Auto za dva platy: felicia

aktualizováno 
Druhé nejprodávanější ojeté auto v Česku je vozem pro nenáročné řidiče. Vybrali jsme Škodu Felicii 1.9 D (47 kW), rok výroby 1996, 163 000 km, 45 000 Kč.

Škoda Felicia (výroba 1995–2001) byla a často ještě je jedním z mála aut, která jsou finančně dostupná a nabízejí dost místa pro celou rodinu. Největší výhodou je, že felicii opraví každý zručnější automechanik a za minimální peníze, říká Petr Suchánek, manažer výkupu AAA Auto.

V autobazaru nám padla do oka Škoda Felicia s naftovým motorem, protože už měla alespoň nějakou bezpečnostní výbavu – airbag řidiče, posilovač řízení či mlhovky. Nejrozšířenější benzinové verze 1.3 v naprosté většině žádnou nemají, vybavenější 1.6 od Volkswagenu se vyskytují poměrně málo.

Jsou však lepší volbou než diesel 1.9 D – ten sice odvádí dobrou službu, ale kvůli velké váze motoru trpí poloosy a celá přední náprava.

"Naše" auto má najeto 160 tisíc kilometrů, což by nemusel být problém; nemáme však jistotu, že jsou skutečné. Motor (rovněž původem od VW) sice vydrží statisíce kilometrů, obvykle je však už za sebou má, zvlášť u firemních vozů.

Ve felicii se objevily v průběhu let čtyři motory – dva benzinové 1.3 (40 a 50 kW), 1.6 (55 kW) a naftový 1.9 D (47 kW). Ideální je silnější 1.3, jenž dokáže autu dát slušnou dynamiku, spotřeba však není úplně nejnižší – ve městě kolem 8,5 litru, mimo o litr méně; dieselová verze jezdí zhruba za šest litrů na 100 km.

Jízdní vlastnosti auta jsou však podprůměrné: auto se v zatáčkách naklání, pojíždění po městě je bez posilovače řízení namáhavé, na brzdu je nutné šlapat velkou silou, posádku obtěžuje velký hluk. To byl případ i testované 1.9; jinak jela poměrně svižně, nejprve jsme však museli vyměnit vadnou žhavicí svíčku, abychom nastartovali.

Felicia nebyla nikdy podrobena nárazovému testu, ale vzhledem ke stáří konstrukce (zesílený favorit) nebude výsledek valný. Karoserie je špatně chráněná proti korozi, která nejvíc trápí páté zadní dveře – také u našeho exempláře už hlodala, byla však ukryta pod samolepkou. Pokud budete chtít mít tohle auto déle, doporučujeme koupit dveře z laminátu, ale musí mít atest. Jejich cena je zhruba 5 500 Kč bez laku, o tisícovku více i s lakováním.

Škoda Felicia

plusy

+ nízká cena náhradních dílů, jednoduchý servis

minusy

– málo odolný podvozek, špatná ochrana proti korozi, nepříliš dobré jízdní vlastnosti a obtížná ovladatelnost

servis

co vyměnit ihned – náplně, filtry, rozvody – cca 5 000 Kč vč. práce.

co vyměnit později – čepy uložení př. nápravy, zadní dveře, výfuk, tlumiče – vše cca 14 000 Kč vč. práce.

výměna rozvodů – motor 1.3 má řetěz, který se nemění, 1.6 MPi a 1.9 D výměna po 90 000 km

náhradní díly

*př. nárazník: 850
*př. blatník: 540
*př. světlo: 580–1 200
*brzd. destičky (př.): 200–500
*brzd. kotouče (pár): 700
*zad. díl výfuku: 1 050– 3 000
*zad. blatník (celý bok): 1 650

Zdroj: Elit; všechny ceny v Kč vč. DPH; cenové rozpětí podle výrobců
Průměrná cena za práci je kalkulována 400 Kč. vč. DPH.

Škoda Felicia

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

První auto sériově vyrobené na Slovensku je sporťák značky Škoda

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech

Dnes se na Slovensku dělá nejvíc aut na jednoho člověka v celé Evropské unii. Před šestatřiceti roky to byla čistá...

Autofotka týdne: Jedno z nejslavnějších aut všech dob slaví kulatiny

Představení automobilu Citroën 2CV v pavilonu Grand Palais v rámci Pařížského...

Na den přesně před 70 lety, 7. října 1948, představil Citroën na pařížském autosalonu jedno z nejslavnějších aut všech...

V Česku je v nabídce přes sto tisíc ojetin. Průměrná cena je 130 tisíc

Ilustrační snímek

Nabídka ojetých aut v tuzemských bazarech a v inzerci za tři čtvrtletí letošního roku stoupla o 12 procent na 687 277...



Najdete na iDNES.cz