Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

  16:44aktualizováno  16:44
Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej rád vypustil na konci roku. Šetří přírodu, potrénuje svaly, lehce zaparkuje a nemělo by stát více než osmdesát tisíc.

Mikaela Kjellmana trápily emise a ucpaná města, a tak přišel s neotřelým nápadem vyrobit napůl auto a napůl kolo. Z každého si vzal to dobré a vymyslel PodRide. Je to jednomístné vozítko se čtyřmi koly, elektromotorem, pedály i blinkry. Je malé, ale stabilní.

Fotogalerie

Dvaačtyřicetiletý inženýr má zatím jen prototyp, ve kterém se přes rok dopravuje do práce. Ekologické vozítko používá Kjellman téměř po celý rok, tedy do doby než na silnice a cyklostezky napadne více než deset centimetrů sněhu. Před silnými švédskými zimami a špatným počasím jej při těchto cestách chrání plátěný plášť a čelní sklo.

„Topení zabudované do elektrokola je nastavené tak, aby se v případě potřeby sepnulo hodinu před tím, než Kjellman opustí svou kancelář a vydá se na cestu domů,“ napsal list The Washington Post. V garáži mu stojí i auto, to však používá jen na víkendové výlety.

K zákazníkům chce do konce roku

Při svých cestách se Kjellman setkal s úsměvy a vřelými reakcemi, a tak se rozhodl, že se PodRide pokusí vyrábět sériově. Na jaře proto na výrobu sbíral peníze přes platformu IndieGogo. A úspěch ho doslova zaskočil. Během dvou týdnů dosáhl cíle 30 tisíc dolarů. Video, které sdílel YouTube, shlédly tři miliony lidí.

V současné době Kjellman se svým týmem zjednodušuje jednotlivé části a vybírá komponenty, jako jsou převodovka, brzdy, či motor. Podle posledních informací by měla být první vozítka v prodeji na konci roku 2017. Cenu si však vynálezce zatím netroufá odhadovat.

Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide

Unikátní vozítko PodRide by se k zákazníkům mohlo dostat do konce roku 2017.

„Snažíme se ji co nejrychleji spočítat, ale dosud to nevíme. Čeká nás ještě mnoho výrobních rozhodnutí a některá zjednodušení prototypu, tohle všechno cenu ovlivní,“ píše se na stránkách vozítka PodRide. Podle původních informací by se cena čtyřkolových vozítek PodRide měla pohybovat mezi dvěma a třemi tisíci eur, tedy od 52 do 79 tisíc korun.

Ruční stěrač, LEDkové světlomety

PodRide může jezdit ve tmě, v dešti i v zimě, protože má i světlomety a malé elektrické topení. Nechybí blinkry a rukou ovládaný stěrač předního skla. V horku se dá přední okno otevřít a větrat pomohou i ventilační průduchy. Místa je tu jen pro jednoho dospělého, zato za plnohodnotným sedadlem. PodRide má i malý zavazadlový prostor nebo místo pro jedno dítě. Tolik k nejdůležitějším přednostem, které si Kjellman půjčil od aut.

Technické info

Údaje se po změnách ve výrobě mohou změnit.

  • Délka: 180 cm
  • Šířka: 75 cm
  • Výška: 145 cm
  • Výška sedáku: 50 cm
  • Hmotnost: 70 kg
  • Kolo: pneumatiky 20 palců
  • Rozvor kol: 88 cm
  • Obvod pneu: 3,5 m
  • Motor: 250 W elektrický
  • Dojezd: 60km
  • Rychlost: 25 km/h (s motorem)
  • Světla: LED světlomety, ukazatele a brzdová světla
  • Emise CO2: PodRide: 7g/km

Vhodný pro osobu o výšce do 1,9 metru a hmotnosti do 120 kg.

Zdroj: MyPodRide.com

Naopak bicykl PodRide připomíná šířkou jen 75 centimetrů, nezabere tak o moc víc místa než člověk na klasickém kole. O pohodlí během jízdy na nerovném povrchu se postará vzduchové odpružení. Zvládne rovný povrch, dlážděné i prašné cesty. Oficiálně, tedy zákonem, je PodRide považován za kolo, může tak i na cyklostezky a do pruhů pro cyklisty. Díky jeho rozměrům je snadné jej zaparkovat i na místě určenému pro kola a samozřejmě k jízdě není třeba řidičák.

Stejně jako kolo se bude PodRide zamykat řetězem k pevnému bodu a navíc bude mít každý kus unikátní sériové číslo, podle kterého je možné jej identifikovat.

Řidič nemusí jen šlapat do pedálů - vystřídá ho výše zmíněný elektromotor na baterii z elektrokola. Dojezd má PodRide 60 kilometrů a může dosáhnout rychlosti až 25 kilometrů v hodině.

K prodeji by měla nejprve být jen čtyřkolová verze, v USA a v Kanadě by se měla prodávat v půlce roku 2018 i verze se třemi koly. Pak se chce Kjellman zaměřit na vývoj dvoumístného modelu.

Vozítko se bude vyrábět na Tchaj-wanu. „Tchaj-wan má velkou základnu výrobců a dodavatelů jízdních kol a výrobou vysoce kvalitních jízdních kol je známý. Navíc má dobrý ekologický systém pro efektivní výrobu,“ zdůvodňuje švédský inženýr výběr továren na svých stránkách.





Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.