavky výrobců na vývoj nového crossoveru s minimálními možnými náklady. Je určena pro roční výrobu nejvýše padesáti tisíc vozů, které se mohou vzájemně lišit tvarem karoserie i rozměry. Lotus využil svých bohatých zkušeností se zpracováním hliníku a tento materiál použil i k realizaci odlitků, výlisků a průtažků, spojovaných lepením, nýtováním a šroubovými spoji.

Výrazně dynamicky tvarovaný crossover mezi SUV a velkoprostorovým kombi pohání vpředu uložený lehký celohliníkový třílitrový šestiválec s litinovými vložkami, přeplňovaný Rootsovým dmychadlem s mezichladičem na 224 kW a 360 Nm.

Vyznačuje se, stejně jako další nabízené modulární atmosférické motory 3,0 a 2,2 l, nízkou náročností a absencí drahých konstrukčních detailů. Poháněna jsou všechna kola a uvnitř je místo pro 5+2 cestující. 4,7 dlouhý a 1,85 m široký vůz s rozvorem 2.700 mm váží díky hliníkové konstrukci pouhých 1570 kg.

Legenda se vrací

Původní Lotus Europa (Typ 46) nahradil v roce 1966 legendární model 7. Colin Chapman si dal záležet, aby europa byla jeho důstojným nástupcem. Základní požadavky splňovala dokonale: jednoduchost, přijatelná cena, malá hmotnost a samozřejmě - poháněná zadní náprava.

Auto se skvělou aerodynamikou Cx=0,29 mělo uprostřed napříč umístěný čtyřválec, karoserie byla z laminátu. Europa dostávala ve své první generaci S1 agregát Renault 1470 ccm s výkonem 82 koní spolupracující se čtyřstupňovou převodovkou. "ES-jednička" vážila 686 kilogramů, z nuly na 96 kilometrech v hodině byla za deset sekund a nejvíc se rozjela na 177 km/h. Druhá generace S2 (typ 54) se představila V roce 1968.

Tři roky před ukončením výroby v roce 1974 dostala europa nové srdce Lotus Twin CAm (DOHC) s objemem 1558 ccm a výkonem 115 koní. Verze Europa Special měla dokonce 126 koní a pětistupňovou převodovku Renault. 740 kilogramů lehký sporťák se rozjel až na 198 kilometrů v hodině, z nuly na šedesáti mílích (96 km/h) byl za sedm sekund.

Za osm let výroby vzniklo 9300 Lotusů Europa.