Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto už nenechá řidiče usnout

aktualizováno 
Automobilka Mercedes vyvíjí nový varovný systém, který nenechá unaveného řidiče usnout. Tím by se dalo předejít řadě tragických nehod.

Unavený řidič - Unaveného řidiče vyzve k zastavení varovný systém | foto: Mercedes-Benz

Během jízdy sleduje vyvíjené zařízení řidiče a vyhodnocuje jeho pozornost i soustředění na řízení. Jakmile systém pozná, že řidič usíná, vybídne ho k zastavení a přestávce.

Kdy se takové zařízení objeví v autech a kolik bude stát, není zatím jasné. Zaměstnanci Mercedesu však připustili, že by mohli mít novinku hotovou během dvou až tří let.

Podle Thomase Breitlinga, který u značky Mercedes vede vývoj aktivních bezpečnostních systémů, reaguje jeho tým na poznatky o příčinách nehod. Podle výzkumů dochází k 10 až 20 procentům těžkých střetů vinou velké únavy člověka sedícího za volantem.Takové havárie se stávají především na dálnicích.

Vedle pozorování pohybu očních víček bude varovný systém schopný vyhodnocovat i to, jak dlouho už sledovaná osoba řídí, o jakou denní hodinu se jedná nebo v jaké dopravní situaci se auto pohybuje. Podle toho usoudí, jestli řidičova kondice neklesla pod snesitelnou mez. Řadu podobných informací už dnes sledují různé senzory v automobilech.

Mercedes má za sebou první zkoušky varovného systému, který upozorní na únavu. Dopadly podle slov jeho tvůrců dobře.

Thomas Breitling přitom doufá, že se celé zařízení nakonec obejde bez sledování očí. Komplikace představují totiž řidičovy brýle a vysoká cena spojená s využitím kamer.

"V takovém případě by se nám podařilo stlačit náklady dolů a systém by se dal rychle nasadit do sériové výbavy,“ uvedl Thomas Breitling pro agenturu DPA.

Jedinou možností pro osvěžení řidiče je přitom přestávka a spánek, míní zástupce Mercedesu.

Za absolutně nedostatečné považuje Breitling například zvýšení hlasitosti rádia, snížení teploty klimatizace nebo pootevření okénka kvůli přívalu čerstvého vzduchu. Tímto způsobem si řada řidičů pomáhá, když je za volantem přepadne únava.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.