Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto už nenechá řidiče usnout

aktualizováno 
Automobilka Mercedes vyvíjí nový varovný systém, který nenechá unaveného řidiče usnout. Tím by se dalo předejít řadě tragických nehod.

Unavený řidič - Unaveného řidiče vyzve k zastavení varovný systém | foto: Mercedes-Benz

Během jízdy sleduje vyvíjené zařízení řidiče a vyhodnocuje jeho pozornost i soustředění na řízení. Jakmile systém pozná, že řidič usíná, vybídne ho k zastavení a přestávce.

Kdy se takové zařízení objeví v autech a kolik bude stát, není zatím jasné. Zaměstnanci Mercedesu však připustili, že by mohli mít novinku hotovou během dvou až tří let.

Podle Thomase Breitlinga, který u značky Mercedes vede vývoj aktivních bezpečnostních systémů, reaguje jeho tým na poznatky o příčinách nehod. Podle výzkumů dochází k 10 až 20 procentům těžkých střetů vinou velké únavy člověka sedícího za volantem.Takové havárie se stávají především na dálnicích.

Vedle pozorování pohybu očních víček bude varovný systém schopný vyhodnocovat i to, jak dlouho už sledovaná osoba řídí, o jakou denní hodinu se jedná nebo v jaké dopravní situaci se auto pohybuje. Podle toho usoudí, jestli řidičova kondice neklesla pod snesitelnou mez. Řadu podobných informací už dnes sledují různé senzory v automobilech.

Mercedes má za sebou první zkoušky varovného systému, který upozorní na únavu. Dopadly podle slov jeho tvůrců dobře.

Thomas Breitling přitom doufá, že se celé zařízení nakonec obejde bez sledování očí. Komplikace představují totiž řidičovy brýle a vysoká cena spojená s využitím kamer.

"V takovém případě by se nám podařilo stlačit náklady dolů a systém by se dal rychle nasadit do sériové výbavy,“ uvedl Thomas Breitling pro agenturu DPA.

Jedinou možností pro osvěžení řidiče je přitom přestávka a spánek, míní zástupce Mercedesu.

Za absolutně nedostatečné považuje Breitling například zvýšení hlasitosti rádia, snížení teploty klimatizace nebo pootevření okénka kvůli přívalu čerstvého vzduchu. Tímto způsobem si řada řidičů pomáhá, když je za volantem přepadne únava.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz