Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auto vidí řidiči do mozku. Kdo se nesoustředí, ten nejede

Ztráta pozornosti a únava za volantem patří k největším nebezpečím pro řidiče. Vývojáři vymýšlejí, jak malátného nebo nesoustředěného šoféra donutit co nejdříve zastavit. Inspiraci hledají i u železnice. V Austrálii testují vůz, který sám rozpozná soustředění řidiče a případně auto sám zastaví.

Mikrospánek za volantem není tolik nápadný, ale pro řidiče představuje obrovské riziko. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Mikrospánek, únava a nedostatečná pozornost patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod po celém světě. V České republice se za rok 2012 objevuje nevěnování se řízení vozidla na prvním místě policejních statistik nehodovosti, mezi smrtelnými nehodami pak na nelichotivém třetím místě.

Mozek zpomalí i váš vůz

Nejnovějším příspěvkem do systémů, které hlídají pozornost řidiče, přichází od australské společnosti Royal Automobile Club of Western Australia ve spolupráci s firmou Emotiv. Australské zařízení připomíná "sluchátka", která si řidič nasadí na hlavu.

Systém má v sobě celkem 14 senzorů, které sledují aktivitu v několika oblastech lidského mozku. Pokud data zaznamenají nižší mozkovou aktivitu nebo ztrátu koncentrace řidiče, pošle systém signál do řídící jednotky automobilu a ten začne zpomalovat.

Systém dokáže rozpoznat, jestli se řidič věnuje místo řízení rádiu nebo mobilnímu telefonu, kdy se snižuje jeho mozková aktivita a podle mrkání dokáže vyhodnotit jeho koncentraci. S pomocí zabudovaného gyroskopu také pozná, jestli je hlava natočena ve směru jízdy, nebo jestli se řidič otáčí například na spolujezdce na zadním sedadle.

"Nedokážeme číst myšlenky, ale můžeme zjistit, co se v mozku děje," říká Geoffrey Mackellar, který má projekt na starosti. "Z aktivity v různých oblastech mozku můžeme zjistit, jestli je někdo pozorný, pokud něco slyší a jestli s někým mluví."

"Chtěli jsme se zaměřit na specifika, která souvisí s řízením vozidla. A dokážeme je vyhodnotit s poměrně velkou přesností," doplňuje Mackellar.

Projekt je ve fázi intenzivního testování. Tvůrci systému však sami přiznávají, že ke komerčnímu modelu zatím mají daleko. "Je to ještě hodně dlouhá cesta," říká Mackellar.

Kdo se nesoustředí, ten nejede

Dopravní inženýři snaží vymyslet způsob, který by unaveným řidičům zabránil v jízdě, už dlouho. Lexus například nabízí systém, který kontroluje pohyb očí řidiče, vývojáři koncernu VW zase kontrolují uchopení a pohyby volantu.

Dánové přicházejí s řešením, který připomíná známý "živák" používaný na železnici. Systém ASP využívá tlačítka bdělosti a s pomocí dalších 26 senzorů hlídá faktory, podle kterých pozná, zda se řidič dostává k hranici mikrospánku. Čidla hlídají třeba zvuk v kabině řidiče, jeho aktivitu, reakční dobu nebo plynový pedál.

Během jízdy řidič prochází v intervalech 10-25 minut "reakčním testem", kdy musí dotykem ruky reagovat na akustický signál. Pokud systém zjistí únavu, varuje řidiče zvukovým i světelným signálem a nepřestane, dokud vozidlo nezastaví.

Únava je jako alkohol

Švýcarské úřady srovnávají nebezpečnost únavy za volantem s alkoholem: "Kdo řídí unavený, není schopen správně hodnotit rychlost, není koncentrovaný a jeho reflexy jsou zpomalené, jako když řídí pod vlivem alkoholu."

Únava za volantem má více příčin: nedostatek spánku, řízení v době, kdy je řidič zvyklý spát, přemáhání únavy, změny rytmu spánku. Lékařská věda zná také poruchy spánku. "Příčinou únavy může být také deprese," uvádí jednu z příčin švýcarská kancelář prevence úrazů.

Cvičte, odpočívejte

Organizace, které se zabývají dopravní prevencí, varují řidiče před následky, které ztráta koncentrace může způsobit, a snaží se řidičům naordinovat pravidelné zastávky na dlouhých cestách.

Výborným pomocníkem jsou také jednoduché cviky, které během pár minut osvěží váš organismus. Vyzkoušejte si cviky pro řidiče, které doporučuje Hanka Kynychová.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...