Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto sovětských špionů: Škoda Spartak 440

aktualizováno 
Roku 1956 zuřila v ulicích Washingtonu bitva špionů. Sovětští vyzvědači prohrávali, neboť je Američané ve svých moderních a velkých autech vždy dohonili. Zástupce sovětského vojenského atašé si proto pořídil nejnovější model československé firmy Škoda -Spartak 440.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Malý automobil prý uměl prokličkovat i tou největší zácpou amerických „bouráků“.

Dnes je „špionská škodovka“ jedním z exponátů soukromého muzea rodiny Lomakových.

Moskevské muzeum historických aut a motocyklů je jediným soukromým podnikem podobného typu v Rusku od roku 1917.

„Jednou mi zatelefonoval člověk, že se prý dozvěděl o našem muzeu. Umřel mu děda a potřeboval vyklidit garáž. Ten děda - to byl ten zástupce hlavního sovětského špiona ve Washingtonu. Pro škodovku si prý kdysi do Československa dojel osobně,“ vypráví životopis auta nejmladší z rodu Lomakových Dmitrij.

Kromě černé škodovky stojí v dlouhé hale muzea ještě další český vůz - Tatra 87. „Tatrovka je velmi zajímavé auto, jedno z nejlepších na světě. Po technické stránce fantastické,“ chválil znalec poválečný vůz. Ve sbírce Lomakovského muzea je několik stovek aut a motorek, mnohé z nich patří mezi světové rarity. Velkou pýchou majitele je například Horch-815, „automobil roku“ z pařížské výstavy v roce 1935. Kdysi v něm jezdil i říšský ministr Herman Göring.

„Máme tady i ,car-automobil‘. Jako máme v Rusku car-zvon a car-dělo, máme i car-auto. Jde o ZiS-110 z roku 1949, jediný svého typu vyrobený v zelené barvě. Tento vůz věnoval patriarchovi moskevskému a vší Rusi Alexiji I. sám Stalin. Generalissimus byl v té době nemocný a asi se chtěl před Bohem pojistit,“ říká s úsměvem robustní Rus. Oficiální zdůvodnění je prý však prozaičtější - ruská pravoslavná církev auto dostala za pomoc v boji s německofašistickými útočníky.

Raritou sbírky je i MercedesBenz 540K, který za války používal fašistický ministr propagandy Josef Goebbels. „Ten našel otec někdy v 70. letech na vesnici v Estonsku. Udělali z něj malý traktor. Časem ho táta získal a úplně zrestauroval. Je to unikát,“ pyšní se Lomakov mladší.

Škoda Spartak

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.