Auto na vzduch vyjede ještě letos, stát bude 165 tisíc

aktualizováno 
Po 15 letech vývoje se chystá prodej auta na vzduch. Bublinovitý AirPod začneme od května potkávat na letištích v Paříži a Amsterdamu. Auto s dojezdem až 220 kilometrů natankuje plnou za dvě minuty a chybí mu volant.

AirPod - auto na vzduch | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalon Ženeva 2009

Francouzská společnost MDI konečně začne vyrábět automobily na vzduch. Produkce má prý odstartovat začátkem letošního prosince. Jeden z prototypů stojí na autosalonu v Ženevě.

Tříkolka ve tvaru bubliny by neměla mít žádné emise a měla by na jednu stosedmdesátipětilitrovou nádrž se stlačeným vzduchem ujet až 220 kilometrů.

Vůz, který nese označení AirPod, si řidiči budou moci znovu naplnit vzduchem buď doma za osm hodin, během kterých auto zapojí do elektrické zásuvky, anebo u speciální čerpací stanice, kde "tankování" bude trvat méně než dvě minuty.

AirPod - auto na vzduch

AirPod odpovídá požadavkům na dnešní malá auta, která v 80% případů najedou denně do 80 kilometrů. Dvě stě kilometrů jízdy vyjde podle propočtů výrobce na 1 euro.

Vozítko by měly od května zkoušet aerolinky Air France a KLM ve svých ústředích v Paříži, respektive Amsterodamu. Další zkouška pak začne v prosinci ve francouzském Nice.

Potenciální řidič si ale prý na nový vůz bude muset chvíli zvykat, a to nejen kvůli inovativnímu pohonu. Vůz se totiž podobně jako počítačové hry ovládá joystickem a dveře se otevírají jenom dopředu a dozadu. Dvě sedadla pro další cestující jsou obrácena proti směru jízdy a lze je z auta vyjmout, aby se zvětšil nákladní prostor až na 500 litrů objemu.

Podle mluvčího MDI Sebastiana Brauda se AirPod nepotýká s hlavním problémem aut, které pohání elektřina - nemá totiž těžké a drahé baterie. Auto by se i díky tomu mělo prodávat za cenu  6000 euro (zhruba 165 000 korun).

Auto na vzduch
Auto poháněné vzduchem jménem Eolo představil Guy Négre v roce 2001 na autosalonu v Bologni.

Stlačený vzduch je uchováván za velmi nízkých teplot a vysokých tlaků v nádržích pod podlahou. Pro "nabití" je třeba auto připojit do elektrické sítě. Speciální systém pak při jízdě vzduch vstřikuje do válců. Z výfuku jde pouze studený vzduch.

Guy Négre pracuje na autě na stlačený vzduch od roku 1990, zahájení sériové výroby bylo plánováno na rok 2003, Négremu se ale nedařilo vyřešit problém s chlazením. Francouzský vynálezce v roce 2007 podepsal smlouvu s Ratanem Tatou o poskytnutí patentu pro vývoj indické "lidovky" Tata Nano.

MDI už zároveň plánuje nástupce svého vozítka. Měl by to být tří až pětimístný 3,4 metru dlouhý kabriolet OneFlow Air. A opět by jej měl pohánět stlačený vzduch. MDI už dokonce ví základní cenu otevřeného auta na vzduch. Základní model by měl stát 3500 euro, plně vybavený kabriolet dostane cenovku 5300 euro. Další, uzavřená verze auta na vzduch MiniFlowAir svým tvarem zase připomíná Smart, nebo Tatu Nano. Některé modely dostanou duální pohon, kromě "vzduchového" budou mít také tradiční spalovací motor, který dodá výkon pro dálniční jízdu.

AirPod v číslech

délka x šířka x výška (m)

2,07 x 1,6 x 1,74
pohotovostní hmotnost (kg) 220

maximální rychlost

60 - 70 km/h
emise CO2 0 g/km
dojezd v městském provozu 180 - 220 km
rám/karoserie kompozitová sendvičová konstrukce (skelné vlákno/polyuretanová pěna)

objem nádrže

175 litrů při 350 barech

doba tankování

méně než 2 minuty
cena na 100 km jízdy 0,5 euro
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

 
Autoři: ,


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Praha je rejdiště maskovaných mercedesů. Nový úlovek odhalí příští rok

Maskované prototypy Mercedesů v Praze: GLB a A-Class

Maskovaný mercedes je už tradiční součástí pražského provozu. Auta se zde testují v pravidelném provozu a aktuálně...

VIDEO: První ochutnávka nového BMW 3. Už se vyrábí

Maskované BMW řady 3 při testech na okruhu Nürburgring

Svět šílí po SUV a s ním i BMW. Nejslavnějším modelem mnichovské značky však stále je řada 3. Klasický sedan a už...

Corolla je zpátky s velkým kufrem. Místo dieselů má hybrid

Toyota Corolla

Po dvou generacích Aurisu se Toyota vrací k osvědčenému jménu Corolla. Kombi musí v nabídce nahradit nejen předchozí...



Najdete na iDNES.cz