Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na stlačený vzduch: revoluce nebo ekologický sen?

  8:37aktualizováno  8:37
Jedna malá francouzská firma vsadila na použití stlačeného vzduchu jako paliva a představila prototyp třímístného auta na světovém autosalónu, který se otevřel veřejnosti o víkendu v Paříži. Informovala o tom agentura AFP s tím, že by se mohlo jednat o převrat v automobilové dopravě.Fotogalerie a články z Pařížského autosalonu ZDE!

Plná nádrž stlačeného vzduchu má umožnit ujet 150 kilometrů a stát pouhých 1,5 eura. Pokud se tyto údaje slibované firmou MiniCAT v praxi potvrdí, mohlo by jít podle pozorovatelů o začátek revoluce. Prototyp je vyvinut pro městské užití. Designem připomíná Smart, ale pod kapotou má motor na stlačený vzduch.

Tato technika se krátce používala začátkem 20. století v tramvajích ve francouzských městech Nantes a La Rochelle. Její efektivní využití pro auta umožnil osmiletý výzkum, který vyústil ve schválení čtyřicítky patentů, uvedl konstruktér unikátního motoru Guy Négre.

Vysvětlil, že nový pohon spočívá ve třech dlouhých trubicích vyrobených z uhlíkových vláken a umístěných pod spodkem auta. Tyto trubice obsahují vzduch stlačený na 150krát větší tlak, než je v pneumatikách. Píst v motoru přihání venkovní vzduch a stlačuje ho na 20 barů, což ho zahřívá na 400 stupňů Celsia.
Vstříknutí stlačeného vzduchu nutí píst k pohybu společně s osou kol.

Váhu vozidla snižuje použití hliníkových trubic pro zhotovení podvozku. Jelikož venkovní vzduch musí být před svou kompresí filtrován, opouští nakonec auto ještě čistější, než byl. Pro naplnění nádrže stačí čtyři hodiny při použití napětí 220 voltů.
To by v levnějších nočních hodinách stálo asi 1,5 eura. 

Projekt však vzbuzuje pochyby. Dopravní expert v Evropské komisi Günter Hoermandinger soudí, že dosah 150 kilometrů je vzhledem k množství stačeného vzduchu těžko uvěřitelný. Podle něj by již dojezd deseti kilometrů byl ohromným úspěchem. Velcí konstruktéři při svých snahách o ekologickou dopravu zatím raději
investují do elektrických baterií a vodíkových motorů. 

Životaschopnost pohonu aut na stlačený vzduch ve městech se brzy ukáže, jelikož firma MiniCAT již oznámila, že její továrna u jihofrancouzského města Nice začne sériovou výrobu svých aut v prvním pololetí toku 2003. Cena jednoho auta se má pohybovat kolem 14.000 dolarů (asi 520.000 korun).

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.