Motorista, který se rozhodl utratit peníze za nové auto, má na první pohled z čeho vybírat.
Aut v ceně do čtvrt milionu korun je na trhu k dostání více než třicet. A to nerozlišujeme jednotlivé karosářské verze, jako je například kombi.
Nevýhodou je, že až na výjimky typu Dacia Logan to jsou většinou auta, která svojí velikostí spadají do nejnižší třídy. A to jak vnějšími rozměry, tak i prostorem pro cestující i zavazadla.
Důkazem je například v této kategorii trvale nejúspěšnější Škoda Fabia. Délka 397 centimetrů, rozvor 246 centimetrů a velikost kufru 260 litrů.
Nové, ale málo vybavené
Pokud má zákazník čtvrt milionu, koupí si jen základní verzi Fabie -Junior, která má z nadstandardní výbavy jen brzdový systém ABS a airbag řidiče.
Chybí i posilovač řízení. Pod kapotou nejlevnější škodovky je slabý motor 1,2 HTP s výkonem 40 kilowatt (55 koní).
Většina nových aut v ceně do 250 tisíc korun je na tom se sílou motoru stejně.
Existují však výjimky. Kia Rio, jež se prodává od necelých 240 tisíc korun, je v nabídce s motorem o objemu 1,4 litru, který má výkon 71 kW (97 koní).
"Ve výbavě má posilovač řízení, centrální zamykání nebo dva airbagy,“ říká Patrik Fanc z českého zastoupení korejské automobilky. Vozu Kia Rio ale chybí brzdový systém ABS.
Českým řidičům podobné vozy nemusí vyhovovat, protože od auta chtějí něco jiného. Každý týden míří na chatu, kam vezou zásoby jídla, sekačku na trávu nebo sadu nového zahradního nábytku.
Zavazadlové prostory většiny aut do 250 tisíc nemají objem větší než 300 litrů. Výjimkou je Dacia Logan nebo Renault Thalia s kufrem velkým 510 litrů.
Konkuruje jim Chevrolet Aveo s kufrem velkým 400 litrů. Ale všechna tři auta patří do kategorie sedan, což využití kufru limituje.
Kombi v této kategorii téměř chybí. Jediným zástupcem je Lada 111 za 249 900 korun. Od tohoto vozu se však nevyplatí očekávat jakýkoliv výkřik moderní techniky.
Moderních vozů je mezi těmi nejlevnějšími vůbec málo. Prodejně úspěšná auta jako Peugeot 206, Renault Thalia nebo i Škoda Fabia už na silnicích jezdí několik let, to se projevuje i na jejich technické vyspělosti.
Peugeot 206 a Renault Clio Storia už mají své nástupce v podobě nových modelů. Staré, a proto levnější modely se vyrábějí dál.
Jednou z jejich nevýhod je i nepříliš dobrá bezpečnost. Moderní a dražší auta jsou na tom mnohem lépe.
Ojetina je krok do neznáma
Co když tedy sice nové, ale malé a nepříliš dobře vybavené auto nestačí? Pak nezbývá zajít do autobazaru.
V ceně do 250 tisíc korun je nabídka dostatečně velká a napříč téměř všemi kategoriemi.
Záleží jen na tom, jak má zájemce o auta nastavená kritéria výběru. Zda na prvním místě stojí velikost auta, stáří nebo počet najetých kilometrů.
Za čtvrt milionu si lze z bazaru odvézt luxusní, ale deset let staré Audi A6, Škodu Octavii z roku 2003, velkoprostorového Opela Zafiru nebo dobře vybavený Volkswagen Polo z roku 2003.
Ovšem koupě ojetiny má v sobě velká rizika. Jen těžko se dá zjistit, jak se předchozí majitel k autu choval, jestli počet najetých kilometrů odpovídá skutečnosti nebo zda vůz není třeba bouraný, nebo dokonce kradený.
Stáří auta se také zákonitě projeví na jeho technickém stavu. S novým vozem v záruce je třeba jezdit jen na pravidelné servisní prohlídky, s ojetinou, která má najeto více než 100 tisíc kilometrů, bude potřeba jezdit do servisu častěji.
Sto tisíc kilometrů je vzdálenost, která se na autě podepíše. Samozřejmě záleží na na stylu jízdy majitele, ale nové auto už to prostě není. A to se projeví i v nákladech na jeho údržbu.
Například výměnu rozvodového ústrojí je v závislosti na typu automobilu potřeba nechat udělat vždy po 60 až 120 tisících kilometrech.
Náklady mohou dosáhnout až 40 tisíc korun. Výměna tlumičů, které podle stylu jízdy mohou vydržet 50, ale i 130 tisíc kilometrů, pak podle typu auta vyjde na dalších 7000 korun.
„Každému, kdo si kupci ojetiny, radím, aby ji nechal prohlédnout automechanikem. Když už vůz koupí, nic nezkazí, jestliže s ním absolvuje servisní prohlídku, při níž se prověří stav auta i všechny náplně.
Většina lidí, kteří auto prodávají, totiž do jeho údržby už neinvestuje. Servisní prohlídka včetně výměny olejů pak vyjde na pět tisíc korun,“ říká vedoucí servisu NH Car Strahov Tomáš Bílý.
Nové auto - ceny klesají
Ceny nejlevnějších aut opět o něco klesly. Co nabízí český trh s novými a ojetými auty do 250 tisíc korun?
Přehled nových aut do čtvrt milionu je poměrně široký. Vybírat lze z více než třiceti různých modelů převážně malých aut. Dobrou zprávou je, že oproti loňsku se dnes dá nový automobil koupit levněji.
A to ani není potřeba mít pohromadě celou částku. Prodej formou leasingu totiž často ze základní ceny ještě pár tisícovek srazí.
Současné nejlevnější auto na trhu je pětidvéřový Fiat Panda, který při koupi formou leasingu stojí 166 900 korun. Pod kapotou je motor 1,1 litru s výkonem 40 kilowattů (54 koní).
V bazaru je výběr bohatý
A jaká je nabídka ojetin? Jedním slovem velmi široká. Jestliže počítáte s útratou 150 až 250 tisíc, nejde o to sehnat vybraný vůz, jako spíš o to sehnat vůz v co nejlepším stavu.
Bazarový zákazník s 250 tisíci korunami si můžete koupit například Škodu Octavia nebo Škodu Fabia a to i ve velmi oblíbených verzích kombi.
Rodiny s více dětmi si pak mohou pořídit velkoprostorové automobily typu Citroën Piccaso, Opel Zafira nebo Ford Galaxy.
Ojetina, nebo nové auto? Jaký je váš názor? Pište do diskuze pod článkem. |
Nová auta do 250 tisíc |
cena (Kč) |
Fiat Panda |
166 900 |
Hyundai Atos |
169 900 |
Kia Picanto |
174 980 |
Dacia Logan |
179 900 |
Citroën C1 |
189 900 |
Chevrolet Spark |
194 000 |
Renault Clio Storia 3dv. |
194 900 |
Ford Super Ka |
199 990 |
Renault Thalia |
204 900 |
Fiat Punto Classic 3dv. |
204 900 |
Opel Agila |
209 900 |
Hyundai Getz 3dv. |
209 900 |
Renault Twingo |
209 900 |
Renault Clio Storia 5dv. |
209 900 |
Peugeot 206 |
219 000 |
Citroën C2 |
221 900 |
Chevrolet Aveo 3dv. |
222 000 |
Škoda Fabia |
227 900 |
Lada 112 |
228 900 |
Chevrolet Aveo 5dv. |
229 000 |
Toyota Aygo 3dv. |
229 900 |
Fiat Punto Classic 5dv. |
229 900 |
Hyundai Getz 5dv. |
229 900 |
Opel Corsa |
229 900 |
Citroën C3 |
234 900 |
Peugeot 107 |
236 900 |
Toyota Aygo 5dv. |
239 900 |
Kia Rio |
239 980 |
Nissan Micra 3dv. |
239 900 |
Ford Fiesta |
239 990 |
Volkswagen Fox |
244 900 |
Chevrolet Aveo sedan |
249 000 |
Suzuki Swift |
249 900 |
Lada 111 |
249 900 |
Nisssan Micra 5dv. |
249 900 |
Seat Ibiza |
249 900 |
Ojeté vozy za 150 až 250 tisíc korun |
|||
model |
r.v. |
počet km |
cena (Kč) |
Alfa Romeo 147 |
2001 |
73 500 |
209 000 |
Audi A6 |
1997 |
224 210 |
219 900 |
Citroën Xsara kombi |
2002 |
92 500 |
179 000 |
Citroën Xsara |
2002 |
103 800 |
159 000 |
Fiat Brava |
2001 |
82 300 |
159 000 |
Fiat Punto |
2002 |
58 120 |
155 000 |
Ford Focus kombi |
2001 |
96 500 |
189 000 |
Honda Civic |
2001 |
106 311 |
239 900 |
Hyundai Getz |
2003 |
6500 |
159 000 |
Mazda Premacy |
2001 |
134 904 |
230 000 |
Nissan Almera |
2002 |
132 000 |
179 000 |
Opel Astra |
2004 |
118 200 |
219 000 |
Opel Astra kombi |
2001 |
151 400 |
159 000 |
Opel Corsa |
2003 |
58 462 |
195 000 |
Opel Zafira |
2002 |
131 985 |
239 000 |
Peugeot 206 |
2002 |
36 470 |
185 000 |
Peugeot 307 |
2002 |
101 400 |
209 000 |
Peugeot 307 kombi |
2003 |
115 570 |
249 000 |
Peugeot 406 |
2002 |
106 850 |
189 000 |
Renault Clio |
2002 |
93 320 |
169 000 |
Renault Laguna |
2002 |
53 260 |
239 000 |
Renault Scenic |
1999 |
127 768 |
209 000 |
Renault Thalia |
2002 |
47 837 |
155 000 |
Seat Cordoba |
2000 |
52 044 |
165 000 |
Škoda Fabia |
2001 |
74 330 |
169 000 |
Škoda Fabia |
2004 |
39 000 |
195 000 |
Škoda Fabia kombi |
2002 |
51 453 |
175 000 |
Škoda Octavia |
2001 |
89 810 |
179 000 |
Škoda Octavia |
2003 |
152 332 |
219 000 |
Škoda Octavia kombi |
2001 |
126 620 |
219 000 |
Toyota Corolla |
2002 |
170 422 |
249 000 |
Volkswagen Golf |
2002 |
97 020 |
229 000 |