Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

  16:44aktualizováno  16:44
Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej rád vypustil na konci roku. Šetří přírodu, potrénuje svaly, lehce zaparkuje a nemělo by stát více než osmdesát tisíc.

Mikaela Kjellmana trápily emise a ucpaná města, a tak přišel s neotřelým nápadem vyrobit napůl auto a napůl kolo. Z každého si vzal to dobré a vymyslel PodRide. Je to jednomístné vozítko se čtyřmi koly, elektromotorem, pedály i blinkry. Je malé, ale stabilní.

Fotogalerie

Dvaačtyřicetiletý inženýr má zatím jen prototyp, ve kterém se přes rok dopravuje do práce. Ekologické vozítko používá Kjellman téměř po celý rok, tedy do doby než na silnice a cyklostezky napadne více než deset centimetrů sněhu. Před silnými švédskými zimami a špatným počasím jej při těchto cestách chrání plátěný plášť a čelní sklo.

„Topení zabudované do elektrokola je nastavené tak, aby se v případě potřeby sepnulo hodinu před tím, než Kjellman opustí svou kancelář a vydá se na cestu domů,“ napsal list The Washington Post. V garáži mu stojí i auto, to však používá jen na víkendové výlety.

K zákazníkům chce do konce roku

Při svých cestách se Kjellman setkal s úsměvy a vřelými reakcemi, a tak se rozhodl, že se PodRide pokusí vyrábět sériově. Na jaře proto na výrobu sbíral peníze přes platformu IndieGogo. A úspěch ho doslova zaskočil. Během dvou týdnů dosáhl cíle 30 tisíc dolarů. Video, které sdílel YouTube, shlédly tři miliony lidí.

V současné době Kjellman se svým týmem zjednodušuje jednotlivé části a vybírá komponenty, jako jsou převodovka, brzdy, či motor. Podle posledních informací by měla být první vozítka v prodeji na konci roku 2017. Cenu si však vynálezce zatím netroufá odhadovat.

Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide

Unikátní vozítko PodRide by se k zákazníkům mohlo dostat do konce roku 2017.

„Snažíme se ji co nejrychleji spočítat, ale dosud to nevíme. Čeká nás ještě mnoho výrobních rozhodnutí a některá zjednodušení prototypu, tohle všechno cenu ovlivní,“ píše se na stránkách vozítka PodRide. Podle původních informací by se cena čtyřkolových vozítek PodRide měla pohybovat mezi dvěma a třemi tisíci eur, tedy od 52 do 79 tisíc korun.

Ruční stěrač, LEDkové světlomety

PodRide může jezdit ve tmě, v dešti i v zimě, protože má i světlomety a malé elektrické topení. Nechybí blinkry a rukou ovládaný stěrač předního skla. V horku se dá přední okno otevřít a větrat pomohou i ventilační průduchy. Místa je tu jen pro jednoho dospělého, zato za plnohodnotným sedadlem. PodRide má i malý zavazadlový prostor nebo místo pro jedno dítě. Tolik k nejdůležitějším přednostem, které si Kjellman půjčil od aut.

Technické info

Údaje se po změnách ve výrobě mohou změnit.

  • Délka: 180 cm
  • Šířka: 75 cm
  • Výška: 145 cm
  • Výška sedáku: 50 cm
  • Hmotnost: 70 kg
  • Kolo: pneumatiky 20 palců
  • Rozvor kol: 88 cm
  • Obvod pneu: 3,5 m
  • Motor: 250 W elektrický
  • Dojezd: 60km
  • Rychlost: 25 km/h (s motorem)
  • Světla: LED světlomety, ukazatele a brzdová světla
  • Emise CO2: PodRide: 7g/km

Vhodný pro osobu o výšce do 1,9 metru a hmotnosti do 120 kg.

Zdroj: MyPodRide.com

Naopak bicykl PodRide připomíná šířkou jen 75 centimetrů, nezabere tak o moc víc místa než člověk na klasickém kole. O pohodlí během jízdy na nerovném povrchu se postará vzduchové odpružení. Zvládne rovný povrch, dlážděné i prašné cesty. Oficiálně, tedy zákonem, je PodRide považován za kolo, může tak i na cyklostezky a do pruhů pro cyklisty. Díky jeho rozměrům je snadné jej zaparkovat i na místě určenému pro kola a samozřejmě k jízdě není třeba řidičák.

Stejně jako kolo se bude PodRide zamykat řetězem k pevnému bodu a navíc bude mít každý kus unikátní sériové číslo, podle kterého je možné jej identifikovat.

Řidič nemusí jen šlapat do pedálů - vystřídá ho výše zmíněný elektromotor na baterii z elektrokola. Dojezd má PodRide 60 kilometrů a může dosáhnout rychlosti až 25 kilometrů v hodině.

K prodeji by měla nejprve být jen čtyřkolová verze, v USA a v Kanadě by se měla prodávat v půlce roku 2018 i verze se třemi koly. Pak se chce Kjellman zaměřit na vývoj dvoumístného modelu.

Vozítko se bude vyrábět na Tchaj-wanu. „Tchaj-wan má velkou základnu výrobců a dodavatelů jízdních kol a výrobou vysoce kvalitních jízdních kol je známý. Navíc má dobrý ekologický systém pro efektivní výrobu,“ zdůvodňuje švédský inženýr výběr továren na svých stránkách.




Nejčtenější



Další z rubriky

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz