Do běžné výroby aut vzduch jako hlavní pohon asi zatím nepronikne. Stále to není tak efektivní, aby vozítko dokázalo ujet stejnou vzdálenost jako auto na fosilní paliva, nebo elektřinu, řekl jeden z brněnských konstruktérů David Smejkal. Je však možné, že stlačený vzduch poslouží jako doplňková, podpůrná technologie v kombinaci s jinými pohony. "Pomůže tak snížit spotřebu a omezit emise," uvedl Smejkal.
Závody v maďarském Egeru pořádá společnost Bosch Rexroth. Účastní se jich více než 40 týmů z pěti států střední Evropy. Brněnští studenti tentokrát věří v medailový úspěch. Před dvěma lety při první účasti získali ceny pro nejlepšího nováčka a za inovativní konstrukci. Loni se ve dvou závodních kategoriích umístili těsně pod stupni vítězů.
Nejlepší závodní speciály mají dojezd až deset kilometrů na vzduchovou lahev s objemem deset litrů a jezdí rychlostí až 45 kilometrů v hodině.
Projekt pneumobilu vznikl v ústavu konstruování brněnské techniky v roce 2011. Studenti se do něj pustili bez bližší znalosti problematiky, pouze s nadšením a touhou vyvíjet závodní vozidla. První vozítko sestavili přibližně z 350 dílů za 70 tisíc korun, část komponentů dostali zdarma od výrobce.
"Strávili jsme na tom stovky hodin," uvedl Smejkal, jenž nyní pracuje s mladšími studenty jako mentor. Praktické vědomosti podle něj pomáhají absolventům technických oborů při hledání uplatnění ve firmách.
Konstrukci vozítek ovlivňují technické předpisy a pravidla závodů, stejně jako bezpečnostní omezení. Každý pneumobil se skládá z tlakové lahve, válců a mechanismu pro převod lineárního pohybu na rotační. Vše kryje lehký hliníkový rám a kapotáž.
Studenti vozítka postupně vylepšují. Pro letošní závody například zdokonalili proces spotřeby vzduchu a změnili počet pístových válců. Do pneumatického obvodu přidali akumulátor a chladič vzduchu.