Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brně představili pneumobily, auta na stlačený vzduch

  14:19aktualizováno  14:19
Závodní vozítka poháněná vzduchem z tlakových lahví zkonstruovali studenti Vysokého učení technického v Brně. Dvě lehká jednomístná vozítka, která jezdí rychlostí asi 40 kilometrů v hodině, vyšlou koncem týdne na závody do Maďarska.

Závodní auta poháněná vzduchem z tlakových lahví vyráží na závody do Maďarska. | foto: ČTK

Do běžné výroby aut vzduch jako hlavní pohon asi zatím nepronikne. Stále to není tak efektivní, aby vozítko dokázalo ujet stejnou vzdálenost jako auto na fosilní paliva, nebo elektřinu, řekl jeden z brněnských konstruktérů David Smejkal. Je však možné, že stlačený vzduch poslouží jako doplňková, podpůrná technologie v kombinaci s jinými pohony. "Pomůže tak snížit spotřebu a omezit emise," uvedl Smejkal.

Fotogalerie

Závody v maďarském Egeru pořádá společnost Bosch Rexroth. Účastní se jich více než 40 týmů z pěti států střední Evropy. Brněnští studenti tentokrát věří v medailový úspěch. Před dvěma lety při první účasti získali ceny pro nejlepšího nováčka a za inovativní konstrukci. Loni se ve dvou závodních kategoriích umístili těsně pod stupni vítězů.

Nejlepší závodní speciály mají dojezd až deset kilometrů na vzduchovou lahev s objemem deset litrů a jezdí rychlostí až 45 kilometrů v hodině.

Projekt pneumobilu vznikl v ústavu konstruování brněnské techniky v roce 2011. Studenti se do něj pustili bez bližší znalosti problematiky, pouze s nadšením a touhou vyvíjet závodní vozidla. První vozítko sestavili přibližně z 350 dílů za 70 tisíc korun, část komponentů dostali zdarma od výrobce.

"Strávili jsme na tom stovky hodin," uvedl Smejkal, jenž nyní pracuje s mladšími studenty jako mentor. Praktické vědomosti podle něj pomáhají absolventům technických oborů při hledání uplatnění ve firmách.

Konstrukci vozítek ovlivňují technické předpisy a pravidla závodů, stejně jako bezpečnostní omezení. Každý pneumobil se skládá z tlakové lahve, válců a mechanismu pro převod lineárního pohybu na rotační. Vše kryje lehký hliníkový rám a kapotáž.

Studenti vozítka postupně vylepšují. Pro letošní závody například zdokonalili proces spotřeby vzduchu a změnili počet pístových válců. Do pneumatického obvodu přidali akumulátor a chladič vzduchu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.