Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto z Nošovic - moderní Hjon dé Genus

  12:39aktualizováno  12:39
První hyundaie začnou z Nošovické továrny vyjíždět za dva roky. Jaké bude první korejské auto vyrobené v České republice? Jak se bude jmenovat? A jak vůbec číst jméno korejské automobilky? Na autosalonu v Ženevě se představil koncept genus, který by podle některých hlasů mohl být prvním českým hyundaiem.

Hyundai Genus | foto: Hyundai

FOTOGALERIE ...ZDE

Korejec pro Evropu má německou krev
S nezvykle silným designem se v Ženevě zjevilo nové kombi pro střední třídu se znakem Hyundaie na přídi.

Jeho tvary byly svěřeny kreativnímu pracovišti v německém Rüsselsheimu, na dohled od konkurenčního Opelu.

Zatím pouze studie, avšak právě tudy se korejský koncern vydává na lov bohatších evropských zákazníků.

Každý si něco najde
Hlavní zbraní objemné novinky, která, ač stvořena jako prostorné kombi, chce hrát i na emotivní struny, je originalita v mezích obecně přijatelného vkusu. Něčím neobvyklý a zajímavý je genus snad ze všech stran.

Vůdčí motiv šestiúhelníku rozpracovávají komplikované světlomety, vzdáleně připomínající ptačí oči. K tomu neméně neobvyklé mlhovky a je zaděláno na složitý prostorový útvar, připomínající několik objektů najednou.

Aby sloupky nepřebývaly
Směrem vzad přebírá hlavní zodpovědnost výrazný boční prolis, který opticky rozděluje mohutné bočnice a spolu s nízkou linií bočních oken dává celku vzhled dynamického kupé, i když se ve skutečnosti jedná o především užitečný vůz. Tomuto dojmu nahrávají i neviditelné B-sloupky, skryté pod tmavými skly, a zcela chybějící C-sloupky.

Nejpůsobivější jsou průměty střechy s bočnicemi. Vpředu je tlustý A-sloupek maskován přidaným "podtržítkem" s logem použité techniky, vzadu se rozehrávají neobvyklé kontrasty esovitě zahnutých zadních dveří a náhlého ukončení vzájemné interakce bočního prolisu a hran oken.

Výraznou tečku namalovaly odvážně protažené koncové světlomety a dvojitým podtržením jsou kromě krásných kol i mikroskopická boční zrcátka, v nichž jsou nahrazena odrazová sklíčka malými kamerami.

Tisíce tváří
Nejrozporuplnější je ale šikmý zadní pohled, při kterém lze v Genusu spatřit prakticky cokoliv. Daleko do střechy protažené oblé páté dveře s přiznanými vnějšími panty silně připomínají sportovní kupé, zadní lampy tomu sice přitakají, ale pak svými protáhlými konci ukáží na zbytek vozu s dvěma páry dveří, a je opět jasno.

Vysoký nárazník s naznačeným obřím difuzorem a dvěma trojúhelníkovými koncovkami výfuku, možná trochu odkoukaný od nové Hondy Civic, sice připouští jistou užitečnost, ale jen do určité míry.

Budiž světlo
Uvnitř čeká neobvyklý prostor plný světla, které však dopadá jinými směry, než je obvyklé. V první řadě obří panoramatickou střechou, uprostřed příčně rozdělenou ochranným obloukem s mandlovitě tvarovaným svítidlem. Něco je jinak i u bezrámových dveří, když u těch zadních chybí C-sloupky a výhled se skutečně podobá kupé.

Abrakadabra
Sedadla i přístrojová deska v temně vínové barvě se spokojila s málem. Velké objemy jsou nahrazeny inteligentním tvarováním, mohutná středová konzola ustoupila lehké průběžné opěrce, zakotvené přímo v palubní desce. V retro stylu jsou čtvercové přístroje a multimediální monitory; výsuvný na palubní desce i pevné na zadních stranách předních opěrek hlav.

Rychlokurz korejštiny
Američané vyslovují jméno sedmé největší světové automobilky Hyundai podle přepisu korejského názvu do angličtiny "hjundej", Britové "hajundaj".

Ani jedno, ani druhé však není správně. Podle Petra Bláhy z katedry koreanistiky Orientálního ústavu Akademie věd sami Korejci vyslovují název své automobilky "hjon dé". Alespoň většinou.

Ačkoliv Korea má svou hláskovou abecedu, název Hyundai má svůj původ ve znakové abecedě, kterou si Korejci "vypůjčili" od Číňanů a která se dnes používá většinou již jen v odborné literatuře nebo je jí napsána například jihokorejská ústava.

"Znak dé znamená doba a hjon něco jako nyní. Celé slovo "hjon dé" tak má význam moderní nebo současnost," říká Bláha.

Paradoxní je, že už i Korejci někdy Hyundai vysloví "hjundej" nebo "hajundaj". "Ale to jen když jsou sami v cizině, kde je to vžité. Kdyby to řekli doma někomu, kdo nevytáhl paty z Koreje, tak by tomu patrně nerozuměl," myslí si Bláha.

Celý problém s výslovností patrně vznikl po válce, kdy v Koreji příliš lidí anglicky nemluvilo a vznikla chyba při přepisu slova z korejského znakového písma do anglické transkripce. Správně by totiž mělo mít tvar Hyeondae, aby se i v angličtině četlo tak jako korejsky.


Kouzlit se dá také s vnitřním prostorem; zadní sedačky, zarovnatelné do podlahy, nejsou dnes už ničím výjimečným. Ovšem zde se dá pod otevřeným zadním víkem vyklopit další sedačka, použitelná při párty, nebo třeba při rybaření nebo čemkoliv jiném. Nohy si lze opřít o výsuvnou spodní část nárazníku, na které lze jinak ideálně převážet dvě kola, surfová prkna nebo jiné sportovní pomůcky.

Budoucí české auto?
Pod kapotou bublá vznětový čtyřválec common-rail CRDi 2,2 l, který přes pětistupňovou převodovku pohání všechna kola. Poměrně představitelně tvarovaný vůz má blízko k sériové výrobě, kde by takto elegantními křivkami jistě vzbudil zaslouženou pozornost. A perlička na závěr - některé hlasy říkají, že právě toto je podoba budoucího nošovického hyundaie!

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.