Pro auto do ciziny se vydejte osobně, ale s odborníkem v patách

aktualizováno 
Koupě dovezeného auta je riziková hlavně kvůli možnosti manipulace s kilometry ze strany překupníků. Poměrně dost lidí proto volí jiný postup: v zahraničí si auto sami vyberou a pak se pro ně – nejčastěji do Německa – vydají osobně.
Do zahraničí se pro auto vydejte osobně, překupník vám nepřetočí kilometry. Ilustrační foto

Do zahraničí se pro auto vydejte osobně, překupník vám nepřetočí kilometry. Ilustrační foto | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Zákazníci do Německa vyrážejí většinou v doprovodu jazykově vybaveného experta, který ví, co všechno je nutné zařídit.

„Auta bývala v Německu vždycky lépe servisovaná a dalo se tam lépe vybírat, ale donedávna bývala dražší než v Česku. Teď se situace obrací. Výhodněji tam lze podle našich zkušeností koupit většinu modelů od Fordu, některé modely od VW, například passat či golf a mnoho jiných. Naopak škodovky včetně populární octavie jsou v Německu suverénně dražší než v ČR, srovnatelná auta často i o 20 až 30 procent,“ říká Aleš Zich z firmy AZ Consulting, která se zabývá poradenstvím při nákupu ojetin i jejich individuálním dovozem.

Stojí za tím posilování české měny až o dvě koruny za jedno euro, takže za auto v ceně 15 tisíc eur dáte o 30 tisíc korun méně, což pokryje náklady na cestu. „K ceně ojetiny za hranicemi je totiž třeba připočítat náklady na dovoz do Česka a přihlášení do registru vozidel. To vše vás při dovozu vlastními silami vyjde nejméně na 12 tisíc korun. Při asistovaném nebo zprostředkovaném dovozu zaplatíte 35 až 40 tisíc korun,“ říká Zich.

Jak postupovat

  1. Prověřte předem všechny informace o voze včetně solidnosti prodejce. Nejlepší jsou značkoví dealeři, případně mnoho let fungující zavedené rodinné autobazary.
  2. Auto si předem rezervujte.
  3. Mějte, pokud je to možné, poblíž vyhlédnutého vozu ještě alternativu pro případ, že se u prvního vozu něco nepovede.
  4. V Německu počítejte s nutností vyřídit převozní značky na místním registru vozidel (Zulasungstelle). Stojí od 120 do 240 eur, platí 5 až 14dní. Cena je tak vysoká, protože obsahuje povinné pojištění auta na cestu domů. Jinde jej sjednat nelze.
  5. Registry na úřadech mívají často otevřeno jen dopoledne, do 12 hodin, odpoledne jen někde a někdy. Proto počítejte s tím, že pokud nekoupíte hned ráno první z vytipovaných vozů a pojedete hledat jiný, nejspíš budete muset v Německu přespat nebo přijet jindy.
  6. Vůz musí mít platnou německou technickou kontrolu, jinak vám značky nedají. Pozor, spousta ojetin nabízených v bazarech platnou TK nemá.
  7. Na cestu ze zahraničí nelze sjednat havarijní pojištění, dokud vůz nemá český TP.
  8. V ČR musíte po příjezdu absolvovat proceduru přihlášení vozu do českého registru vozidel = měření emisí, dovozovou TK (u vozů starších 4 let), registraci, která může dle platného zákona trvat úřadu až 30 dní (a někdy skutečně trvá).

Většina lidí jede s odborníkem jeho autem a zpátky se vrací už koupeným vozem, je však možné vyrazit i s půjčeným přívěsným vozíkem určeným pro převoz aut (půjčovné 700 - 1000 Kč/den). Pak také není potřeba vyřizovat převozní značky a pojištění (více v boxu).

Záleží, kde kupujete

I v Německu je třeba být obezřetný. „Skutečný počet najetých kilometrů většinou uvádějí v kvalitních bazarech, nejlépe u dealerství nových vozů nebo ve velkých autohausech provozovaných Němci. Kilometry se stáčejí a další menší či větší podfuky se dělají spíše v menších prodejnách ojetin, které nepřísluší k žádné značce. Na druhou stranu u nich bývají ojetiny o něco levnější,“ říká Aleš Zich s tím, že také u značkových dealerů je třeba všechno důkladně prověřit. „I s nimi mám několik negativních zkušeností.“

I v Německu vám totiž leckdy mohou menší vady zatajit, občas spoléhají na to, že se nebudete chtít vracet domů s prázdnou. „Všechny detaily včetně servisní historie proto zjistěte od prodejce předem. Pokud nemají co skrývat, nedělávají s tím problémy. Abyste nepromarnili čas a peníze, je také lepší vytipovat si pro jistotu poblíž vyhlédnutého vozu nějakého náhradníka,“ radí Zich.

Důležitá je i zdánlivá maličkost – jak auto zaplatit. Podle zákona totiž není možné platit v hotovosti více než 10 tisíc eur a mnozí prodejci hotovost neakceptují vůbec. „Předem ale peníze neposílejte. Spíše si zařiďte možnost bleskového převodu z vaší banky přes mobilní telefon, peníze bývají na účtu za několik minut,“ radí Zich.

Jak kupujete ojeté auto?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 8. května 2018. Anketa je uzavřena.

RADĚJI PŘÍMO OD MAJITELE 463
RADĚJI V AUTOBAZARU 76
Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

EU se dohodla na emisích, do roku 2030 se musí snížit o 37,5 procenta

Ilustrační foto

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Najdete na iDNES.cz