Auto po zatopení nestartujte!

  • 12
Rozsáhlé povodně způsobily škody i motoristům, kteří nestačili odvézt své vozy do bezpečí. Voda může auto poškodit, ale při zachování několika zásad lze předejít nejhoršímu. Po záplavách se v servisech množí případy majitelů zatopených aut, podle mechaniků se však taková auta většinou podaří zprovoznit.

Hlavním pravidlem je nestartovat navlhlý vůz. Ten musí včetně čalounění důkladně vyschnout, jinak při startování nastane zkrat a zničí elektroinstalaci. Oprava lehce zatopeného automobilu může přijít na tisíc korun až tři tisíce korun, často je však auto zničeno tak, že se spíš vyplatí koupit nové. Technici rovněž radí, aby i když je auto pojízdné, situaci nepodceňovali a autoservis navštívili. Voda mohla poškodit některou součástku a nepatrná závada přeroste po čase do větších rozměrů.

Podstatné rovněž je, jak dlouho auto bylo pod vodou a do jaké výšky voda sahala.  Pokud nedošlo k zaplavení celého motoru, mohou být škody menší. Kromě zmiňované choulostivé elektroinstalace je třeba po zatopení vozu pro jistotu vyměnit náplně jako olej nebo brdovou kapalinu. Zvlhnutý může být i rozdělovač a karburátor.
Pozor! Po opadnutí vody se vyplatí jednat rychle, protože vlhký vůz rychle podléhá korozi.

Co dělat po opadnutí vody (pokud nesvěříte vůz servisu):

- odpojit autobaterii (nejlépe nahradit novou)
- očistit auto vodou od bahna a nečistot, včetně všech otvorů (rovněž vysušit sedadla a polstrování)
- zkontrolovat a vysušit elektroinstalaci, všechny kontakty a pojistky
- speciální péči věnovat brdové kapalině (je náchylná ke znehodnocení vodou) a také brzdám, zkontrolujte ložiska kol a jejich namazání
- vylít vodu a vysušit přední i zadní svítilny a směrovky
- vyměnit palivový, olejový a vzduchový filtr
- zkontrolovat a nejlépe vyměnit všechny náplně jako olej v motoru, v převodovce nebo posilovači
- vyčištění a výměna se týká rovněž nádrže a samotného paliva