Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto slavné značky může být z Thajska či Mexika

aktualizováno 
Tradiční automobilové značky jako například Renault, nebo Opel, už zdaleka nepatří jen k zemím, kde vzniklo s nimiž si je drtivá většina lidí spojuje. Například Opel dováží na český trh nejmenší model Agila z továrny v Polsku, novou corsu vyrábí ve Španělsku, astru v Německu, některé vedry přijíždějí z Belgie, terénní model Frontera mají na starosti Britové a užitkové combo vzniká v továrně v Portugalsku. Odborníci se však shodují, že na kvalitu vozů by země jejich výroby neměla mít větší vliv.
Výroba aut doslova nezná hranice

Výroba aut doslova nezná hranice - Automobilový průmysl dobyl svět - německá značka vyrábí vozy v Mexiku, francouzská v Turecku a americká v Thajsku. | foto: Koláž - Lenka Šabaková

"Automobilový průmysl má podobně jako například výroba zdravotnické techniky - přísné normy, které upravují kvalitu výrobků i pracovních procesů. Proto nepředpokládám, že kvalita auta vyrobeného v Turecku by měla být odlišná od vozu stejné značky z francouzské továrny," říká Alena Plašková, která se kvalitou výroby zabývá na Vysoké škole ekonomické v Praze.

"Určitě bych se nebála koupit vůz, o němž bych věděla, že jej vyrábí země bez větší automobilové tradice. Je na konkrétní značce, aby dělníky ve výrobním závodě řádně vyškolila." Na lidi ze zemí odlišných kultur se hlavně kvůli nižším výrobním nákladům, které se samozřejmě promítnou do konečné ceny automobilu, spoléhá i francouzský Renault.

Jeho clio vyrábějí dělníci ve Slovinsku, sportovní vece téhož modelu pocházejí ze Švédska. Na vozu Mégane se podílí Španělsko a Turecko, zatímco další modely produkují francouzské továrny. Také fordy se do zdejších prodejen sjíždějí z řady států.

Nejmenší Ford Kaje španělským výrobkem, fiesta je německá, mondeo belgické, terénní explorer se dováží do Evropy přes oceán - ze Spojených států. A užitkový Ford Ranger sjíždí z pásů v exotickém Thajsku.

Škoda je v Sarajevu

Ani mladoboleslavská Škoda už auta nevyrábí jen doma, v Česko. Vedle polské Poznaně se škodovky montují i v bosenském Sarajevu. Lasem přibude Rusko a možná ještě letos Indie. "Ale že by se škodovky do Česko v dohledné době dovážely, to absolutně vylučuji," uvádí mluvčí automobilky Milan Smutný.

Ten se spolu s vysokoškolskou profesorkou Alenou Pláškovou shoduje, že vazy vyráběné v různých zemích a někdy i na různých kontinentech se v kvalitě neliší od tradice značky. "Jinak si to naše automobilka ani nemůže dovolit," tvrdí Milan Smutný.

"Auto horší kvality nemůže opustit brány závodu. Bosenští i polští dělníci prošli před spuštěním výroby v jejich zemích dlouhým, až několikaměsíčním školením v Mladé Boleslavi. Uznávám ale, že čeští zaměstnanci mají oproti svým zahraničním kolegům velké zkušenosti.

Soustruh tu zná kdekdo, zatímco v agrárních přímořských zemích nikoliv." Při volbě Bosny a Hercegoviny hrála roh - jak připomíná Milan Smutný - také okolnost, že Bosna produkovala auta v minulosti, než výrobu zastavila válka.

Matiz ušetří na cle

Dovozce značky Daewoo na zdejší trh reaguje na problémy s výrobou v Koreji a zvažuje, zda do Česko nedovážet auta, která se vyrábějí v Rumunsku či Polsku. "V současnosti zkoušíme matize z rumunské firmy.

První dojmy jsou pozitivní, na autě nejsou zřejmé odlišnosti od matizů z Koreje," uvádí Ladislav Jelínek, obchodní šéf firmy, která auty Daewoo zásobuje tuzemsko. "Daewoo dnes prodává osobní auta vyráběná v Rumunsku a Polsku všude ve střední Evropě, Česko je zatím výjimkou: dostává produkci továren v Koreji.

"Na středoevropských trzích má Daewoo mnohem silnější pozici, zdejšímu trhu naproti tomu vládnou francouzské a německé značky. Proto se chováme opatrněji," vysvětluje Ladislav Jelínek.

Dalším důvodem, proč se v Česko časem objeví matu z Rumunska a Daewoo Lanos z Polska, jsou úspory na clech: u vozů z Evropy jsou celní poplatky nulové, zatímco za auta z Asie se připočítává 17 procent. Celní úspory by však ceny vozů Daewoo na českém trhu neovlivnily. "Cena by nejspíš zůstala stejná jako dnes," konstatuje Ladislav Jelínek.

Špičková exotika

Do Česko se dostávají auta i ze zemí, které se s tradiční automobilovou výrobou obvykle nespojují. Příklady? Ford Ranger, Mazla B-Fighter a Mitsubishi Pajero Pick-Up mají v rodném listu Thajsko. Chrysler PT Cruiser pochází z Mexika stejně jako Volkswagen New Beetle.

Do Česka se dovážejí auta z 20 zemí

ZNAČKA

ZEMĚ

Alfa Romeo

jen z Itálie

Audi

TT (Maďarsko), ostatní Německo

BMW

X5 a Z3 (USA), ostatní Německo

Citroën

Xsara Picasso a Berlingo (Španělsko), ostatní Francie

Daewoo

jen z Jižní Koreji

Fiat

Seicento (Polsko), Ulysee (Franice), ostatní Itálie

Ford

Ka, Galaxy (Španělsko), Fiesta kurýr, Escort Van (Anglie), Focus sedan (Španělsko), Mondeo (Belgie), Explorer (USA), Ranger (Thajsko), Transit (Belgie a Anglie), ostatní Německo

Honda

Civic Aerodeck, Civic 5dv., Accord 5dv., Accord sedan a CR-V (Anglie), Civic coupé a Accord coupé (USA), ostatní Japonsko

Hyundai jen z Jižní Koreji
Chrysler PT Cruiser (Mexiko), Voyager (Rakousko), ostatní USA
Jaguar jen z Anglie
Jeep Grand Cherokee (Rakousko), ostatní USA
Kia jen z Jižní Koreji
Lada jen z Ruska
Mazda 121 (Anglie), B-Fighter (Thajsko), Tribute (USA), ostatní Japonsko
Mitsubishi Space Star, Carisma (Nizozemsko), Pajero Picko-Up (Thajsko), Pajero Pinin (Itálie), ostatní Japonsko
Mercedes model M (USA a Rakousko), Model G (Rakousko), ostatní Německo
Nissan Micra, Almera, Primera (Anglie), Terrano II, Vanette Cargo, Almera Tino (Španělsko), ostatní Japonsko
Opel Agila (Polsko), Corsa (Německo, Španělsko), Astra Classic (Polsko), Astra (Belgie, Německo), Vectra (Anglie, Německo), Omega (Německo), Frontera (Anglie), Combo (Portugalsko)
Peugeot 306 kombi, Partner (Španělsko), ostatní Francie
Renault Clio (Slovinsko), Clio Sport (Švédsko), Mégane coupé a 5dv. (Španělsko), Thalia a Mégane kombi (Turecko), ostatní Francie
Saab jen ze Švédska
Seat Alhambra (Portugalsko), ostatní Španělsko
Subaru jen z Japonska
Suzuki Swift, Wagon R+ (Maďarsko), ostatní Japonsko
Škoda jen z Česka
Toyota Yaris 1.0 (Francie), Corolla Liftback a Avensis (Anglie), ostatní Japonsko
Volkswagen Polo (Německo, Španělsko), Golf (Německo, Belgie), New Beetle (Mexiko), Sharan (Portugalsko), ostatní Německo
Volvo S/V 40 (Nizozemsko), S 60a V 70 (Belgie), ostatní Švédsko
Pramen: MF DNES

 

 

 

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.