V čele kolony elektromobilů byl veterán Dora z roku 1904, který u návštěvníků autosalonu Autoshow vzbudil největší pozornost. Průvod dále tvořily citröeny, škodovka, vozy koncernu PSA nebo City-el.
"Cílem srazu bylo předání technických zkušeností majitelů, což se nám podařilo. Jediný zahraniční účastník, který pochází z Německa a vlastní vůz Hotzenblitz, vyřešil problém majitele peugeota," řekl koordinátor Občanského sdružení Elektromobily (OSE) Michal Brož.
Test elektromobilu Jak jezdí elektroPeugeot 106 |
Podle něj se éra elektromobilů, která skončila v 90. letech, opět oživuje.
"S rostoucí cenou ropy se zájem o elektromobily zvyšuje. Na trh je hodlají uvést velké automobilky, jako jsou General Motors, Ford nebo koncern PSA," podotkl Brož s tím, že nejčastěji půjde o hybridní auta, u kterých je klasický spalovací motor doplněn elektromotorem.
Ve srovnání s obyčejnými auty jsou podle Brože elektromobily dvakrát až třikrát efektivnější než vozy se spalovacím motorem.
Kdyby se spotřeba elektromobilu přepočítala na spotřebu paliva, byl by stále výhodnější. "Spotřeba elektromobilů je vždy menší než 2,35 litru na 100 kilometrů při zhruba o 20 procent vyšší pořizovací ceně," říká Brož.
"Cena elektromobilů by mohla snížit s rostoucím počtem vyrobených kusů," vysvětluje Brož.
Auta na elektrický pohon jsou podle OSE nejrozšířenější v německy mluvících zemích, na severu Itálie, ve Francii a v USA. V České republice jde zatím o desítky vozidel.
Auta na elektrický pohon využívají jako zdroj energie obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit a na jehož kapacitě závisí dojezdová vzdálenost elektromobilu. Většina majitelů nabíjí automobil přes noc, nabití během jízdy umožňují některé čerpací stanice. V České republice jich je zhruba 30.