Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

  11:00aktualizováno  11:00
V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.

Ford S-MAX | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Pokud máte v kapse rovných 200 000 korun a chcete je investovat do ojetého vozu, určitě se nesnažte utratit všechno. Při pořizování ojetiny je důležité nechat si určitou finanční rezervu, která pokryje první servis. Ten sestává z nutných prací vycházejících ze servisních intervalů a také z odstranění zjištěných závad. Prostě kupujete ojetinu, nemůžete očekávat, že bude vůz jako nový.

Výrazně snazší mají situaci ti, co kupují vozidlo, jehož historii dobře znají či mohou předchozímu majiteli věřit. Kdo však v této situaci nebude, neměl by riskovat a raději preventivně přistoupit k výměně motorového oleje, filtrů a rozvodů, pokud jsou řešeny řemenem, i když dle záznamů jejich interval ještě nenastal. Lze tak předejít případným značným škodám na pohonné jednotce. Vždyť při dření motoru nebo prasknutí rozvodového řemene může znamenat s pohonnou jednotkou konec.

Výběr je opravdu veliký, důležité je rozhodnout se, v jaké kategorii budu hledat. Ne každý touží po SUV a ne každý se spokojí s kombíkem. Pro některé je pak takové rodinné MPV vyloženě nutností, zatímco jiní jej nemohou ani vidět. Zkrátka potřeby jsou individuální, a proto se podíváme hned na tři kategorie kandidátů na rodinný automobil do 200 000 korun.

Fotogalerie

První skupinu tvoří kombíky, spojující praktičnost s rozumnými rozměry. Druhou kategorii představují dnes tolik populární vozy třídy SUV. Přitom jen málokdo využije v některých případech nabízenou lepší prostupnost terénem. Důvodem rozhodnutí pro tento typ vozu bývá pocit větší bezpečnosti ve srovnání s běžným nízkým osobákem, nabídka vnitřního prostoru (kufr bývá ovšem oproti kombíku menší) a v neposlední řadě atraktivní vzhled. Některá SUV dnes v nabídce automobilek nahradila MPV. A právě auta této kategorie jsou naší třetí skupinou vozidel, jimž se budeme věnovat. Mezi těmito vozy vybírají hlavně členové rozrostlejších rodin a ti, co vyžadují opravdu velkou prostornost.

Při výběru rodinného auta bývají často skloňovány také provozní náklady. To hraje do karet zejména automobilům typu kombi, jejichž menší rozměry a hmotnost oproti SUV a MPV mohou příznivě ovlivnit spotřebu pohonných hmot. Automechanik Petr Fryč upozorňuje ještě na jednu věc: „Lidé se hodně zabývají spotřebou, nezřídka se před výběrem nového auta přijdou i poradit ohledně poruchovosti daného modelu a motorizace, ale už si neuvědomují, že ceny dílů pro taková SUV jsou řádově vyšší než pro klasický kombík – zejména pokud se budeme bavit o tuctových modelech. Pak často přijde rozčarování, někdy už jen když mají kupovat nové pneumatiky.“

Může se hodit

auto

Navštivte Automodul.cz a vybírejte z nabídky rodinných vozů a dalších

To je stále pro řadu českých motoristů typické: pořizují si vůz, jaký se jim líbí, ale už neřeší, zda budou mít na bezproblémový provoz auta. To se ale kolikrát týká i spotřeby, řada majitelů vozidel s objemnými motory by o tom mohla vyprávět, když se vlečou v pravém pruhu, aby je to nesežralo. „Před několika týdny za mnou přišel pán, který si pořídil ojetý naftový Mercedes ML a divil se, že mu to žere o tři litry více než stejný motor v řadě E stejné značky. Argumentoval tím, že třída E je přece také velké auto a poukazoval na možný technický problém. S autem ale nic nebylo, jen velký aerodynamický odpor mohutného SUV si spolu s hmotností vybraly svou daň,“ dodává automechanik.

Kombík je ideál

Proto nejprve začněme u té nejúspornější kategorie, tedy klasických kombíků, které obvykle k naplnění rodinných potřeb zcela dostačují. Velice oblíbeným vozem je v této třídě například Ford Focus nebo jeho větší sourozenec Ford Mondeo. Zatímco menší Focus je mnohdy vyhledávaný s benzinovým motorem, u Mondea je zájem především o velice povedené dvoulitrové turbodiesely z produkce francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën.

Ford Focus aktuální třetí generace ve faceliftovaném provedení

Ford Focus

Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout

„Zpočátku se mnoho řidičů malých přeplňovaných benzinových motorů ve fordech obávalo, ale čas ukázal, že vykazují vysokou spolehlivost,“ říká Fryč.

Jeho názor potvrzuje i statistika prodejů za rok 2016 v Auto ESA: „V loňském roce patřil Ford Focus mezi pět nejprodávanějších ojetin vůbec“, říká Pavel Foltýn a dodává, že přibližně 60 % vozidel této modelové řady bylo prodáno s benzinovým motorem. Stejně tak spolehlivost zdobí francouzské naftové dvoulitry. Skutečný král prodejů v ceně do 200 000 Kč je ale jiný.

„Jednoznačným tahounem prodejů naftových vozů do ceny 200 tisíc korun je Škoda Octavia z roku 2007 nebo 2008 s motorem 1,9 TDI, především druhá generace před faceliftem,“ říká Foltýn z Auto ESA. Podle něj patří mezi hlavní důvody vysoké oblíbenosti především prostorný kufr, spolehlivé naftové motorizace, široká nabídka vozů s původem v ČR a dostupnost nových i použitých náhradních dílů.

Dobrou alternativou, pravda, s o něco menším prostorem pro posádku a zavazadla, je Opel Astra. Kromě spolehlivosti a servisní nenáročnosti zdobí oblíbený model komfortní a obvykle dobře vybavený interiér a také nižší cena oproti rozšířenější Octavii.

Vybíráme stěhovák

Kdo potřebuje pořádný stěhovák, většinou loví rovnou ve vodách patřící kategorii MPV. Velkoprostorové automobily jsou zpravidla sázkou na jistotu z hlediska komfortu, ale hledání ideální kombinace modelu a motorizace není vždy nejlehčí. Z důvodu spotřeby je logickou volbou naftová pohonná jednotka, ale pokud někdo často jezdí krátké vzdálenosti, životnosti dieselu tím rozhodně neprospívá.

Na Fordu S-MAX velmi efektně vypadají i zadní boční okna s negativním úhlem...

Ford S-MAX

Renault Espace

Renault Espace

Jenže benzinové MPV není tak často k vidění, pokud tedy bude řeč o mladších vozech. Navíc jeho spotřeba pak nebude zrovna ideální. V některých případech by ji ale šlo korigovat přestavbou na LPG.

„Poslední dobou pozorujeme výraznou poptávku po vozech MPV ze stran řidiček - maminek,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj se dnešní řidičky nebojí větších rozměrů a to také díky přítomnosti různých asistentů, které usnadňují parkování a jízdu ve městě, jako je třeba parkovací asistent nebo automatická převodovka. Podle zástupců Auto ESA je leaderem tohoto segmentu Ford S-Max. Mezi jeho hlavní přednosti patří především variabilní interiér a široká nabídka vozů ve vyšších výbavových stupních. „S-Max je jeden z nejprostornějších vozů MPV na trhu, navíc velmi spolehlivý a komfortní,“ radí Foltýn.

Alternativou pro opravdu velké rodiny je Renault Grand Espace, který se dá sehnat i v sedmimístném provedení. Kladem jsou podle Foltýna velmi komfortní sedačky a nadstandardní prostor pro cestující na všech sedadlech. „Zavazadelníkem i prostorem pro posádku je vůz schopen konkurovat i vícemístným dodávkám,“ dodává. Je ovšem třeba dodat, že pro Espace se špatně vybírá dobrý motor. V této kategorii jde hlavně o spolehlivost, nejjednodušší radou asi je hledat auto s co nejnižším nájezdem anebo takové, které je po velkém servisu motoru. A určitě se vyhněte turbodieselu 2,2 litru (podrobně o výběru ojetého Renaultu Espace čtěte zde).

Na módní vlně

Ti, co chtějí velký vnitřní prostor, ale MPV je pro ně slušný název pro autobus, pak nezřídka sáhnou vozu třídy SUV. Zde se nabídka rozrůstá spolu se stoupajícím zájmem o tuto kategorii. Dřívější ikony segmentu Hondu CR-V a Toyotu RAV4 tak doplnily další vozy, které jim ukrojily podstatný kus z koláče prodejů.

Patří sem třeba Kia Sorento nebo Mazda CX-7. Pod 200 000 korun se dnes dá pořídit i BMW X5 první generace, i když v kurzu jsou spíše mladší vozy. Zrovna prémiovky od BMW nebo Audi obejděte obloukem, drahé auto zůstane z pohledu servisu drahé i poté, co spadne s cenou na zlomek původní hodnoty. A u elektronikou a výbavou prošpikovaných korábů prémiových značek to platí tuplem.

Kia Sportage

Kia Sportage

Dacia Duster

Dacia Duster

„I u starších modelů však řidiči oceňují dobrý výhled z vozu, vysokou úroveň pasivní bezpečnosti a dobře přístupný zavazadlový prostor,“ popisuje výhody kategorie SUV Foltýn, podle nějž je jedním z nejoblíbenějších vozů kategorie SUV do 200 tisíc korun druhá generace modelu KIA Sportage. A přednosti vozu? Především velmi dobrý poměr ceny a výkonu, úsporné motory CRDi, komfortní odpružení a příznivé ceny ojetých vozů s původem v ČR.

Alternativou je Dacia Duster, nejlevnější vůz kategorie SUV na trhu. Díky příznivé ceně nových vozů, široké nabídce ojetých vozů s původem v ČR a nečekaně velmi dobré průchodnosti terénem je to v bazarech hit.

Obecně tedy platí stejně jako při výběru jakéhokoli jiného ojetého vozu, že před finální volbou je třeba zvážit nejen náklady v podobě spotřeby paliva, ale i ceny náhradních dílů a rizika plynoucí ze slabších článků jednotlivých modelů. „Tato rizika lze značně snížit, pokud si motorista ke koupi vozu přizve automechanika, který automobil prohlédne a připojí na diagnostiku. Myslím, že u auta za 200 000 korun se tento drobný výdaj už vyplatí,“ uzavírá automechanik Petr Fryč.

Druhou možností je návštěva autoservisu ještě před koupí vozu. Slušný prodejce, který nic neskrývá, tomu určitě nebude bránit. „Naši zákazníci si mohou pozvat k výběru vozu nejen vlastního automechanika, ale také nechat zkontrolovat vůz v nejbližším značkovém autoservisu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Do jakého auta nacpat tři autosedačky

Osobní zkušenost Davida z Plzně, který má tři děti

Nedávno jsme řešili výběr vozu na místo manželčina VW Golf. Důvodem byl přírůstek do rodiny, čím se naše ratolesti rozrostly do počtu tří kusů, nebo spíše kousků. To znamenalo hledat auto, do něhož lze umístit na zadní sedadlo tři dětské autosedačky. Sám jezdím v nedávno pořízeném dvouletém Volkswagenu Passat, na nějž jsem dost spoléhal.

Jenže jak se ukázalo, bezpečně zde ukotvit tři autosedačky prostě nejde. Manželčin Golf Plus na tom byl ještě hůř, a tak nastalo velké hledání.

Výsledek? Jedinou rozumnou cestou je auto se třemi samostatnými sedadly vzadu. Jen tam lze bez potíží použít úchyty Isofix, sedačky se vzájemně nepřetlačují a celou svou základnou mají kontakt se sedadlem. Přestože nejsem ani já, ani manželka fandou rodinných autobusů, bylo nám jasné, že musíme vybírat mezi „empévéčky“.

Nakonec padla volba na Ford S-Max, který si nás získal jízdními vlastnostmi blížícími se kvalitnímu běžnému osobáku nižší střední třídy.

Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Mercedes A slaví 20 let, kariéru odstartoval průšvihem s kotrmelcem

Mercedes A první generace při testech stabilizačního systému ESP v roce 1997.

Horší start kariéry snad žádné auto v historii nemělo. Revoluční Mercedes zcela nové třídy A měl prémiovou značku a...

První sportovní porsche zabilo Jamese Deana. Teď slaví 60 let v důchodu

Porsche 550 Spyder na závodě Carrera Panamericana 1954, za volantem Jaroslav...

Ne vždy byla značka Porsche takovou legendou jako dnes. V padesátých letech se teprve pomalu prosazovala a jedním z...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...



Najdete na iDNES.cz