Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto za pět platů: fabia

aktualizováno 
Fabia, český bestseller. Nejlevnější exempláře se prodávají už za 90 tisíc korun, mají však hodně najeto; často se používají jako služební vozy. Vždy je nutné nechat vůz dobře prohlédnout, zda nebyl bouraný a špatně opravený, jestli je doložen původ, případně servisní historie. V autobazaru nám nabídli Škodu Fabii 1.4 MPi (50 kW), rok výroby 2001, 130 000 km, za 105 000 Kč.

"Fabia je po všech stránkách dobrý vůz s minimem slabin, také proto mezi ojetými vozy v Česku kraluje. V poslední době její pozice přestává být neotřesitelná, začíná totiž být drahá ve srovnání s vybavenější konkurencí. Na druhou stranu má majitel jistotu, že si vyšší cenu podrží i do dalšího prodeje," popisuje Petr Suchánek, manažer výkupu AAA Auto.

Vybraná fabia se zdá být v pořádku, jen výbava je minimální (1 airbag a mlhovky). Žádnou zásadní bolest fabie nemají, často jí však praskají žárovky v předních světlech a vytlouká se uložení stabilizátoru. Tato oprava nemine vzhledem ke špatném stavu českých silnic žádnou starší fabii, od roku 2002 tato bolest zmizela.

Kolem 150 tisíc kilometrů se objevují první drobné úniky oleje z motoru, oprava není náročná. Počítejte však s tím, že servis na fabii je už mnohem dražší než na felicii, což spoustu majitelů překvapí – je to prostě moderní auto.

Jízdní vlastnosti fabie jsou příkladné, směle ji můžeme označit za měřítko ve své třídě; vynikajícímu podvozku by se dala vytknout jen zmíněná nižší trvanlivost na špatných silnicích. Interiér je prostorný, byť poněkud strohý, ale kvalitně materiálově i ergonomicky zpracovaný.

Trochu horší je to s motory. Výjimečně narazíte na "nejholejší" výbavu Junior s litrovým agregátem, který je na auto hodně slabý. Nejrozšířenější je 1.4 MPi (44 a 50 kW), které pocházejí ještě z felicie a nejsou ani silné, ani úsporné. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme při jízdách po městě spotřebu až kolem 10 litrů!

Lepší volbou je atmosférický diesel 1.9 SDi, sice slabší než TDi, ale pro klidnou jízdu dostatečný; spotřeba je kolem pěti litrů. V novějších fabiích je překvapivě solidní tříválec 1.2 HTP, ale ten do 100 tisíc korun neseženete.

Škoda Fabia

plusy

+jízdní vlastnosti, celková kvalita konstrukčně moderního vozu, ve své třídě dobrá vnitřní prostornost, výjimečné postavení na českém trhu

minusy

-vyšší ceny ojetin, méně odolný podvozek, u původních škodováckých motorů 1.4 i zastaralá koncepce a vyšší spotřeba

servis

co vyměnit ihned – náplně, filtry, zapalovací svíčky – cca 3 300 Kč vč. práce

co vyměnit později – tlumiče, táhla příčných stabilizátorů – cca 6 000 Kč vč. práce

výměna rozvodů – motory 1.4 MPi a 1.2 HTP mají řetěz, který se nemění; 1.4 16V a 1.9 TDi předepsaná výměna každých 90 000 km

náhradní díly

*př. nárazník: 3 440
*př. blatník: 2 830
*př. světlo: 1 490–2 370
*brzd. destičky (př.): 470–1 990
*brzd. kotouče (pár): 1 200–1 700
*zad. díl výfuku: 4 420
*zad. blatník (celý bok): 4 597

Zdroj: Elit; všechny ceny v Kč vč. DPH; cenové rozpětí podle výrobců
Průměrná cena za práci je kalkulována 400 Kč. vč. DPH.

Škoda Fabia

Autoři:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.