Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto po velké vodě nestartujte. Mnohdy je lepší se ho zbavit

aktualizováno 
Blesková povodeň zasáhla samozřejmě i auta. Vytopené auto nestačí jen vysušit a odbahnit. Mnohdy je třeba ho celé rozebrat. A nejlepší bude zbavit se ho.

Kvůli pojišťovně co nejpečlivěji zdokumentujte, co se s vozem během vytopení stalo. Ideální je vše dopodrobna nafotit a pokud je to možné, mít i protokol od policie.

Voda se dostane prakticky do všech dutin a záhybů a především naruší elektroinstalaci. Poničí interiér, ale nateče všemi otvory i do motoru. Pouhý pokus o nastartování velmi pravděpodobně povede k úplnému zničení motoru a zničení řídicí jednotky. Je-li to možné, vozu nejlépe vůbec nehýbejte koly, rozhodně se nepokoušejte auto roztáhnout, když nechce startovat.

Pokud autům "nehovíte", nechte auto prohlédnout mechanikem, který posoudí, zda má vůbec smysl auto zachraňovat. Auto unášené vodou se mohlo navíc poničit o různé překážky.

Když se do auta dostanete, okamžitě odpojte akumulátor a začněte vymývat bahno a další nečistoty. Pak přijde na řadu sušení, počítejte ale s tím, že ani po sebelepší péči už auto nebude jako dřív. Voda i bahno se dostaly určitě do skulin, které nejsou protikorozně ošetřené. Platí také nepsané pravidlo, že jakmile se rozsáhleji zasáhne do elektroniky, začne povětšinou zlobit.

Vymontujte vše, co se dá. Vyčistěte sedačky, ideálně chemickým čištěním. Některé díly čalounění bude jednodušší vyměnit, zkuste po nich zapátrat po vrakovištích. Práci na modernějších autech asi bude jednodušší zadat autoservisu. Elektromechanikovi určitě přenechte kontrolu a opravy elektroinstalace.

Stejně tak motor. Moderní agregáty jsou velmi choulostivé a vyžadují speciální nářadí a servisní postupy. Počítejte s tím, že voda je nejen ve válcích, kde by při prvním pootočení motoru způsobila přinejmenším přetržení rozvodového řemene, ale i ve všech provozních náplních, včetně všech olejů, elektrolytu v akumulátoru, chlazení i v nádobce na ostřikovače. Čeká vás samozřejmě výměna všech filtrů, v horším případě i čerpadel a turbodmychadla. Ušetřena by mohla zůstat klimatizace, jejíž okruh je uzavřený, určitě bude třeba vyměnit filtr.

V každém případě platí, že veškeré práce je vždy lepší svěřit odbornému servisu. Nemusí to být přímo značkový, avšak měl by být vybaven přinejmenším diagnostikou pro váš motor. Jen automechanik totiž pozná, co je třeba všechno udělat.

Nejlepší je se auta zbavit, s tím ovšem bude potíž. Na vyplavená auta si autobazary a zájemci o ojetiny dávají po záplavách pořádný pozor. Trpěliví mohou zkusit rozprodat auto po součástkách.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Ford Transit 2,2 L3H2...
Ford Transit 2,2 L3H2...

r.v. 2013, naj. 112 000 km, diesel
361 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.