Za vítězným jaguarem a těsně druhým francouzským sporťákem znovuožívající značky Alpine skončila třetí Kia Ceed, čtvrté místo patří Fordu Focus, pátý skončil Citroën C5 Aircross, šestý Peugeot 508 a sedmý Mercedes třídy A.
Volba auta roku byla velmi napínavá. Vozy Jaguar I-Pace i Alpine A110 získaly shodně bodů. Vítězem se nakonec stal vůz, který dalo více porotců na první místo. Vítěze odhalilo až propočítávání výsledků přímo v dějišti vyhlášení na ženevském výstavišti Palexpo, kde zítra otevírá ženevský autosalon. Remízu po prvním sčítání zažila anketa poprvé v historii. Pro určení vítěze tedy museli organizátoři použít pomocné kritérium.
„Vítězství elektrického Jaguaru je možná překvapivé, ovšem spolu s Alpine na druhém místě letošní volba ukazuje, že značnou úlohu sehrály emoce. S oběma těmito vozy se totiž skvěle jezdí,“ komentuje pro iDNES.cz člen poroty za Českou republiku, šéfredaktor magazínu Automobil a spolupracovník iDNES.cz Jiří Duchoň.
Překvapením je podle něj hlavně propad favorizovaného Fordu Focus na čtvrtém a Peugeotu 508 až na šestém místě. „Vítězem „mezi řádky“ je však Kia Ceed, jež dostala jen o tři body méně než Jaguar s Alpine. Kdo by si ještě před deseti lety pomyslel, že Kia postaví vůz, jenž bude patřit k nejlepším konstrukcím evropského segmentu B?“ dodává.
„Proces volby Car of the Year - COTY 2019 oficiálně odstartoval loni 20. listopadu, kdy vedení poroty volící vůz roku zveřejnilo definitivní seznam třiceti osmi automobilových novinek, které splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2019. Následně každý z šedesáti porotců nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 26. listopadu bylo zveřejněno sedm novinek, jež se o titul utkaly,“ popisuje Duchoň.
Auta, která se letos dostala do finálové sedmičky, byla v půlce února tradičně testována na okruhu CERAM v Mortefontaine. „Do 1. března musel každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů, přičemž samozřejmostí je povinné slovní zdůvodnění u každého z vozů,“ dodal Duchoň.
Jaguar I-Pace je už třetím elektromobilem, který si titul Evropského auta roku odváží, v roce 2011 byl vůbec prvním bateriovým autem pyšnícím se tímto titulem Nissan Leaf, rok na to vyhrál Opel Ampera. Jak jaguar s elektrickým pohonem jezdí čtěte zde
Odborná anketa Vůz roku (Car of the Year, COTY) má tradici už od roku 1963. Česká republika v ní má jednoho zástupce od roku 1993, vždy se jednalo o šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 hodnotí vozy Jiří Duchoň.
Finalisté ankety o Evropské auto roku 2019. Kdo je váš favorit?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 30. března 2019. Anketa je uzavřena.
Upozornění
Hlasovat v anketě můžete zde.